/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opvaskemaskine
Fra : maleneoredsen
Vist : 2145 gange
100 point
Dato : 12-07-08 10:18

Jeg skal til at udskifte min opvaskemaskine, og er nu i tvivl om hvilken jeg skal købe.
Jeg har kigget lidt i Tænks nye test, og der får Bosch og Siemens gode karakterer.
Er der nogen som har gode råd, når jeg skal til at vælge?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-07-08 10:25

Køb Miele Rainbow og du har opvaskemaskine i mange mange år, Svend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-08 10:30

Jeg vælger Miele pga den længere holdbarhed og så er jeg meget begejstret for Mieles bestikbakke på deres scu-modeller, der sikrer helt rent bestik - i modsætning til de traditionelle bestikkurve.
Hvis opvaskemaskinen står i et køkken-alrum, hvor man opholder sig meget bør du tænke lidt på lydniveau, som ikke bør overstige 48 dB.
Miele er ganske rigtigt noget dyrere end andre fabrikater, men kvalitet koster og kan i længden betale sig.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 12-07-08 10:33

jeg har haft boch (den samme) i snart 16 år har kun haft et varmelegme der har været def. og den kører ca. hver anden dag

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-07-08 10:56

Vi har en Siemens som kører hver anden dag. Der har aldrig været nogle problemer med den, og jeg ville til en hver tid købe en Siemens igen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-07-08 11:02

der er dejligt at de holder meget længe ? 10 - 15 år så er den betalt 8 gang med disse el og vand afgifter
har en zannusi 10 år gammel 3300kr (45cm bred) køre 3-4 gang om ugen
mange gange kan det betale sig at købe noget billigt og godt

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-08 11:34

Efter lidt over 30 år med opvaskemaskiner, fra den dyreste Gaggenau til en billig Zanussi, over Gram og Siemens har jeg aldrig, på nær en maskine jeg havde i 20 år før den døde, skiftet dem ud eller fået dem repareret, bare flyttet fra dem. I dag har jeg Miele (bestikbakken og dens ry for holdbarhed trak) i huset og en billig Bosch i sommerhuset, den har snart 12 år på bagen og kører fint, selv om den gennem flere år har stået i et iskoldt hus om vinteren. Og jeg kan ikke mærke forskel på resultatet.

Se på elsparefonden.dk hvor du kan se såvel energiforbrug, opvaskeresultat, vandforbrug som elforbrug, og hvor du kan få den billigst, dels overvej hvilke behov du har, nogle kan fx lave en lynvask af tallerkener mv, så du kan bruge samme tallerkener til forret og dessert, osv.

Med stor sandsynlighed er mange af delene alligevel lavet på de samme fabrikker rundt omkring i verden, uanset hvad der står på skiltet på forsiden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 17:18

Nogle fabrikanter er gode til vaskemaskiner, andre er gode til komfurer og ovne, nogle tredie er speciel gode opvaske maskiner, det følgende er ikke fra min mund, blot en gentagelse fra en stor forhandler som kender alle mærker, han sagde: AEG er kongen blandt vaskemaskiner men deres opvaskere lever slet ikke op til det gode ry som deres vaskemaskiner har, opvaske maskinernes Rolls-Royce er Bosch jeg købte selvfølgelig Bosch og det har jeg bestemt ikke fortrudt, Bosch og Siemens er de samme maskiner, bare med forskellige navne, ikke så underlig at de får næsten de samme karakterer i tests

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-07-08 00:34

Citat
Bosch og Siemens er de samme maskiner, bare med forskellige navne, ikke så underlig at de får næsten de samme karakterer i tests

NÆSTEN korrekt
Inden for de sidste par år er tyrkisk producerede maskiner set her i DK med Bosch og Blomberg/Brandt mærker på. Men, stadig en udmærket maskine jeg ikke er bange for at anbefale.

AEG vil jeg til enhver tid undgå! De lever stadig på deres gode gamle ry fra dengang hvor de lavede virkelig kvalitets maskiner. Jeg har oplevet mange utilfredse AEG kunder! AEG, Zanussi og Elektrolux er 99% det samme bras idag.

Miele er godt, ingen tvivl om det, men køb maskinen på tilbud. Ellers er prisen alt for høj i forhold til den smule bedre det er end andre gode maskiner.

Som tidligere nævnt, Bosch/Siemens vil jeg godt anbefale, køb en med så lidt elektronik som muligt, det er alle mærkers største svaghed idag.

Hvis jeg skulle have en opvasker/vaskemaskine/tørretumbler/køleskab/fryser købte jeg en i Harald Nyborg. Det holder ok. Komfur og ovn derfra holder jeg mig derimod langt fra..
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8022&Grp=&n=50100
Den holder fint. Jeg har sat et par stykker af dem til gennem tiden, og der har aldrig været et problem med nogen af dem!

