/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
jalousi
Fra : fjordglimt
Vist : 946 gange
110 point
Dato : 09-03-03 14:47

hej hvad skal man gøre hvis man er meget jalousi jeg har det ikkr ret godt med det.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 09-03-03 16:33

Hej Fjordglimt

Det er ikke nemt at gøre noget ved ens jalousi..sådan lige med det vuns...men det kræver lang tids arbejde med en selv. Jeg har selv lidt af jalousi, men efter i mange år at have arbejdet med mit eget selvværd og været totalt ærlig overfor mine egne følelser, har det hjulpet betragteligt. De færreste kan vel sige sig helt fri for at i nogle situationer at kunne føle jalousi. Det er jo heller ikke skadeligt..men lidt sundt, så mærker man dog sine følelser og kommer måske til at sætte lidt mere pris på sin partner!! Jeg har oplevet at hvis jeg siger det til min partner, når jeg er jaloux, så kan det i mange tilfælde næsten fordufte, da jeg jo så får at vide at min jalousi er ubegrundet.
Håber da det kunne hjælpe lidt?
Mange kærlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 09-03-03 17:33

Hvem er du jaulous over for, din partner? Isåflald hvor længe har i været sammen?
Min egen erfaring siger mig, at det aftager med årene (des længere i er sammen) men hvis det er overfor dine venner/bekendte du er jaulou, er det en anden sag, som jeg umiddelbart vil mene kræve en eller anden form for psykologisk behandling (samtaleterapi) (uden at skulle gøre mig til dommer for, hvad der er bedst i din situation)
Men somsagt, det kommer lidt an på HVEM du er jaulou på. Skriv endelig igen med uddybende information, så vi kan "pejle" os ind på dit aktuelle problem.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-03-03 21:20

Laurenzio, jeg er ikke helt enig i din måde at dele jaoulisi op på. Jalousi er en sygdom, som så mange andre sygdomme, men bliver ikke betragtet som sådan, fuldstændig som alkohollisme f.eks. og andre ikke synlige sygdomme. Men jeg vil give dig 100% ret i at fjordglimt skal søge noget hjælp til få sin jalousi "nedtonet".
og da han/hun selv har indset at der er et problem, vil det gøre det noget lettere at komme videre. Men dermed ikke sagt at det er nemt, for der skal arbejdes hård for overvinde jalousien.

Held og lykke med det fjordglimt.
jeg håber virkelig for dig, at du "tager tyren ved hornene", da du ellers kan ødelægge meget, både for dig selv og dine omgivelser. Jeg var selv gift med en mand som var så forfærdelig jaoulex at det endte med en skilsmisse.

Knus
Mone

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 10-03-03 22:51

Hej Mone,

Muligvis du har ret? Det har ikke været min mening at gøre mig til dommer ( da slet ikke når det er psyken der er "syg") Jeg mener dog stadigvæk, at der er forskel på jaulousien, afhængig af om det er ens partner eller omgangskreds man er jaulous på. Hvorvidt det er en sygdom på lige fod som (du nævner) alkoholisme vil jeg tillade mig at være lidt usikker på, da alkoholisme er fysisk betonet (i sidste ende) men at der ligger nogle psykiske grunde bag dette tror jeg på. Jaulousi er udelukkende psykisk betonet (men kan selvfølgelig medføre andre fysiske/sociale problemer)...hvorfor mit råd må være, søg hjælp....tal med venner,folk du har tiltro til, det hjælper meget hvis du "åbner" dig lidt. Dette blot en personlig erfaring, jeg er hverhen psykolog el. læge, men du må finde ind til roden af din jaulousi, og bearbejde den videre derfra.
Håber du kommer videre fjordglimt.

Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-03-03 00:39

Hej Fjordglimt.

Jeg er helt enig i at du bliver nødt til at finde ind til roden ( eller rettere sagt, den virkelige grund til din jalousi, og så bearbejde den. – Og til dette behøver du hjælp, samt mod og vilje til at bearbejde dette.

Det kan godt være et stort og besværligt arbejde, men jo mere mod og vilje du har, jo lettere får det bearbejdet, så du og dine omgivelser slipper helt for at blive plaget af dette.

En hvis form for jalousi er naturligt, men en anden form er skadeligt.

Om du vil vælge at kalde det en sygdom, i stil med alkoholisme, misbrug af forskellig art eller andre såkaldte sygdomme, er også helt dit eget valg.

Men en ting er helt sikkert, du skal have hjælp til at bearbejde din jalousi af en du har tillid til,
og en som du ellers er uafhængig af. – Ellers er dine chancer meget små.

De bedste hilsner og god arbejdslyst.

