/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Kan ikke finde routeren
Fra : nenita
Vist : 1337 gange
100 point
Dato : 09-07-08 10:12

Min datters PC har lige været til reperation og nu kan den ikke finde vores trådløse router. Den finder alle andre trådløse forbindelser i området - bare ikke vores egen.
Hendes netkort er ok, hun er på nettet via en forbindelse uden kode, men hun skulle jo gerne på vores eget.
Vi har 2 bærbare og en X-box sluttet til routeren, så den fejler heller ikke noget.
Håber der er nogen som har en løsning.
Mvh
Nenita

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-07-08 10:16

XP eller vista?

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 09-07-08 11:23

Hej
XP home

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-07-08 11:48

prøv og gå ind i routeren og se om "broadcast SSID" er slået fra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-08 12:05

hvis routeren har mac kontrol slået til og computeren har fået nyt trådløst kort med en anden mac værdi- så vil computeren ikke kunne registrere routeren før computerns nye mac værdi er indført i routerrens liste over tilladte mac.
Puha der var en lang sætningsopbygning.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 09-07-08 12:45

Hej
PC'en har ikke fået nyt kort.
Hvis SSID er slået fra i routeren, hvorfor virker de andre PC'er og X-box så.
Da jeg installerede de andre enheder var jeg ikke inde i routeren.....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-07-08 14:12

prøv og gå ind i netværksforbindelser, højreklik på det trådløse netkort og vælg trådløs, der kan du så se om jeres trådløse netværk stadig er i fortrukne, hvis det ikke er så skal I lige tilføje det.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 09-07-08 14:31

Jeg kan ikke vælge det som foretrukne, den kan jo ikke finde forbindelsen........!!!!!!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-07-08 14:32

så så rolig. kig lige i dit privat indlæg.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-07-08 23:06

Oversat til dansk skal du forstå "broadcast SSID" forslaget sådan at din router nok ikke broadcaster - dvs. den giver ikke noget svar når din nye PC søger efter den. Det har noget med sikkerhed at gøre. SSID er navnet på dit trådløse netværk.

Det virker på din Xbox og de andre PC'er fordi de allerede har en forbindelse. De søger ikke efter routeren, de går bare ind på den måde de altid har gjort (på de porte med de frekvenser de allerede kender).

Du skal slå broadcast funktionen til igen så den giver svar når din renoverede PC søger efter den. Når den så har fået oprettet en forbindelse kan du slå det fra igen. Hvilket er en god ide pga. sikkerhed.

Hvis det altså er det, som er problemet

Måden du gør det på afhænger jo lidt af din router. Men for at kontakte min router taster man 192.168.1.1 ind i adressen på internet browseren. Man logger så ind med navn og password. Derefter har du mulighed for at konfigurere routeren. I min router ligger dette under "Advanced Wireless Settings".

Så er det bare at gemme og lukke og se om det virker.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 10-07-08 08:52

Pedroso
Det vil jeg prøve. Du hører nærmere - og tak for forklaringen.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 10-07-08 08:54

Pedroso
Nu spørger jeg måske dumt, men hvor og i hvilket program taster du 192.168.1.1 ind.??
Hvordan kommer jeg frem til hvor jeg kan skrive det ind.??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 10-07-08 11:03

Det skal du gøre i internet explore i adresselinjen, der hvor du normalt vil skrive www.dr.dk hvis du vil ind på Danmarks Radios hjemmeside.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 10-07-08 14:59

Der er ingen spørgsmål der er dumme. Du gør som webnoob siger.

Det aner mig at du ikke kender brugernavn/password til din router. Som brugernavn kan du prøve "admin" og som password "password", eller "1234". Hvis det ikke virker så slå evt. op her:

http://www.routerpasswords.com/index.asp

Eller skriv hvad model/type router du har så kan vi prøve at hjælpe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-07-08 18:46

Det er et lidt difust spørgsmål, med manglende oplysninger; hvilket du sikkert også har mødt her på KANDU, hvor andre bruger glemmer at give de oplysninger, der kan føre til et godt resultat.

Hvis du nu havde oplyst hvilken mærke og model af router du har,så ville der straks være nogen der ville tænke, sådan en har jeg, jeg ved hvordan du løser problemet.

Men når vi skal gætte os til oplysningerne, før vi kan komme til et resultat, som kan hjælpe dig; så kan det nemt tage nogen tid.

Men her er to adresser som er meget brugt som adgang til routere, (som dog kan variere alt efter mærke og model).
http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1 så prøv et af dem, og se om der ikke skulle dukke et vindue op, hvor du indtaster adgangskode og password.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 11-07-08 12:18

Jeg prøver i aften. Foreløbig tusind tak.
Små slag Serverino, det er jo ikke alle som er lige meget inde i tingene og på forhånd ved hvilke oplysninger der er nødvendig.
God weekend

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-07-08 16:56

Ja det er jo somme tider nok med et lille dask, før I forstår det!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-07-08 20:10

- husk lige at checke din routermanual hvis du har en sådan. Der står sikkert adgangs oplysningerne i.

Nå - jeg skal på ferie nu, jeg håber du får løst dit problem!

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 12-07-08 00:20

Min router er en Netopia, men den reagerer ikke på nogen af de valgmuligheder jeg kan finde på
routerpassword. Min egen bærbare som jeg bruger lige nu har adgang med adr. 192.168.1.7.
Jeg har ASDL ved TDC.
Jeg skal ikke daskes for at forstå noget, et pænt svar svar er nok.

Accepteret svar
Fra : pedroso

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-08 12:12

Aha. Det forklarer hvorfor du ikke kan få forbindelse til routeren. Det har TDC nemlig slået fra. Det vil koste dig 950 kr at få dem til at slå broadcast til. Så må vi jo håbe det er det, som er problemet. Ellers er det jo skønne spildte penge

Det er klart at hvis fejlen ligger hos dem vil de jo lave det, men deres support er ikke det mest kundevenlige.

Iøvrigt er Netopia og TDC en ret dum kombination (ok, TDC er en ret dum kombination med hvad som helst) Prøv at se mit tip der hedder "Netopia router fra TDC".

Jeg anbefaler kraftigt at du skaffer dig en anden router. Se hvordan i mit tip.

Er du klar over at det koster 40 kr/md hos TDC for den trådløse forbindelse? Køber du en anden med trådløs er det gratis. En sådan koster vel knap 500 i dag. Så kan du selv regne på økonomien

PS. Her er en hilsen til TDC:

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 14-07-08 11:38

Tusind tak for hjælpen pedroso. Mit "problem" er at det er firmaet som betaler min router/trådløse forbindelse/telefon. Så jeg tror vi lever med tingene som de er lige nu.

Godkendelse af svar
Fra : nenita

Dato : 14-07-08 11:38

Tak for svaret pedroso.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 16-07-08 12:36

Tak for point'ene

Det behøver nu ikke stoppe dig. Mit firma betaler nu også for min forbindelse. Det er iøvrigt udelukkende derfor jeg har TDC nu.

Jeg vil foreslå at du gør som i mit tip: Går ned i TDC butikken og bytter routeren med et modem. Det gør de gerne. Køb derefter en anden router (F.eks. Netgear eller Linksys) og sæt den efter modem'et.

Du behøver jo ikke blande dit firma ind i det.