/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
prob. med vista install
Fra : ST_KuTaIsO
Vist : 700 gange
300 point
Dato : 11-07-08 13:02

har forsøgt alt hvad jeg kan, men kan bare ikke få installeret windows vista ultimate 64-bit på min maskine :S

jeg kommer til at kunne trykke på installer, men den beder om en driver til mit DVD drev og den kan ikke finde min system harddisk. (Begge dele er IDE).

Det eksisterende OS er win XP pro 32-bit, mit hardware er 64-bit kmopatibelt, jeg har 6 GB RAM og rigeligt (1,5 TB) harddisk plads.

nogen idéer til hvad problemet kan være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:11

Citat
vista ultimate 64-bit

Hvis ikke AL din hardware er til 64-bit kan du godt glemme det.....

Hvad vil du i øvrigt med 64-bit ?

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 13:16

alt min hardware skulle gerne være 64 bit som sagt.

og som sagt vil jeg gerne have 64 bit for at kunne udnytte alle mine ram, mig bekendt understøtter 32-bit kun 4 GB i alt, og jeg har i alt 6.5

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:21

Citat
og jeg har i alt 6.5

Det er de færreste programmer der kan udnytte det - sååååååå

Programudvalget til 64-bit er MEGET begrænset - og så kører det alligel kun med 32-bit....

Og 4 Gb er da RIGELIGT

Citat
men den beder om en driver til mit DVD drev og den kan ikke finde min system harddisk.

Hvis der IKKE findes 64-bit drivere til dem kan du jo ikke gøre noget....

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 13:25

det så rigtigt nok, men forekommer mig bare underligt at et helt almindeligt DVD drev ikke kan findes af vistas installation :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:32

Det kan det sikkert også af VISTA 32-BIT

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:33

Da du har kørt med XP tidligere er det jo IKKE en NY maskine - og dermed et GAMMELT drev....

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 13:46

øh....en ny maskine kan ikke have XP? - nu vrøvler du da godt nok mester...
Jeg samlede computeren for nogle måneder siden og med helt ny hardware!

og nej, 32-bit er ganske enkelt begrænset til maks 4 GB ram:

http://www.vistaclues.com/reader-question-maximum-memory-in-32-bit-windows-vista/

citat fra siden:

* 32-bit versions of Windows Vista Home Basic, Home Premium, Business, Enterprise, and Ultimate: 4GB
* 32-bit Windows Vista Starter: 1GB
* 64-bit versions of Windows Vista Home Basic: 8GB
* 64-bit versions of Windows Vista Home Premium: 16GB
* 64-bit versions of Windows Vista Business, Enterprise, and Ultimate: 128GB

det er de begrænsninger der er mht. RAM i vista.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 14:06

Nej jeg vrøvler IKKE....

Hvad 32-bit og 64-bit KAN bruge af ram, kommer IKKE sagen ved....

Det var DIG der sagde den tidligere var med XP....

Da ALT ikke er til 64-bit KAN du ikke bruge 64-bit (eller det gavner ikke)

64-bit kan køre 32-bit, men det omvendte er IKKE tilfældet....

Og tilsyneladende er der IKKE 64-bit drivere til din hardware uanset hvor ny den er....

Det er jo det der er dit problem...

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 14:16

iflg. specs skulle alt min hardware være 64-bit kompatibelt.
Det jo ligesom derfor jeg ikke forstår hvorfor den ikke kan installere.

Jeg vil forsøge mig med en xp 64 bit og lidt andet for at se om der skulle være en forskel.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 14:28

Selvfølgelig kan en ny maskine ha' XP.

Min helt nye Zepto kører da med XP / Vista / Ubuntu på hver sin udskiftelige harddisk. Men det er meget vigtigt at have de rigtige drivere til comp.

I nogle comp. skal der ændres i bios ved kørsel med flere systemer.

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 14:32

har drivere til alle ikk-standard enheder, så det er der sørget for :) - med undtagelse af ovennævnte som den bare ikke gider finde.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 14:36

Citat
iflg. specs skulle alt min hardware være 64-bit kompatibelt.

Jamen så har du vel fået drivere med....

Såååå "skulle være" er ikke godt nok når driverne IKKE findes....

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 14:37

var ingen drivere med til mit dvd drev.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 14:40

Citat
var ingen drivere med til mit dvd drev.

Og HVILKET er det ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 14:47

Hvis ellers det er en normal CD/dvd drev så kører den på standard-driver som Vista / XP har med.................det er kun ved brænding det er godt med en driver som passer.

Du har vel sat MAster / SLave rigtigt på dine IDE drev. eller bruger du CabelSlect.

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 15:41

HD er master, DVD er slave.

der er tale om en NEC af en eller anden art, kan ikke lige huske 100% specifikt hvilken, men kan jeg vel checke op på når jeg kommer hjem.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-08 15:51

Med nogle systemer er det ikke godr at have harddik og optisk drev (cd/dvd) på samme IDE kabel som master slave.

prøv at sætte harddisken på eget kabel. Er du sikker på at controler i både harddisk og cd kan køre 64 bit system ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 16:24

Transor - fik du hentet de disketter.
Sorry ST_KuTaIsO - men jeg så lige at Transor er til stede.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-07-08 18:37

sæt din bios boot til.
1: cd/dvd
2: Dit C drev
Du kan ikke opdatere fra win xp 32 bit til vista 64 Bit. Det kræver at du formatere din Harddisk.

hvis du kan boote fra cd/dvd så burde du kunne formatere

mvh ed

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 18:46

Citat
hvis du kan boote fra cd/dvd så burde du kunne formatere

YEP - og så har du en HELT REN maskine - hvad du så end vil bruge den til.....

Driverne mangler jo stadig....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 11-07-08 18:57

det er ikke sikkert. de driver burde være der som standard i vista. jeg prøvede for sjov på en gammel pc at inst vista 64 bit. og alt kørte fint 64 bit, undtaget et lydkort. der kørte 32 bit

der er noget andet galt. vista burde finde det cd/dvd drev. det er jo en gammel opfindelse. men problemet tror jeg er jumpere på drevene. eller kabel fejl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-07-08 19:40

Selv bios finder alle slags CD/DVD - altså hvis det er IDE
Og ved hjælp af standard biosdriver kan man installere.

Hvis HD står til første boot og den er formateret kommer du ikke vider før det ændres i bios.

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 11-07-08 20:13

Transor:
Jeg har kun én IDE kanal så det er desværre ikke muligt, ellers tak for forslaget.

Edison:
Har jeg allerede gjort, er som skrevet nået til installationen, men det er der det hele fejler.

Refi:
Jeg kan ikke finde nogen driver som install vil acceptere, desværre.

Edison (igen :P):
kabel fejl er det ikke, da begge drev findes fint i XP, jumperne er som skrevet tidligere sat således at HD er master og DVD slave.

Eyvind:
Bootpriority er sat korrekt op, DVD-drev som første.

Godkendelse af svar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 14-07-08 09:14

Tak for svaret transor.

Det hjalp faktisk at pille HD'en fra og kun have DVD-drevet på IDE-kanalen, så det var ikke et driverproblem som det ellers hårdnakket blev påstået. Har derefter fået installeret på en sata disk :) - mange tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-08 09:26

Citat
så det var ikke et driverproblem som det ellers hårdnakket blev påstået

Citat
men den beder om en driver til mit DVD drev

Det var sandelig DIG der skrev det