/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
VW vil ikke starte om morgenen
Fra : jensostenfeld
Vist : 6620 gange
200 point
Dato : 11-07-08 20:09

Hej Bilkyndige!

Jeg har et træls problem med vores VW Passat Court 1.8, 90 hk, 1996. Det er den "gamle" model, den nye kom sidst i 1996.

Problem:

Bilen er svær at starte om morgenen. Når man drejer nøglen kører startmotoren som den skal, men motoren starter ikke. Kører man med starteren i 5-10 sekunder kommer der måske en "puf- sprut-lyd", eller måske "skyder" den engang. Efterhånden som man man får brugt batteriet med startforsøg over 5-10 min begynder den at komme "tættere" på at ville starte, med hoste-sprutte-lyde oftere. Tilsidst starter den, og lyder i de første ca. 10 sekunder som om den kører på 2-3 cylindere. Herefter kører den som intet var hændt, dvs kører rent, trækker fint og oser i øvrigt ikke. Efter start kører jeg typisk børnene ca. 1,5 km til børnehaven, hvor bilen standses og står 5-10 min. Motortemperaturen er næsten oppe på 90 grader når jeg forsøger at starte igen. Den starter dog igen ikke overbevisende, men dog langt langt nemmere denne gang. Hvis jeg nu kører 10 km el mere i den, vil den starte perfekt herfra og resten af dagen, også selvom den bliver helt kold.

Problemet synes i høj grad at være koblet med fugt/kondens. Problemet er klart værst om morgenen og efter det har regnet om natten, eller det hele emmer af fugt udenfor.

Problemet synes ikke at afhænge af temperaturen.

Under startforsøgene lugter bilen for det meste af ikke-forbrændt benzin.

Hvad har jeg forsøgt at gøre for at afhjælpe:

- Udskiftet tændingsmodulet uden effekt.

- Udskiftet karburatorflangen, som var revnet (pga mistanke om indtag af falsk luft - og ja, det hedder en karburatorflange, selvom bilen har indsprøjtning), og det ændrede iøvrigt intet

- Sendte den til et autoriseret VW værksted for første gang i 4 år, hvor "den da intet fejlede (da den først startede)". Her satte man en clips på en ledning og udskrev en regning på 482 kroner for ingenting. De sagde dog, at temperaturføleren var under mistanke.

Hvem har et bud på hvad det kan være?

Hvordan skal jeg gå bilen igennem? Jeg har altid lavet stort set ALT på mine biler selv, men den her dianogstik kan jeg ikke klare selv.

Er det sandsynligt, at det er temperaturføleren?

Lambdasonden?

Jeg tror ikke umiddelbart, at det er tændingskabler der er snavsede eller falsk luft som kommer ind.

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-07-08 21:08

Jeg ville tjekket tendingskablene og tendrør. Tjek at det ikke går gnist til stel. Mål kablene i gennem med et ohm meter. Jeg ville nok også tage en kompretions. test.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-07-08 21:10

Jeg ville med det samme tjekket tendingen også.
alimak

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-08 21:38

Du ville kunne se på tændrørenes elektroder, om de er sorte eller hvidbrændte, og konstantere om der er noget at komme efter i justering.
Efter de første forsøg om morgenen, kan du skrue det ene tændrør af, og se om der er fugtighed, hvilket kan betyde en utæt toppakning.
Snavsede tændrørskabler, har det med at samle fugt, og giver derfor en falsk gnistvej. Prøv at sprøjte dem inden start om morgenen, med pronto. Det kan løse problemet her og nu, men bør dog rengøres ordentligt, for en mere langvarende virkning. Pronto er kun en nødløsning.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-08 21:41

Strømfordelerdækslet, kan have en rævne, hvilket kan give denne slags problemer. Jeg har selv prøvet det to gange.
(Jeg har altid kørt rundt i ældre biler!) Nostalgi!

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 11-07-08 22:22

Hej Alimak

Hvordan måler man kablerne med et ohm-meter? Hvilken modstand skal det vise?

Hej Severino

Hvor er det at Pronto skal sprøjtes på, helt nøjagtigt? Er det på selve tændrørene?

mvh Jens

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-07-08 23:07

Hvis du har noget med fugt så er det nok fejlstrøm. Lok konen med ud når det er mørkt og bed hende om at dreje nøglen mens kigger efter om der går gnister nogen steder.

