/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvilke religion er det ?
Fra : delfin
Vist : 788 gange
200 point
Dato : 11-07-08 11:55

Min mor har en kollega der har en oversættelse af biblen.

Hun har fortalt der er en Apostel der hedder Plus (nok ikke stavet rigtig)

Er der en der kan hjælpe mig.

Mvh Maibritt

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-07-08 11:57

mener du Paulus?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-07-08 11:58
Kommentar
Fra : delfin

Dato : 11-07-08 12:01

Den bibel det er læst i er en der er oversat til arabisk. Der er flere ting der ikke passer på den protestantisk bibel tænkte om den katolske er anderledes ?

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-07-08 12:02

Apostelen Paulus, tilhøre den kristne religion.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 11-07-08 12:04

og dem er der tusindvis af, - men kun en sand, - logik det kan der kun være, da Kristus er en og kun en, og det er hans lære Paulus underviser I.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-07-08 12:47

mon der også er en minus så ?

hvis oversættelsen er til et af de mange arabiske sprog kan det være pga alfabetet - en kort A (for at forklare det sådan) udtales/skrives som regel ikke - eller forsvinder ganske enkelt i udtalen.

Så der menes paulus (kan faktisk udtales som pulus)

det er faktisk ret kompliceret med alle de variationer af de arabiske dialekter

da det måske er oversat fra hebraisk kan det have den forklaring at hebraisk har så få vokaler at man reelt kan udelade det i skrift - her kan a altså være udeladt pga u der kommer lige efter. (der bruges tegn til at tydeliggøre vokalerne - men oftes sjuskes der med lige det)

BTW - din mors kollega kunne jo for eks oplyse netop om hvorfra det er oversat og til præcis hvilken arabis dialekt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-08 13:51
Kommentar
Fra : karenD

Dato : 11-07-08 15:33

Citat
tænkte om den katolske er anderledes ?

Den katolske bibel indeholder også nogle såkaldt apokryfiske skrifter, som man ikke har medtaget i den protestantiske bibel. Det er bl.a. fortællinger om Jesu og Marias barndom.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 12:35

Kan det være en bibel fra koptisk ortodokse kirke ? Det er den orindelige kristne kirke som stadig har menigheder i Ægypten og andre nord afrikanske lande + Etiopien, de taler arabisk, men har koptisk som kirkesprog, koptisk regnes ellers for at være et sprog som er uddød

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 13-08-08 20:25

Suplerende oplysning. Det er en Apostel der kommer efter de 12
Maibritt

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 14-08-08 03:22

Uden at vide mere om hvilken bibel og hvilken sprog den er oversat fra, bliver det kun gætterier, og Paulus er allerede nævnt som det bedste bud, han var ikke blandt de 12 oprindelige apostler
http://da.wikipedia.org/wiki/Paulus_(Bibelen)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-08-08 11:09

nej paulus var ikke blamdt de 12 Apostle - der var ca 300 år mellem jesus og paulus, så de har ikke truffet hinanden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-08-08 11:24

Citat
Apostlen Paulus (født ca. 10, død ca. 64/67),
fra mit link oven over, Paulus var cirka 10 yngre og ikke 300 år yngre

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-08-08 11:44

Ja du har ret O.V.N.
Her er det rigtige: http://da.wikipedia.org/wiki/Apostlen_Paulus

Godkendelse af svar
Fra : delfin

Dato : 14-08-08 20:10

Tak for svaret o.v.n..

Jeg ville gerne have givet alle pointene, men valget faldt på dig.

Mvh Maibritt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-08 01:47

Tak, selv om jeg kom med langt senere end andre med samme svar