/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Strømstyring /dvale xp
Fra : 1april
Vist : 1529 gange
130 point
Dato : 09-03-03 15:50

Jeg har problemer med at få maskinen til at gå i "dvale" .Det er en maskine med xp prof. og et FIC AZ11 motherboard.
Standby funktionen virker fint, men lige så snart den skal gå i dvale starter den op igen. Under punktet strømstyring har jeg husket at sætte flueben i "aktiver dvale" og bruger følgende indstillinger;
Strømstyringsmodel:Hjem/på kontoret
Systemstandby:efter 5min.
Systemdvale:efter 10 min.
Sluk for skærm:efter 5min.
Sluk for harddisk:efter 5 min.
Indstillingen for afbryderknap har været prøvet med alle indstillinger, med samme resultat. Når den er med indstillingen "dvale" går maskinen dog i dvale uden problemer efter et tryk på den som den skal. Heraf har jeg konkluderet at det ikke er nogle kørende programmer(antivirus+lign.) som forhindre den i at gå i dvale.
Jeg håber der er et kvikt hoved som kan løse mit problem.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 09-03-03 18:29

Du kunne jo prøve at ændre lidt på dine indstillinger. Prøv at sæt alt til "aldrig" undtagen systemdvale! Hvis det virker der, er det de andre indstillinger der skal ændres. En systemstandby er vel det samme som at slukke for harddisk og skærm, så det kan jo godt være den konflikter 5 minutter efter med slukning af skærm og harddisk og systemdvale på samme tid

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 09-03-03 23:27

Har prøvet de ting som tedd foreslog, men problemet er der stadig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-03-03 02:02

Er der raid på dit motherboard? Så er det da muligt du skal opdatere driveren til den! system dvale i XP er forøvrigt anderledes end i 98 SE og winME, da den i xp bruger harddisken i stedet for bios s3 mode

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 10-03-03 02:22

Hej 1april!

Prøv at åbne "jobliste" og se under faneblad programmer om der er nogle kørende, hvis der ikke er vist nogle programmer der der kører burde din PC kunne gå i dvale af sig selv efter det tidsinterval som du angiver. Jeg har lige prøvet at angive 1 min. og det virkede fint.

Hvis din PC ikke vil gå i dvale automatisk kan det skyldes at der er hardware der er ikke kan lukkes automtisk eller der er en konflikt. Eks.v. kan jeg ikke få en af mine PC'ere til at gå automatisk i dvale (giver endv. fejl ved tvungen dvale) og jeg har fundet ud af det skyldes at jeg har en Fasttrack 100 harddisk accelerator contoller installeret.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Jacx

Dato : 10-03-03 16:45

Hey 1april!!
Jeg har haft et problem der ligner det lidt Jeg kunne bare ikke slukke min puter din genstartede i stedet..... Efter længere tids søgen nåede jeg så til mit Netværkskort og fandt ud af at det ikke understøttede acpi eller noget i den stil... så jeg prøvede at tage det ud og vupti så virkede det............ Jeg aner ikke om det kan hjælpe med dit problem men det er da chansen værd...... Det kan meget ofte være ting man overhovedet ikke kunne forstille sig der havde noget med det at gøre

Accepteret svar
Fra : thomas5

Modtaget 130 point
Dato : 11-03-03 08:51

DEt første trin i sådan en fejlfindelse er altid at chekke om BIOS'en da det er den som kører denne service. Check om der er enabled hvor der står APM, du finder sikkert en masse instillinger i din BIOS under et punkt som hedder 'Power Managment'.

Jeg kører selv med RAID board derhjemme, og den ville ikke lukke ned selv, eller gå i dvale. Det viste sig at man skal rette på det slavisk via BIOS'en. Måske var det samme tilfælde med din....

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 14-03-03 00:39

tak til thomas5. Efter at have gennemgået bios slavisk vedr. power managment blev problemet løst. tak

Godkendelse af svar
Fra : 1april

Dato : 14-03-03 00:40

Tak for svaret thomas5.