Ellers er mine råd nogenlunde som de andres: Nye tændrør og tændkabler, check strømfordeleren at den ikke er revnet, og check rotoren at den ikke er slidt op. Dvs. check generelt tændsystemet igennem. Og så kan du silikonesprøjte lidt på kablerne, det hjælper også når det er fugtigt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-07-08 23:23

Prøv med en gang nye tændrør. Det lyder som om, at den ikke tænder igennem på alle cylindre.
Deraf den haltende opstart. Med kold og ustartet motor aftørrer du tændkablerne med f.eks. rense benzin, fortynder e.l. fedtopløsende. Er kablerne bløde og smidige ? Eller er de hårde og stive ?
Er sidstnævnte tilfældet, bør de udskiftes uden pardon. Kører den med fordelerdæksel ? Så bør du også kaste et blik på dette og rotoren. Er der brændte og korroderede kontaktpunkter, er det tid til en udskiftning. Så skulle den forhåbentlig starte og køre problemfrit.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 23:31

Pronto er ingen løsning i længden . Det er en nødløsning på en fugtig kold motor.
Pronto fordamper væk når motoren bliver varm , og har ingen virkning næste morgen.
Det opløser og fjerner også silicone og oliehinde og gør der nemmere for fugten næste dag

Alimak har ret, men er kort i forklaringen. Der findes tændingsprøveapparater med "klips" som perforerer ledningen og ødelægger isolationen.

start med at rengøre tændingskabler og hætter. Odaå dem på tændspole og fordeler.

Rengør i opvakebaljen med sulfovand og børste. tør det grundigt i bageovn ved 100° C

smør ind i siliconeolie, ms4 eller lignende, på flaske med en lille klud . også strømfordeler dæksel , også indvendig, ind i tændrørshætter. Monter så det hele igen . sæt tændkablerne på fordelerdækslet som du har noteret dig , de var.

Derefter er der ikke problemer med tænding og fugt.

En bil bør ikke kunne skyde i udstødningen. Det tyder på defekt ventil eller manglende ventiljustering. Der er et punkt hvor værksteder ofte snyder ved "service" det er tidsrøvende og ikke nødvendigt så tit, som de tager sig betalt for. Resultatet er at det aldrig bliver gjort, og til sidst kan man få symptomer som dine.
Manglende ventilspillerum ved kold motor , har dog ikke med fugt at gøre.
Din bil kan have begge sygdomme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 23:35

Så først nu at du selv vedligeholder bilen. Så står ventilerne selvfølgelig korrekt ??????

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-07-08 23:35

En bil fra 96 og med indsprøjtning har ingen strømfordeler, der er en tændspole, der bliver styret af elektronik, fra tændspolen går et kabel til hver tændrør, så der er ingen strømfordeler.
I en bil med indsprøjtning skal der IKKE trædes på speeder ved start, bilen skal starte når nøglen drejes, den sørger selv for den rigtige mængde benzin/chokerforhold som bla. styres af en temperaturføler, hvis den er defekt vil bilen have svært ved at starte.
Det kan også være defekte/beskitte tændkabler så der går krybestrøm til stel når de er fugtige, brøv at tøre den rigtig godt af.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-08 23:41

Selvfølgelig kan en bil fra 96 godt have strømfordeler sevl om ikke alle har det.

man kan ikke få det til at fungere med en tændspole uden strømfordeler, hvis motoren har mere end to cylindre.

En fircylindret bil uden strømfordeler skal have mindst to tændspoler. De kan godt bære i samme kasse.

Min har 4 tændspoler, men den er også fra 98.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-07-08 01:42

De passat'er jeg har set, af den alder, har rotor og fordeler dæksel!
Jeg ville skifte tændrør, tændkabler (alle 5!), rotor og fordeler dæksel. Hvis det ikke vides hvornår det er gjort sidst, så er det sikkert på tide! 9 ud af 10 tilfælde med start besvær skyldes misvedligeholdt tændings system.

Det er korrekt at det hedder en karburator flange, det sidder på de fleste VW fra den alder din har og ældre. Det er en svaghed, men den er jo skiftet
Desuden, den type indsprøjtning der sidder på din VW minder mistænkeligt meget om en karburator.. Af nogen kaldet "mono point" indsprøjtning.

Der er selvfølgelig også det typiske med at kigge efter revnede slanger, VW er slemme til at fylde alt for mange små slanger og følere i motor rummet.. Selv ved deres ældre modeller.

