/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kompost og pasta :)
Fra : nosunshine5
Vist : 1808 gange
20 point
Dato : 10-07-08 23:01

Her er et af de her spørge jørgen-spørgsmål.
Skal man lade være med at smide sin overskydende pasta og ris på komposten? (ingen ketchup, kødrester e. l.) Hvad med brød også her uden smør eller andet?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-07-08 23:05

Du kan spørge kommunens tekniske forvaltning om de lokale regler.

Nogle kommuner tillader, at der komposteres brød og kogte madvarer, andre tillader kun vegetabilsk affald. .

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/kompost/5225.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-07-08 23:07

Kommunen bestemmer, for madrester tiltrækker rotter. Og hvem vil have rotter?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 10-07-08 23:26

Det kommer vel an på om det er en lukket container eller åben kompostbeholder/køkkenmødning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-08 23:36

Citat
Sortér fra til kompost
Har du have, er det oplagt at lave din egen kompost

I køkkenet sorterer du alt det affald fra, der kan blive til kompost. Det er for eksempel rester af frugt og grønt, pasta, kaffegrums og små stykker brød. Bemærk, at kød, fisk, fedt og mælkeprodukter ikke må komposteres. Det vil komme til at lugte råddent og kan tiltrække skadedyr som mus og rotter.

http://www.aarhuskommune.dk/portal/borger/miljoe_energi/affald/ordninger/kompostering

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-07-08 23:41

Kartoffelskræller vistnok også forbudt grundet udbredelse af kartoffelsygdomme.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-07-08 06:12

Jeg har komposteret husholdningsaffald i mange år, og har efterhånden fået lært mig en simpel regel, ingenting der er kogt/stegt/bagt, alt råt (undtagen kød og fisk) kan komposteres.

Og som andre skriver, rotterne finder det de kan lide, og gnaver i øvrigt nemt hul i en alm. kompostbeholder af plastic, hvis der ligger noget lækkert (og det er desværre en erfaring jeg har gjort

Så hellere være på den sikre side.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 11-07-08 08:28

Citat
Køkkenaffald, der kan komposteres:
- Brødrester (små stykker)
- Frugt
- Grøntsager (også kogte)
- Gødning og strøelse fra mindre kæledyr, fx. hamstre
- Kaffegrums med filter
- Kartoffelskræller
- Kerner
- Køkkenrulle (små mængder)
- Nøddeskaller
- Æggebakker (uden tryk)
- Pasta
- Potteplanter
- Ris
- Teblade med filter
- Æggeskaller (knuste

Citat
Køkkenaffald der IKKE er egnet til kompost:
- Citrusfrugter, sprøjtede
- Fedt og sovs
- Fisk
- Kattegrus
- Kød
- Mælkeprodukter
- Osteskorper
- Pålægsrester
- Støvsugerposer

Fra mit link

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 11-07-08 09:46

Jeg tilslutter mig vagnr .... Jeg gør ligesom ham. Jeg ville ikke turde det andet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-07-08 10:58

I starten for over 10 år siden fulgte jeg de kommunale anvisninger, kort efter var der et rottehul i plastcontaineren. Så holdt jeg på med alt det tilberedte mad, og jeg har ikke fornemmelsen af at der kommer rotter, men de kan selvfølgelig bruge det gamle hul.

Men i det hus jeg bor i nu, med helt samme kompostbeholder, er der ikke kommet noget hul, nu hvor det kun er rå grøntsager mv der kommer i (udover lidt græs osv.)

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 11-07-08 12:36

Tak for svaret dova.
Komposten kommer aldrig nær komunen, undtagen hvis de selv henter det. Hvilket jeg ikke har oplevet endnu. Det hele ryger i haven. Det var mere det om det var smart af hensyn til selve komposten og evn rotter.