/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvem er proletar?
Fra : er_lige_meget
Vist : 1777 gange
50 point
Dato : 09-07-08 16:03

Hej! (Ved ikke om det er det rette sted at stille dette spørgsmål. Hvis det ikke er så sig lige til.)

Mig og nogle af mine venner kom i snak om ord'et proletar. Om hvad det betyder, og hven der er det.
Mit spørgsmål er sådan set bare.
Hvad er en proletar helt præcist?
Hvor går grænsen?
Er man ikke en proletar når men ejer eget firma, eller får en god løn? (f.eks 50.000kr om månede.)
Eller hvad hvis man lever af at sægle og købe aktier?
Eller har et normalt arbejde, men købe og sægle aktier i sin fritid?

På forhånd TAK...

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 09-07-08 16:12

Det danske skattesystem bevirker da, for mig at se, at der ingen 'proletarer' er tilbage. I gamle dage var det vel kun de nederste sociale rangklasser, der kaldte sig 'proletarer'. For mig at se er kapitalejere og kuponklippere just ikke proletarer. (Skrevet af en socialdemokratisk kommunalpolitiker, der i øvrigt har et lille agentur som bierhverv).

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 09-07-08 16:17

Proletar: Person, der tilhører samfundets laveste, besiddelsesløse klasse, hvis eksistens alene beror paa en minimal indtægt
http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=proletar&submit=S%F8g

Kommentar
Fra : pve

Dato : 09-07-08 16:18

En proletar er en betegnelse for en fattig person. Hvor grænsen går til om man er fattig er vel en definitionssag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-08 16:36

Citat
proletar subst. -en, -er, -erne
1. et medlem af den laveste ejendomsløse samfundsklasse. I det antikke Rom en person som tilhørte den klasse i centurieforfatningen hvis formue lå under et vist minimum.

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 16:43

Jeg mener ikke proletaren i gammeldags forstand eksisterer mere - De besiddelsesløse massers arbejde er jo overtaget af maskinerne,
Jeg forestiller mig proletaren, som dem der væltede ud fra fabriksporten når fyraftens fløjten lød
Eller den fattige landarbejder der boede i herregårdenes lange rækker af dårligt vedligeholdte daglejerhuse (Ofte kaldet polakhuse) Disse arbejderes bestillin er også overtaget af maskiner. Traktorer mejetærskere, høpressere, malkemaskiner, gyllespredere og hvad ved jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-07-08 16:44

Så den "proletar" køber nok ikke så mange aktier.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-08 16:58

Her er bl. andet Karl Marxs mening med ordet proletar.
http://da.wikipedia.org/wiki/Proletar

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 09-07-08 21:07

Jeg mener at ordet proletar i marxistisk forstand her i nutiden nærmere betegner en person tilhørende arbejderklassen. Mange har "afskaffet" denne klasse idet de mener at der ikke længere findes klasser. Jeg mener dog, på marxistisk vis, at der (stadig) findes 2 klasser. De herskende, dem der har magten og de der er underlagt magthaverne.
Jeg har en uddannelse, et job som pædagog og funktionær, og ejer også et hus. Alligevel vil jeg betegne mig som en del af arbejderklassen eller sågar proletar. Ene og alene fordi jeg er underlagt de der har magten til at bestemme over mit arbejde. Om jeg har et arbejde, hvilket arbejde jeg skal udføre og de som skal vurdere hvorvidt det er godt nok.
Wibbi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-07-08 01:20

Wibbi du kan måske nok falde ind i arbejder klassen, men proletar proletarer ejer ikke hus, du er (måske) spekulant og kapitalist

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 50 point
Dato : 10-07-08 10:15

Thomas Nielsen sagde: "Vi har sejret ad helvede til - godt". Både Thomas Nielsen og arbejdstilsynet tilkommer deres del af æren for at vores børn ikke mere risikerer både fingre og tæer ved at stå op til 12 timer for en ussel betaling ved deres maskiner! Se det var proletarbørn - Det er ikke længere siden end nogle kan huske det endnu.
Det foregår stadig i u-landene; Men hos os har Thomas Nielsen, arbejdstilsynet og mekaniseringen afskaffet proletarierer.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 10-07-08 18:15

En proletar er en person der ikke ejer noget materielt.

Godkendelse af svar
Fra : er_lige_meget

Dato : 12-07-08 14:43

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-07-08 15:00

Selv tak!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-08 15:06

Det korteste og mst præcise svar var den her
Citat
En proletar er en person der ikke ejer noget materielt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-07-08 15:16

o.v.n.

Jeg synes det mest præsise svar er det her. Dato : 09-07-08 16:43