Steen
Steen.hansen@dk2net.dk

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 11-03-03 08:13

Hej med jer.
Det er nemmere sagt end gjort da det var en man har kommet sammen med før i tiden der var mig utro siden den tid har man været nervøs for at det skulle ske igen, jeg har fået hjælp men det er desvære ikke væk endnu, det er meget svært jeg kan godt følge hvordan andre også har det. jeg troede også at man havde en god ven eller kammerat at man kunne tale med men det viste sig at det var hende der rendte med min ven så i kan nok se hvad skal man så gøre den bedste veninde, ha, men det er røget for evig og altid, hun har prøvet at ville gøre det godt men nej tak sagde jeg. Nu har jeg fundet en god veninde som jeg kan stole på.
Men nu er jeg begyndt at have en kontakt person som jeg snakker med, men sommetider lukker man altså ikke op alligevel i perioder, det har i hvert fald koster mange tårer, det har ihvertfald ikke noget med alkoholisme at gøre det er to forskellige ting. Jeg har prøvet at forklare min partner det op til flere gange men han havde svært vev at forstå det men nu er det ligesom om han forstår det lidt bedre, da han selv prøvede at blive jalousi over for mig, men det var rart at han også kunne blive det, det var ikke utro men det varmede at der var en der virkelig holdt af mig, det var bare enlille bagatel med at jeg var meget ude at danse men det har han fundet ud af at jeg ikke var ude på noget, for jeg siger at man ikke skal gå uden for de 4 vægge med en anden person af det andet køn og det holdte han med mig i, siden har der ikke været noget fra den side.
Men så er det at jeg bliver nervøs og bange for at andre gør det over for mig igen. Jeg er glad for at der er nogle der vil skrive og tale med mig om dette problem det er ligesom om det hjælper mig. Jeg vil give mange knus tilbage til jer igen, tak, jeg håber at hører fra nogle igen.

Hilsen fra fjordglimt

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 12-03-03 12:59

Hej igen Fjordglimt.

Jeg er også helt enig med dig i at det med at komme af med sin jalousi kan være meget svært,
men det bider sig selv i halen! – Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig,
at blive fri for din dårlige form for jalousi.

Nøjagtig det samme sker når du er nervøs og bange for hvad andre gør overfor dig !
– Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig, at blive fri for din angst.

At skrive og tale om dine problemer, som du skriver, er LIGESOM den hjælper dig !

Ja så længe du kun piller i overfladen på dine problemer, så er det kun LIGESOM det hjælper dig,
men den rigtige løsning får du først når du gør alvor af din beslutning,
så er det - EN RIGTIG LØSNING af problemet du får,
i stedet for noget der - LIGESOM HJÆLPER DIG ! ! !

Som alt andet i livet, så er valget helt og fuldstændigt dit eget !

Så du har ingen genvej eller hovsaløsninger, men du bliver nødt til at finde ind til roden !

Så det er bare med at komme i gang med at få et rigtig godt liv !

Ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig direkte på steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 12-03-03 12:59

Hej igen Fjordglimt.

Jeg er også helt enig med dig i at det med at komme af med sin jalousi kan være meget svært,
men det bider sig selv i halen! – Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig,
at blive fri for din dårlige form for jalousi.

Nøjagtig det samme sker når du er nervøs og bange for hvad andre gør overfor dig !
– Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig, at blive fri for din angst.

At skrive og tale om dine problemer, som du skriver, er LIGESOM den hjælper dig !

Ja så længe du kun piller i overfladen på dine problemer, så er det kun LIGESOM det hjælper dig,
men den rigtige løsning får du først når du gør alvor af din beslutning,
så er det - EN RIGTIG LØSNING af problemet du får,
i stedet for noget der - LIGESOM HJÆLPER DIG ! ! !

Som alt andet i livet, så er valget helt og fuldstændigt dit eget !

Så du har ingen genvej eller hovsaløsninger, men du bliver nødt til at finde ind til roden !

Så det er bare med at komme i gang med at få et rigtig godt liv !

Ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig direkte på steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 12-03-03 12:59

Hej igen Fjordglimt.

Jeg er også helt enig med dig i at det med at komme af med sin jalousi kan være meget svært,
men det bider sig selv i halen! – Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig,
at blive fri for din dårlige form for jalousi.

Nøjagtig det samme sker når du er nervøs og bange for hvad andre gør overfor dig !
– Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig, at blive fri for din angst.

At skrive og tale om dine problemer, som du skriver, er LIGESOM den hjælper dig !

Ja så længe du kun piller i overfladen på dine problemer, så er det kun LIGESOM det hjælper dig,
men den rigtige løsning får du først når du gør alvor af din beslutning,
så er det - EN RIGTIG LØSNING af problemet du får,
i stedet for noget der - LIGESOM HJÆLPER DIG ! ! !

Som alt andet i livet, så er valget helt og fuldstændigt dit eget !

Så du har ingen genvej eller hovsaløsninger, men du bliver nødt til at finde ind til roden !

