/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Ateisme og Kristendemokraterne
Fra : funkyfancy
Vist : 449 gange
39 point
Dato : 08-07-08 22:50

Kan en ateist stemme på Kristendemokraterne?

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 49 point
Dato : 08-07-08 22:57

Naturligvis kan de det, der er ingen der checker folks religion når der stemmes, så også muslimer og buddister kan stemme på KD.

Og man kunne da sagtens forestille sig at der var ateister der blev tiltalt af KDs politik, og ikke deres religiøse baggrund.

I f.eks. Tyskland er det store borgerlige parti kristent, her må der være mange ikke kristne der stemmer på et kristent parti.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 08-07-08 23:00

ja med lidt psykologhjælp går det vel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 23:03

Man er vel aldrig 100 % enig med det parti man stemmer på, så hvis en afvejning af hvad KD står for gør at de ligger tættest på ens holdninger er der vel ikke noget til hinder for det.

Politiken havde op til sidste valg en test, hvor man kunne se hvilket parti eller hvilken kandidat man var mest enig med. Der scorede en enkelt KD'er (og en fra enhedslisten) ret højt hos mig, men der var jo emner der ikke var med i testen, så ingen af dem fik min stemme!

Men da vi jo har hemmelig afstemning, så man behøver ikke fortælle det til nogen, hvis man er flov over det

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 08-07-08 23:11

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : funkyfancy

Dato : 08-07-08 23:14

Men ville det ikke virke lidt underligt hvis en ateist stemte på Kristendemokraterne?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 08-07-08 23:37

Ja og nej. Jeg er ikke religiøs og det er en af grundene til at jeg ikke kunne drømme om at stemme på kristendemokraterne.

Men hvis man var midtervælger, og ledte efter en parti med en humanistisk grundholdning og et afbalanceret syn på det meste kunne partiet måske godt være tiltrækkende, også selv om man var ateist.

Jeg tror egentligt at det er de færreste der stemmer på KD fordi det er kristent.