Men... Start nu med at skifte de tændingsdele, det koster vel ca 500kr. At start besværet typisk er der ved fugtigt vejr tyder kraftigt på tændkabeler og/eller fordeler dæksel.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-08 07:49

Da du skriver her ind, er der ikke stor sandsynlighed for at du har/råder over det nødvendige måleudstyr, til bl.a. at måle og teste dine tændingskabler, og skal du ”ud i byen” for at få dem målt igennem, bliver det stort set samme pris som du kan købe et komplet nyt ”tændingssystem” for,..!

Efter din beskrivelse,.. og ’hvis især’ dine kabler, strømfordelerdæksel og rotor har sat på bilen fra ny’ = 12 – 13 år, er det på høje tid at skifte hele L….. ud hurtigst muligt,..
at begynde at ”vaske, rense, sprøjte til m/pronto osv. er ikke bare møghamrende træls, og irriterende, det er også, spild af tid, (det løser ikke nogle af dine problemer)

der kan ikke være meget tvivl om at det skyldes fugt i dit tændingssystem,
det kan sagtens være kablerne,.. men selv om du vasker og renser dem, og de ser ud som ”nye”
Er det umuligt at ”se” om de dur’,.. selv det bedste måleudstyr, kan ikke ’måle om de er 100% ok
det skyldes at når kablerne bøjes KAN forbindelsen mindskes, (pgr.a alder, små revner,). derfor skal de måles i præcis den ”stilling” de er monteret i bilen,..
strømfordelerdækslet kan have så mikroskopiske revner at det er umuligt at se eller måle,
jeg har ’fixet’ præcis dette problem masser af gange, det hele tager ’få’ minutter,
skift Alle kabler, rotor + strømfordelerdæksel, og naturligvis tændrørene når du nu er i gang,
så kører bilen 98% sikkert ’perfekt’ igen (også til vinter)

det hele koster mindre end hvad du skal give for at få målt dine kabler igennem,
(300 – 500 kr.)

hvis det var galt med tændingstidspunktet, ville bilen køre jævnt dårligt hele tiden,..
og det flytter sig ikke, medmindre du har haft strømfordeleren løsnet, eller foretaget anden rep. få motoren,

at motoren ”puffer,.. og sprutter” går” på 2 – 3 cyl. skyldes simpelthen at gnisterne springer rundt som et andet fyrværkeri, enten via kablerne eller inde i strømfordelerdækslet,
efterhånden som motoren bliver varmere, ’fordamper’ mere og mere af fugten,..
og bilen går tilsyneladende bedre,.. om end den bruger mere benzin end normalt.

hvis du ikke kan handle ”en gros” kan du købe delene billigt her, :
http://www.krogslund.dk/?site=reservedele&refID=5199&gruppeID=506580
http://www.hoyer-autodele.dk/
http://www.ca-autodele.dk/
http://mekonomen.dk/index.html

som sagt, er det højest sandsynligvis løsningen på dit problem,..’
under alle omstændigheder er det ikke spild af penge, hvis du ikke har skiftet de nævnte dele inden for det seneste år, samtidig er du sikker på at det er unødvendig at ofre flere penge på udmåling af tændingssystemet,

HVIS det mod forventning ikke hjælper, kan du begynde at overveje defekt toppakning, revnet topstykke mm.

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 12-07-08 08:23

Kære ALLE

TAK for jeres mange input og ideer. Jeg ville gerne give alle point, men det kan jeg jo ikke.

På baggrund af jeres råd, vil jeg som udgangspunkt købe og installere:

1) Nye tændrør
2) Nye tændkabler
3) Nyt fordelerdæksel og rotor

Jeg vil selvfølgelig se på hvordan de gamle tændrør ser ud i forb. med udskiftningen.

Hvis det ikke ændrer noget, og der ikke kommer nye mistanker i forb med udskiftningen, så vil jeg udskifte temperaturføleren.

Og hvis det heller ikke dur, så vender jeg tilbage i en ny tråd.

Under alle omstændigheder vender jeg tilbage, når jeg ved hvad der var i vejen.

Igen TAK for de mange og udførlige input.

Venlig hilsen Jens

Kommentar
Fra : jensostenfeld

Dato : 12-07-08 08:26

Beklager EA_HS, du skulle have haft nogle flere stjerner for et fint råd. det bliver næste gang. mvh Jens