/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nedrivning af væg
Fra : Kristian_KB
Vist : 3377 gange
20 point
Dato : 11-07-08 21:06

Jeg har købt en ejerlejlighed i KBH og vil gerne have revet en væg ned mellem køkken og gang. I den anledning et par spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen, der kan hjælpe med.

1. Er der nogen, der kan anbefale en god, mindre og billig rådgivende ingeniørvirksomhed, der kan hjælpe med ansøgningen og udregningen/dimensioneringen?

2. Hvem får man til at rive væggen ned? En murer? Nogen anbefalinger?

3. Hvad kommer det til at koste os? (Kan desværre ikke bidrage med meget selv...)

4. Hvor lang tid vil det tage at ansøge og udføre det?

Her er lidt detaljer om de konkrete forhold:

- Væggen er bærende og er placeret midt i lejligheden
- Væggen er en helstensmur
- Væggen er 2,75 meter inkl. to døråbninger
- Lejligheden ligger på 1. sal i en bygning med 5 etager + loft
- Elmåleren sidder på væggen
- Ledninger til resten af bygningen løber uden på væggen
- Bygningen er fra 1899

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 21:31

Der skal en statisk beregning til. Altså hvad der skal bære og om husets sidestabilitet ændrer sig.
Du skal forhøre dig om ingeniørfirmaet også foretager statiske bergninger.

Mit umiddelbare gæt er at det bliver meget dyrt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-08 21:32

Henvend dig til Teknisk Forvaltning og spørg dem med hensyn til tegning, er det nødvendigt med en arkitekt/ingeniør og evt. om de kan anbefale en håndværker. Det kan være at en mureren vil lave tegningen. Mureren kan hjælpe dig med at ansøge.

Det er vigtigt at du har en kvalificeret håndværker til at vælte væggen, Når den er bærende skal loftet understøttes på den rette måde.

Og en elektriker kommer du heller ikke uden om, han skal ordne tavlen.

Du skal henvende dig til 2 forskellige murere og 2 forskellige elektrikere og bed om et tilbud. De kommer og kigger og ud fra det giver de et tilbud. Det er så op til dig at vælge. Jeg ved ikke hvor lang tid det tager, der ved kun håndværkeren.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-07-08 21:39

Det er ikke noget jeg ville stole på en netforklaring på .Nej du ,der skal en kvallificeret bygningskonstruktør der kommer og tjekker alt ud før en sådan operation.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-07-08 22:57

Ja Suno, og han sidder i Teknisk forvaltning.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-07-08 23:57

Til Eyvind og Granner jeg havde siden liggende længe på puteren ...havde slet ikke læst jeres indslag før jeg trykkede i den tro at jeg var den første til at svarer

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 20 point
Dato : 12-07-08 00:56

Den ide med at henvende sig til teknisk forvaltning kommer fra bonderøve, der ikke ved hvordan det er i Kbh. Her er ingen hjælp at hente i kommunen. Den yder ikke den slags service, men er til meget besvær for borgerne i byggesager.

Du skal have undersøgt statikken. honorar 20 000 mindst.
indsendt byggeandragende , vente 6 måneder og får en ubrugeligt svar med 20 betingelser, hvoraf de fleste ikke har med sagen at gøre.
Derefter diskusion, og til sidst en tilladelse. Det hele varer ca. 1 år.

elinstallation , med hovedkabel og gruppeledninger skal flyttes - 30000 kr. måske mere, afhængig af forholdene.

Afstivning og montage af ny bærende konstrukrion- 75 000 kr

væggen ned og nyt gulv henover 25 000 kr

Tror du ikke det er bedre at sælge og købe en anden lejlighed, som passer dig.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-07-08 01:20

Sagde en Bynar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-08 01:48

Nej , Jeg bor da heldigvis ikke i Kbh. men i en provinsby.
Her har vi en hjælpsom teknisk forvaltning.

Men jeg kender Københavns bygningsmyndighed fra mit job. De er ikke hjælpsomme og svære at danse med. Ret uduelige, set med borgerens øjne..

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 12-07-08 08:59

Prøv at kontakt dem på Ottiliavej, der er også en ingeniør som bliver tilkaldt når der kommer borgere med spørgsmål. De vil sikkert kræve en hel del oplysninger som du måske ikke selv kan svare på, så der skal du sikkert have en statiker/ingeniør ind over, prøv evt. at kontakt Falkon A/S Rådgivende Ingeniører F.R.I Nordre fasanvej 43 st. 2000 Frederiksberg. Tlf.: 35364500 for en pris. De har mange sager med byfornyelse i København.

Center for Byggeri:
Postadresse: Postboks 432,
2500 Valby.
Henvendelse: Ottiliavej 1, 4.,
2500 Valby
Tlf. 33 66 52 00. Fax 33 66 70 83.
byggeri@tmf.kk.dk
www.tmf.kk.dk
Kontortid: Man. til ons. 09.30–15,
tors. 09.30-17, fre. 9.30-13.30.
KundeCenter:
Tlf. 33 66 52 95 og 33 66 52 96.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-07-08 12:17

Bare til oplysning, for her på vestegnen er der meget hjælp at hente i kommunen. Min afdøde mand var selv bygningskonstruktør og var ansat i kommunen og jeg selv har en kommunal uddannelse, så jeg kender til det. Jeg ved at Københavns kommune er tung at danse med.

Kommentar
Fra : Kristian_KB

Dato : 12-07-08 15:42

Tak for de gode indlæg. Dog lidt deprimerende læsning, hvis Transor's prisestimat på 150.000 kr. og tidsestimat på 1 år skal tages for pålydende, men jeg tror dog alligevel vi bliver boende.

Jeg tror, at kablerne kan trækkes ca. 1 meter til venstre. Vil det stadig koste 30.000 kr.?

Godkendelse af svar
Fra : Kristian_KB

Dato : 12-07-08 15:57

Tak for svaret transor.