/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stigning i leje
Fra : pots
Vist : 487 gange
25 point
Dato : 10-07-08 21:36

For det første skal jeg lige sige at vi til 1/10 har boet i en lejet gård i 4 år.
Vi har fra start givet 5300, som er: [I]4000 for leje, 1200 for varme og 150 til vand (el kommer ved siden af).[/I]
Nu har en ny udlejer overtaget gården for knap 1 år siden.
Han vil hæve huslejen til [B]4500 i leje, 2000 for varme og 400 for vand[/B].
Han mener at han kan gå tilbage fra tidligere ejer og sætte en stigning derfra, kan man det?
Og er det bare mig eller er det ikke en rimelig høj leje for en gård der ligger 5 km udenfor Haderslev, den er ikke lavet noget ved siden vi flyttede ind og standen er under middel pga noget skimmelsvamp som trænger ind igennem stensokkelen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-08 21:42

Det er FUNDET til de penge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-07-08 21:43

Henvend dig til kommunen, de skal hjælpe dig. De har et huslejenævn der hjælper beboere der er kommet i klemme.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-07-08 21:51

han kan ikke hæve huslejen med tilbagevirkende kraft. og du skal have 3 mdr. skriftlig varsel. hvis du modtager beskeden mundtligt eller i et almindeligt brev, kan du teoretisk glemme alt om det og han kan ikke gøre noget.
men hvis lejeforhøjelsen bekendtgøres pr mail eller i et anbefalet brev, kan du nok ikke gøre så meget. men du har stadig 3 mdr. varsel.
og han kan heller ikke baresmide dig ud og så leje ud til anden side.
så kan du komme efter ham.
mange gange ender det med, at lejer fraflytter lejemålet, og så er problemet løst for udlejers vedkommende. så kan han næsten sættelejen som han vil.
du kan jo stritte imod med arme og ben, men du får kun vrøvl og ballade ud af det. teoretisk har du fåt i den lange ende, men i praksis er det udlejer der har fat i den.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-07-08 23:15

Bed om dokumentation for varmeudgiften, udgiften for vand kan Du selv kontrollere hos kommunen hvis det kommer derfra.

Men det er stadig billigt.........

Kommentar
Fra : pots

Dato : 11-07-08 06:21

Ok. Skal så lige sige at fra maj til slutningen af september bliver der slukket for det varme vand og vi kører over el. Så de 2000 kr til varme kører ved siden af stadigvæk. Så det blir 24000 for varme til 7 mdr. Syns det lyder helt vild, vi er kun 2 pers i husstanden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-07-08 07:25

nej det kan har ikke og skal varsles i godt tid
kontakt llo
http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 11:02

Citat
Så det blir 24000 for varme til 7 mdr. Syns det lyder helt vild

Ja - det må jo være møjutæt

Du får vel et varmeregnskab ? Og er det forbruget er det jo ligegyldigt hvor mange I er - du betaler IKKE pr. person....

Kommentar
Fra : pots

Dato : 11-07-08 12:54

Nej i de snart 4 år vi har boet her har vi ikke set skyggen af et regnskab.

Og vi bruger ikke meget varme, så jeg vi da også selv sige at 24000 for 7 månedes varme er i overkanten.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:30

Citat
Nej i de snart 4 år vi har boet her har vi ikke set skyggen af et regnskab.

Så skynd dig at bede om et....

Hvis husleje og varme er særskildt noteret på lejekontrakten SKAL der være et regnskab....

Noget andet er hvis din husleje er incl. varme (foregår meget sjældent) og altså ikke blot en aconto opkrævning.

Da du har TAL for husleje og varme må den jo være delt op.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-08 13:31

særskildt = særskilt

Kommentar
Fra : pots

Dato : 11-07-08 15:07

Jo tak varmeregnskab. Du kan tro vores nabo som er inde under samme system har kæmpet med dem i flere år nu igennem llo.

Han bruger det dobbelte af os i varme, så det vil sige han jo skal af med 4000 i varme om måneden. (hold da op en regning af få)
Og man kan da forlange at se hans leje, selvom hans hus er ejet af svigerfaderen til vores udlejer. (lyder vist som rigtigt bolighajer, da jeg lige fik det skrevet)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-07-08 22:51

Jeg tvivler på at den rønne er tilsluttet fjernvarme, så Du har jo faktisk selv kontrol over hvor meget der bliver fyldt i en olietank, eller hvor meget forbrug en naturgasmåler udviser, udlejer må ikke tjene på olien eller gassen, kun pålægge vedligeholdelsesudgifter på anlægget.

Uagtet det stadig er et billigt lejemål må de udgifter kunne omfordeles til realistiske tal, hvis I af en eller anden grund får behov for huslejetilskud fra kommunen vil de se udspeciferede udgifter og vil så sætte et stort spørgsmålstegn ved den varmeudgift.
Eller også vil de kigge ud til ejendommen til vinter for at se om der er 2000 gråspurve der hygger sig lige udenfor.....