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 13-07-08 13:09

Mange tusinde tak for alle jeres gode input. Jeg vil straks mandag besøge min lokale elektrikers butik, og høre hvad han har at byde på, han er altid til at handle med. Jeg har en ide om, at det er ok, hvis maskinen kan holde 5-6 år, og ikke koster alt for meget. For hvis jeg skulle give 7-8.000 så ville jeg forvente, at den holdt i 10-15 år, og på den tid, kan der jo være sket en udvikling på nye maskiner.
Lige nu har vi en Vølund Excellence som blev købt brugt af vores elektriker, da han skiftede sin egen ud med en ny, så mon ikke jeg kan regne med en lille besparelse på el og vand...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-07-08 13:12

Citat
så mon ikke jeg kan regne med en lille besparelse på el og vand
helt sikker, hvis du ser efter A mærke for både vask og energi forbrug, men så ryger den nemt op i pris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-08 13:36

Som jeg skrev tidligere, gå ind på elsparefonden.dk der finder du den billigste A-mærkede maskine du gerne vil købe. Din lokale elektriker er sandsynligvis meget dyrere, og har et meget mindre udvalg.

Den billigste A-mærkede opper er en Gram, til priser fra 3395 til 4530 kr.
http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/opvaskemaskiner/opvaskemaskiner-integrerbare
Ikke fordi du lige skal købe den,men for at give en fornemmelse af, hvor stor prisforskellen kan være. Men kig også på pris for levering, om de installerer eller bare sætter den af uden for hoveddøren, om de tager den gamle med osv. Men for 1135 krs forskel (for den allerbilligste maskine) kan man da komme et stykke vej.

Om ikke andet kan du bruge det til at prutte om prisen med den lokale, de fleste er til at snakke med hvis de ellers ikke får solgt noget

Og hvis man tænker på drift af opperen i mange år er de A-mærkede en klar fordel, el og vand er dyrt, og bliver tihvertifald ikke billigere

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-08 13:53

Glemte at skrive, at du skal lægge mærke til, at Elgiganten, punkt1 osv ikke optræder på elsparefonden hvor man sammenligner priser. De er nemlig alt for dyre.

Det samme mønster finder man når man kigger på EDBpriser.dk, mobilpriser.dk osv. Ingen Fona, Expert, Merlin .....

Så et godt råd når man ser et fantastisk tilbud i en tilbudsavis fra en af de store kæder, check prisen på nettet, og så køber man næsten altid et andet sted (eller slet ikke, fordi man når at tænke sig om og det er jo ikke så dårligt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 13-07-08 14:12

Kig nu på:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8022&Grp=&n=50100

Det er også energi klasse A
Det er næsten alt idag..
Jeg ved hvilke dele der sidder i den maskine og det er absolut set værre, ved dyrere maskiner.
Og ved normalt brug holder den mere end de 5-6år de fleste tror!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-07-08 20:25

Hej med dig.
Ja der er givet mange gode råd her i tråden.
Så jeg vil bare komme med et lille pip. Jeg har købt en ny maskine for 1 år siden. Jeg er yderst tilfreds med den. En elektrolux MED et sparepogram. Jeg skyller altid vores opvask af fordi vi kun vasker op hver anden dag og derfor kører jeg på spare pogrammet . Vasket op på 30 min. Dejligt. Det sparer på både el og vand

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-07-08 06:12

>piaskov

Du bruger sikkert meget mere vand (måske ovenikøbet varmt?) ved at skylle af end ved bare at skrabe madrester af, sætte tingene i opperen og lukke den og stadig vaske hver anden dag. En moderne opper bruger ca 10 l vand i alt til opvasken, og hvis du skyller af ad flere gange bruger du langt mere!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-08 12:53

Ja men det er da ulækkert at sætte beskidt opvask i maskinen hvis det skal stå der 2 dage. Jeg kunne ikke finde på at gøre det.
Men min maskine bruger altså kun 9 L. pr opvask

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 23:40

Citat
Men min maskine bruger altså kun 9 L. pr opvask

Og den er kun 30 min. om det !!!

Godkendelse af svar
Fra : maleneoredsen

Dato : 21-07-08 09:36

Tak for svaret vagnr.
Min gamle opvaskemaskine får lige chancen lidt endnu. Min elektriker kan skaffe nye (brugte) kurve, og så kan den godt køre et års tid igen. Han mente det var begrænset, hvad jeg ville spare i vand og strøm ved at skifte, og når den nu fungere 100%, så lever den lidt videre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-07-08 09:47

Tak for godkendelsen, håber din maskine holder længe endnu. Jeg har i øvrigt selv fundet kurve til min opvaskemaskine på den lokale genbrugsplads, men det er nok hurtigere hvis elektrikeren kan skaffe dem