/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mur af brosten
Fra : pedroso
Vist : 5891 gange
300 point
Dato : 08-07-08 10:21

Jeg skal lave en mur af brosten. Muren skal være ca. 50 cm høj. Bag muren er der et bed, så det skal altså holde ret godt. Jeg vil lægge en tegning ud på skov-hansen.eu. Stenene er ca. 15 x 15 x 20 cm. Jeg har fået at vide at det 1. lag kan lægges i en cement/grus blanding i 1:6 som så vandes. De næste lag kan mures op med fliseklæb mellem stenene. Jeg fik at vide at det er meget vigtigt at 1. lag bliver lige. Også at jeg skal forskyde hver række af sten et par mm så muren hælder indad.

Er det den rigtige måde at gøre det på? Er der andet jeg skal være opmærksom på?

Stenene er ret skæve og har forskellig størrelse så jeg får brug for at rette dem op. Jeg får brug for at løfte nogle af stenene mindst 1 cm, måske 2. Og andre skal "klodses op"

Hvordan opretter jeg bedst stenene, og hvor meget fliseklæb skal jeg fylde imellem?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-07-08 10:40
Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-07-08 11:19

Din beskrivelse lyder helt fornuftig og det vigtigste er at det hælder let inad så ikke det velter og at stenene er forskudt /forbandt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-07-08 11:19

Indad Vælter sku der så lige stå

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 300 point
Dato : 08-07-08 11:39

Hvis jeg skal opmure disse sten vil jeg opmure alle sten i cementmørtel 1x3 med passende fuge (ca. 15 mm.) som passer til springene i stenstørrelse, og nederste skifte lægges med en anelse bagover som passer til bagoverhældning, og det gøres nemmest ved at opstille et brædt i enderne med den hældning som passer dig (ca.15 cm./m.) du trækker snoren på brædderne opad i skift og bruger snoren som retningsgivende. Pas på fugerne ikke falder over hinanden, sorter stenene så det ser pænt ud.
Pas på med at få tørret cementen af stenene efterhånden, så misfarvningen ikke gror fast.
Jeg har været med til at opmure i samme system, men som synlig sokkel.
Lykke og held med et godt resultat.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 08-07-08 13:22

Citat
Hvis jeg skal opmure disse sten vil jeg opmure alle sten i cementmørtel 1x3 med passende fuge (ca. 15 mm.) som passer til springene i stenstørrelse, og nederste skifte lægges med en anelse bagover som passer til bagoverhældning, og det gøres nemmest ved at opstille et brædt i enderne med den hældning som passer dig (ca.15 cm./m.) du trækker snoren på brædderne opad i skift og bruger snoren som retningsgivende. Pas på fugerne ikke falder over hinanden, sorter stenene så det ser pænt ud.
Pas på med at få tørret cementen af stenene efterhånden, så misfarvningen ikke gror fast.
Jeg har været med til at opmure i samme system, men som synlig sokkel.
Lykke og held med et godt resultat.

Det vil være den mest passende måde at gøre det på. Det dur ikke med fliselim

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-08 17:48

Det afhænger helt af væggens længde og arten af jord bagved om det går godt.

Det vil også være en fordel med noget afstivende stål funderet dybt i jorden.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 08-07-08 23:10

Tak for svarene. Muren er godt 5m lang på det længste sted. Den drejer et par gange, men det bør jo gøre den stærkere.

Lige nu er det knækfliser, og de har slet ikke været fæstnet til hinanden. Godt nok har det skredet en smule udad, men jeg tror alligevel ikke stålstænger i jorden er nødvendigt.

Stilkene: Jeg tror det lyder som en god ide at bruge cementmørtel i stedet. For så kan jeg kompensere på skævheden. Må jeg lige spørge om hvordan man lige laver det? 1:3 af hvad? Almindelig Portland cement og sand? Og hvor meget vand skal jeg blande i?

Mht. funderingen så er jeg kommet i tvivl om hvor tykt et lag cement/sand jeg skal lægge der?

Brædderne jeg skal stille op, er det nogen man stikker ned i jorden? Og så binder en snor imellem?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-07-08 15:44

Som du selv skriver 1 del cement, og 3 dele sand ( gerne vasket sand), og viskositeten så du syntes den er god at arbejde med, og pas så også på at den er komprimeret også i studsfuge.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 09-07-08 22:47

Øp - komprimeret i studsfuge. Jeg tror jeg slår det op... "studsfuge: Den korte, lodrette fuge mellem mursten. Også stødfuge"

Fint nok Tak skal du have. Jo jeg må jo banke lidt på stenene når jeg murer dem sammen.

Mht. funderingen laver jeg nok bare en 5-10 cm bund af cement/grus, fylder i mellemrummene, og så vander. Herefter begynder murerarbejdet!

Og pindene stikker jeg så bare ned i jorden ved siden af for at markere hældningen.

Tak for svarene allesammen. Point'ene går til stilkene pga. hans løsning med at oprette stenene.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 09-07-08 22:48

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-07-08 07:46

Jeg be`r