/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ekspantionsbeholder
Fra : pylleb
Vist : 2876 gange
236 point
Dato : 11-07-08 01:35

Er ikke klar over om det er min Ekspantionsbeholder der er utæt eller andet. Jeg kan komme vand på og i løbet af 1 uge viser viseren faktisk den er tom. Kedlen er en en "FER" og banker man på den lyder den tom ?

Fyret er ca. 10 år gammelt og er et oliefyr.

Pigen der ikke har forstand på vvs........*S*

Kommentar
Fra : boelha

Dato : 11-07-08 04:30

Du skal da hurtigst muligt have fat i en VVS mand til at konstatere hvor den læk er i systemet...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-07-08 07:36

Ja professionel assistnce straks-og læs din forsikringspolise grundigt og snak med vvs manden om han mener den evt kan dække helt eller delvist.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-08 11:49

Selvfølgelig er den ikke tom. Sådan lyder den vel også når du har fyldt på.
Det der sker er vel at du fylder for meget på, og når så kedlen starter og får vandet varmet op, så åbner sikkerhedsventilen ved omkring 2,5 bar, fordi trykket stiger ved opvarmningen.
Sikkerhedsventilen blæser for meget vand ud, måske helt ned til 0,5 bar.
Hvis det er et etplanshus, så er 0,5 bar også nok, idet det svarer til 5 m vandsøjle.
Når du fylder på, så nøjes med at fylde til 1 bar (10 m vandsøjle)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 11-07-08 12:46

Hejsa

Ja.....rigtigt det er et etplanshus

Fik at vide dengang den max måtte komme op på 1 bar, en anden har så fortalt mig den måtte komme op på 2 bar og dertil fylder jeg , (vvs mand) har også prøvet at fylde mindre på , men alligevel forsvinder det helt ned på o bar i løbet af kort tid.............?
pylleb

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-08 14:51

Hvor står den ekspansionsbeholder? Dem jeg kender kan man se hvis overskudsvandet løber ud! Jeg ved nok at der er andre typer
En eventuel utæthed skulle kunne ses, hvis ikke det er et rør under jorden(skjulte rør) en utæt radiator kan du se på dine tæpper eller på gulvet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-08 14:55

Ja, det er skidt.
Det er da ikke utænkelig at feks. gulvvarme på badeværelset er blevet utæt.
Har du en forsikring der dækker?
Men på expansionsbeholderen sidder sikkerhedventilen som har afløb til kloark, kan du se om det løber af der, feks. hvis du sætter en spand under ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 11-07-08 14:58

Ekspansionsbeholderen hænger inde i fyret på siden af fyrets side invendigt - det er en lille rund ekspansionsbeholder - kan ikke se hvor mange liter den er på. Der er ingen synlige utætte rør ved radiatorerne eller som drypper.

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 11-07-08 15:04

hejsa til pallebhansen

Jeg er helt ny her p åsiden , så skal lige finde ud af hvordan det fungerer *G*

Har en rørskadeforsikring, men ville gerne lige finde ud af i første omgang om det er beholderen eller en utæthed i gulvet, forinden .

Og nej, kan IKKE se om der løber noget ud, skal have meget mere skilt ad forinden, da det sikker lidt dumt må man sige .

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-08 15:14

"det er en lille rund ekspansionsbeholder" Ja, det er også det normale.

Sikkerhedsventilens afløb skal komme ud af skabet som et ca 50mm Ø gråt rør.
Hvis det er i gulvarmen den er gal, er det ikke sikkert du kan se noget, vandet trækker nedad i jorden. Det kan kun findes med en trykprøve og lækagesporing.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-07-08 15:35

Havde det samme problem med den lille runde røde trykekspansionsbeholder.
Den fik jeg checket og skiftet da der sidder en membran inde i den som var utæt.

Viser lige her et billede af den.

http://www.topvvs.dk/shop/default.asp?SetLng=1&Catid=698&gclid=CKqA36L7t5QCFRKS1QodaVUgUQ

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-08 15:47

Ja det er ikke utænkelig at membranen er itu, men sa viser det sig ved at når man fylder vand på, så vil selv en lille sjat vand på, få trykmanometeret til at stryge lynhurtigt op i tryk.
Det kan også tjekkes omvendt, fyld op til 1 bar, og tag slangen af vandhanen, og luk ud i en spand indtil nålen viser 0. Hvis vi kun snakker om ca 1 L vand, ja så er det expancionbeholderen er er itu, eller har mistet sit lufttryk (Fortryk ca 0,5-1 bar).
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 11-07-08 19:27

Hejsa Smokei

Tak skal du have , men det er nu ikke den samme beholder, men er ret flad i det og har fået at vide det er ikke unormalt at trykekspansionsbeholder ikke holder mere end en 3-4 år, gad vide om det kan passe.
Men jeg må have noget hjælp een af dagene til at se på det.

