/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Færdig skattereform
Fra : funkyfancy
Vist : 377 gange
58 point
Dato : 12-07-08 14:55

FORSLAG TIL STØRRE OFFENTLIGE UDGIFTER

1. Gratis mad i vuggestuer, børnehaver, skoler.

Pris: 4,8 milliarder kroner om året

2. Gratis pasning i vuggestuer, børnehaver, SFO'er, fritidsklubber m.m.

Pris: 6,1 milliarder kroner om året

3. Gratis bus og tog for alle over hele landet.

Pris: 10,4 milliarder kroner om året

4. Gratis almindelig tandlægebehandling.

Pris: 5,3 milliarder kroner om året

I ALT NYE UDGIFTER FOR: 26,6 milliarder kroner om året

FORSLAG TIL BESPARELSER PÅ OFFENTLIGE UDGIFTER

1. Folk med lønninger over 300.000 kroner årligt skal betale et ekstra efterlønsbidrag på 7 % af indkomsten der overstiger 300.000 kroner.

Besparelse: 12 milliarder kroner om året

2. Arbejdsmarkedspolitikken strammes så der stilles større krav til at virksomheder og offentlige kontorer sikrer et ordentligt psykisk og fysisk arbejdsmiljø for medarbejderne.

Besparelse: 3 milliarder kroner om året

3. Kommunerne skal i højere grad udlicitere sine opgaver.

Besparelse: 15 milliarder kroner om året

4. Statslige institutioner skal udflyttes fra hovedstadsområdet til provinsen så kun en fjerdedel af institutionerne ligger i hovedstadsområdet.

Besparelse: 10 milliarder kroner om året

5. Det offentlige skal spare på energien.

Besparelse: 4 milliarder kroner om året

6. Det offentlige skal spare på it-området ved benyttelse af open source.

Besparelse: 3,7 milliarder kroner om året

I ALT BESPARELSER PÅ: 47,7 milliarder kroner om året

FORSLAG TIL SKATTELETTELSER

1. Mellem- og topskatten afskaffes.

Provenutab: 28,3 milliarder kroner om året

2. Tv-licensen skattefinansieres og beskæftigelsesfradraget forhøjes.

Provenutab: 7,8 milliarder kroner om året

I ALT SKATTELETTELSER PÅ: 36,1 milliarder kroner om året

FORSLAG TIL SKATTESTIGNINGER

1. Beskatningen af ratepensioner hæves fra 15 % til 33 %.

I ALT SKATTESTIGNINGER PÅ: 15 milliarder kroner om året

OPSUMMERING

Skattereformen er fuldt finansieret da besparelserne og ekstraskatterne udligner ekstraudgifterne og skattelettelserne. Reformen er således overfinansieret fordi tiltagene vil medføre lavere sygefravær og skærpet interesse for at arbejde mere og længere. Ekstraproduktionen øges dermed på sigt.

Skatteindtægterne sikrer finanspolitikkens holdbarhed og gør plads til på samme tid at forbedre serviceniveauet og forbedre levevilkårene for samfundets svageste. Den gør også plads til at den sociale profil med tiden kan blive finjusteret.

Det fremgår ligeså at skattelettelserne er større end skattestigningerne. Dette skyldes en stadig florerende ineffektivitet og at vanetankegangen med borgerbesparelser ønskes stoppet.

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 12-07-08 15:28

Oooog.. Spørgsmålet er?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-07-08 15:37

Hvad går dit spørgsmål ud på?

Kan ikke finde det?

Annuller spørgsmålet
Fra : funkyfancy

Dato : 12-07-08 15:50

Jeg annullerer dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 12-07-08 15:56

Har du nogen som helst dokumentation af tallene?

F.eks. virker denne usandsynlig:

3. Kommunerne skal i højere grad udlicitere sine opgaver.
Besparelse: 15 milliarder kroner om året

Der er ikke meget grund til at tro at opgaver bliver billigere ved at et privat firma skal tjene penge på at udføre dem.

Disse to virker også temmelig langt ude:

5. Det offentlige skal spare på energien.
Besparelse: 4 milliarder kroner om året

6. Det offentlige skal spare på it-området ved benyttelse af open source.
Besparelse: 3,7 milliarder kroner om året

Naturligvis skal det offentlige spare på energien, men det gør de allerede.
Der er ikke ret meget dokumentation for at der er mange penge at spare ved at gå over til open source, i det mindste ikke på kort og mellem langt sigt.