Så det er bare med at komme i gang med at få et rigtig godt liv !

Ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig direkte på steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 12-03-03 12:59

Hej igen Fjordglimt.

Jeg er også helt enig med dig i at det med at komme af med sin jalousi kan være meget svært,
men det bider sig selv i halen! – Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig,
at blive fri for din dårlige form for jalousi.

Nøjagtig det samme sker når du er nervøs og bange for hvad andre gør overfor dig !
– Jo sværere du mener det er, jo sværere bliver det også for dig, at blive fri for din angst.

At skrive og tale om dine problemer, som du skriver, er LIGESOM den hjælper dig !

Ja så længe du kun piller i overfladen på dine problemer, så er det kun LIGESOM det hjælper dig,
men den rigtige løsning får du først når du gør alvor af din beslutning,
så er det - EN RIGTIG LØSNING af problemet du får,
i stedet for noget der - LIGESOM HJÆLPER DIG ! ! !

Som alt andet i livet, så er valget helt og fuldstændigt dit eget !

Så du har ingen genvej eller hovsaløsninger, men du bliver nødt til at finde ind til roden !

Så det er bare med at komme i gang med at få et rigtig godt liv !

Ønsker du hjælp til dette, er du velkommen til at kontakte mig direkte på steen.hansen@dk2net.dk

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : viv

Dato : 03-04-03 10:49

hej Fjordglimt.

Jalousi er i bund og grund et udtryk for,"angsten for at miste".
Denne angst er i højere grad tilstede,hvis et menneske ikke føler sig god nok/værdig nok til partneren.

Jeg lagde mærke til,at du i din uddybende forklaring,omtaler dig selv som "man"...Prøv at starte med ,at turde sige JEG.
At omtale sig selv,som "man" er en måde,at holde distance,til sig selv på...noget der gør det lidt mere "ufarligt",at være sig selv.

Prøv så også,at adskille facts og fantasier.....for hvad er det du ser partneren gør,der gør dig jaloux ?
At danse med en anden f.eks,er accepteret i vores kultur,det er en form for uskyldig leg og morskab...og andet er der ikke i det....men så er det ofte fantasien,tager overhånd......holde i hånd,kysse,og det der er "værre" ! Men GØR han nu også det ? er det hvad du reelt ser ?
Hvis ikke,har du reelt ikke nogen grund til,at fodre din jalousi...selvom din fantasi,vil forsøge,at overtale dig dertil..prøv at se helt nøgtern,på hver enkelt situation og stil dig så tilfreds med resultatet..UDEN at tænke mere over netop DET øjeblik.

Det vil være hårdt arbejde,for dig i starten men det KAN lykkes,og alene det vil give dig større selvværd...og med dette forsvinder,den Ubegrundede jalousi efterhånden...den Begrundede,er en helt anden historie !

Du vil derved også opleve,at du får meget mere overskud til,at berige jeres samvær med noget positivt og udviklende.

PS. Jalousi er IKKE et udtryk for,at elske eller blive elsket...husk det.

Mange hilsner
Viv.

Kommentar
Fra : lwp1

Dato : 14-12-03 21:04

Jalousi har noget at gøre med at man ikke stoler på partneren, for hvis man gør det, er der jo ingen grund til at blive jaloux. Men det er jo ikke med vilje at man får denne følelse og det er svært at komme af med den igen. Men jalousien er måske netop årsagen til et evt. brud, da man ikke evig og altid kan holde ud at høre om den andens mistillid til en. Desværre har jeg ikke nogen løsning, men tilslutter mig det viv skriver i sit Ps. Jalousi er IKKe et udtryk for, at elske eller blive elsket.

mange hilsener
lwp1

Kommentar
Fra : lwp1

Dato : 14-12-03 21:08

Jeg kunne godt tænke mig aft vide hvad Steen ville foreslå som løsning til Fjordglimt!Hvad er den rigtige løsning?
m.v.h
lwp1

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 17-02-04 01:03

Hej lwp1

Jeg synes da det er nogle meget fornuftige og rigtige råd du giver Fjordglimt,
men problemet for Fjordglimt er at motivationen til at ændre sig mangler totalt,
og det er der sikkert flere årsager til, så mit meget simple og naturlige råd er:
Find ud af de helt grundlæggende årsager, og bearbejd dem i samarbejde med en totalt ærlig ven!

Problemerne i dette er bare, at Fjordglimt, højest sandsynlig er ”programmeret til,
meget hellere at ville vedblive at være jaloux. – Tingene bider jo sig selv i halen !

Nå men mit svar er jo temmelig meget forsinket, på grund af mine mange interessante opgaver,
som går forud for en diskussion, som bare kredser omkring problemerne og ingen vegne kommer.

Så hvis du ”lwp 1” eller andre er virkelig interesseret, skriver i direkte til mig.

Med venlig hilsen
Steen Hansen