Tusink tak for jeres velmente mails.

Sød Hilsen fra Pylleb

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 11-07-08 19:31

Hejsa Palle B Hansen

Ligeledes tusind tak for dine mails, utroligt dejligt når der er nogle der responser på spørgsmålet her.
Rigtigt som du skriver, nogle gange skal der næsten ingen vand på, før baren er steget til det den skal stå på, andre gange skal der en del vand på . Sådan har det været igennem nogen tid om end længere tid.

Vil få een af mine venner lige til at kigge på det ved lejlighed.
Ps. hvor er det dejligt med sådan en hjemmeside hvor man bare kan spørge om alt...........skøøønt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-07-08 20:22
Kommentar
Fra : iah

Dato : 12-07-08 02:42

Citat
Ps. hvor er det dejligt med sådan en hjemmeside hvor man bare kan spørge om alt...........skøøønt

Det er jo essensen af Kandu når det er bedst...

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 13-07-08 16:49

Jamen......ikke til at komme udenom .....du har ret .......................

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 25-08-08 14:56

Så har man fået skiftet sin ekspantionsbeholder på fyret...............og ja....man bliver da mere og mere forvirret. Den gamle beholder var fyldt med vand og den nye der er kommet på er fyldt med luft, vel sagtens.

Forstår dog ikke en disse, den ny beholder er allerede ved at tabe luften indenfor 2 dage.

Kan man gøre noget ved det eller er der en utæthed i systemet.........åh...altså.....

Fra een der tænker meget på det.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-08 15:28

Enten har du en utæthed i systemet, eller fejlen nu er at der er kommet helt nyt vand på ved udskiftningen, og det nye vand indeholder jo en del luft som frigøres ved opvarmning og udluftes af en eller flere aut. udluftere, og så mangler der lige en sjat vand.
Hvis det sidste er tilfældet, så skal der lige en sjat vand mere på, og så er alt ok.
Husk nu at fylde slangen med vand før påfyldning.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 31-08-08 18:20

Ja....så er hun her igen, vand er igen fyldt på fyret og den taber vandet i løbet af nogle få dage. Gad vide hvor mange gange man skal efterfylde eller om det hele er til ingen nytte. Der er ikke automatisk udluftning på fyret som er et Oliefyr af mærket - FER industrie - altså selve kedlen jo .
Der er blevet udluftet een gang .

Tænkte på om der så kun er utæette rør i gulvet tilbage der kan være tale om.........åh......nej altså hvis så fremt i fald................

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-08 22:09

VVS manden har en pumpe der sætter 10 atm. tryk på anlægget, så kan han aflæse om trykket falder

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 31-08-08 22:54

Hejsa

tak for opl. - du mener de kan måle om trykket falder på kedlen eller hele systemet, men de kan ikke evt. finde hvor utætheden i gulvet er . .....hvis så fremt...?

ja.........jeg har nok mange dumme spørgsmål.....inden jeg tager fat i forsikringen.

Go`arbejdsdag..........

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-09-08 00:09

Hvis han finder at det ikke bare er sikkerhedsventilen der drypper, men at trykket falder på hele installationen, må man formode der er utætheder i gulvvarmen, og det kræver specieludstyr som kun få firmaer har, så er det tid at kontakte forsikringen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 04-09-08 16:52

Lige mig igen igen igen..

Jeg har i dag haft en uvildig vvs mand , efter at ha´kontaktet forsikringen, til at se på fyret. Han fyldte laaaaaaaaaangsomt vand på fyret og sagde jeg skulle ringe til ham når den var tom......så skulle det trykprøves. Bankede lige på rørene og så ned i afløbet på badeværelset.

Så er det man tænker ved sig selv, kan måden man kommer vand på fyret have nogen indflydelse på om det bliver der hvor det skal .......men det skal så vise sig.

.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-09-08 17:56

Så sker der endeligt noget.
Nææ, hurtigt eller langsomt, er egentligt lige meget, men hvis man hurtigt lukker koldt vand på, så kan kedlen i princippet slå sig, på grund af metal der er varmt, og det metal lige ved siden af køles, så opstår der varmespændinger, da metal udvides ved opvarmning, og skrumper ved køling.

Men grunden til han gør det langsomt er også at det kolde vand bliver opvarmet og udvider sig, så han kan regne med at trykket er det samme efter han er gået.
Hvis han hurtigt havde lukket feks. 10 l vand på havde set at trykket nu var 15 bar (1,5kg/cm2)(15Meter vandsøjle MVS) og han gik, så ville trykket stige lidt efter han var gået når vandet var blevet opvarmet, feks. til 18bar. (Det kunne jo havde medført at sikkerhedsventilen udløste og blæste trykket ned til 10 bar, og så ville du jo ringe 10 min efter til ham.
(PS De fleste sikkerhedsventiler udløser omkring 25 bar, men din kan jo være lidt defekt. Men det er helt normalt at når de først udløser, så lukker de først igen langt under det tryk de skal åbne ved.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 19-09-08 22:29

Hejsa..................

Det trækker ud dette her...........i dag Fredag har der været en mand fra Termografiske selskab og trykprøvet samt sporet huset for utætheder. Det viste sig han ikke kunne finde en utæthed i dag. Der blev sat et ur på eller barometer eller hvad det nu hedder og hvis den ikke giver udslag er der ingen utæthed i gulvet, men kan så være kedlen.
Nu er mit store spørgsmål så........hvis der er een der kender svaret ???
vvs manden sendte bud efter ham sporingsmanden som kom fra " langtbortistand " hvem skal så betale for alt det, hvis det er kedlen og der er en forsikringssag nu ...........da til at få "røde " plette af det hele................men takker for et evt. svar.

Rigtig god weekend...........Pylleb

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-08 00:31

Det kan da aldrig blive dig der skal betale, hvis du ikke har bestilt ham.
Det du højest kan komme til at betale er en evnt. selvriciko på forsikringen.
VH Palle

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 20-09-08 13:03

Jeg er noget usikker på om pallebhansen har ret når han skriver "Det kan da aldrig blive dig der skal betale ...".
Forsikringen dækker almindeligvis skade på skjulte rør, og der er normalt en selvrisiko på omkring 2000-3000 kr.
Hvis lækagen ikke er fra et skjult rør mener jeg ikke, at forsikringen skal dække noget som helst - heller ikke en sporing, der ikke gav pote.
Jeg ved det ikke med sikkerhed, men en forholdsvis uvildig vurdering kan man få hos Forsikringsoplysningen.
VH nyfigen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-08 14:32

Hvis pylleb ikke har tilkaldt sporingsmanden, kan det da aldrig blive på hendes regning. Forsikringsselvskabet kan da tilkalde alle de experter de vil, om der så kommer professorer fra Teknologisk, såå.........
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 20-09-08 14:58

Kan næppe tro det er mig der kommer til at betale for det vvs maden har tilkaldt, men viser det sig det er kedlen, skal man så selv betale for at få den skiftet eller lavet..........mere det jeg er i tvivl om, så kan man jo sige - hvorfor har de dog ikke startet der først, i stedet for alt det dyre arbejde der nu er gjort......?

Alvorligt bange for det nu er kedlen, har haft kontakt til ham her i weekenden....fortsat god weekend til jer derude............

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-09-08 22:45

Viser det sig at være kedlen, ja så skal du selv betale, kan næppe tro at den er forsikret, ligesom rør kan være. Men du bestemmer jo selv om den skal laves og af hvem. Og ingen skal gå igang med nogen reaparation på din regning, uden at du utrykkelig har sagt det til dem.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 07-10-08 14:06

Ja....er her så igen igen igen..................kan næsten ingen ende få.

Een der ved noget om en god oliekedel - en der kan holde til noget i mange år.

Har en FER unit med støbejernskedel og har været der værste skidt for at sige det pænt.

Gad vide om det var en god ide at købe oliekedel og varmtvandsbeholder hver for sig, der siges at svejsningen i min nuværende kedel er gået i bunden og den er blot 11 år.

Skidedyrt at få nyt - kunne man evt. købe een der var blot 5 år gammel og spare noget der ......?????...........................................

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-08 14:22

Måske en ide, at lukke dette spørgsmål og oprette et nyt.
Har du prøvet at kontakte dem der har lavet din kedel, oplys dem om typen.
http://www.jugo-dan.dk/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pylleb

Dato : 07-10-08 16:32

Hejsa
Tak for dit svar og sikkert en god ide at oprette et nyt spørgsmål og svar side.

Har dog mailet til Fer`s hjemmeside eller rettere importøren og forelagt dem mit problem.

Tusind tak ...........