/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling til murstensvæg.
Fra : ara
Vist : 4278 gange
100 point
Dato : 07-07-08 18:55

Hej.

Jeg har været nede i den lokale farvehandler, for at købe en maling til
en murstensvæg som er ude i udestuen.

Nu skal jeg så til at male, men er i tvivl om det er den rigtige maling jeg har fået.

Det er en SADOLIN "stærk murmaling" som der står på bøtten. Der står også at
den skal påføres i tørt vejr, og ikke i direkte sollys.

Er den kun til udendørs brug, eller kan man nemt bruge den tiol indendørs?

Er det ikke noget med at der er nogle farlige stoffer i udedørsmaling?

mvh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 07-07-08 19:03

Det var mere sikkert at spørge din farvehandler. Deres råd er de ansvarlige for.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 19:05

Det er rigtigt. Men han har lukket nu, og jeg står og skal male nu

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-07-08 19:05

http://www.sadolin.dk/NR/exeres/58853B31-7894-4E86-A642-F25747BC07FD.htm

På denne side kan du se deres data blad på produktet som siger at det ikke er farligt .
Da dette er en vandbaseret maling vil der ikke være de store dampe efter at det er tørt og da det ikke er udsat for vind og vejr vil der heller ikke være den store udvaskning til omgivelserne heller.

held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 19:15

Du kan saktens bruge en udendørs maling indendørs da den bare er stærkere, men ikke omvendt.Og er det vandbaseret er der ikke noget mere farligt i den udendørse end den til indendørs

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 19:16

Har set på linket du henviser til.

Der står at det ikke må bruges indvendigt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-08 19:22

Jeg tror, jeg ville sætte mig ud i haven og nyde det gode vejr, og snakke med farvehandleren i morgen.
De datablade jeg kan set siger ikke noget jeg opfatter som slemt, men når produktet er beregnet til udendørs brudg kan det jo være kravene er strengere hvis det skal bruges indendørs. Og i morgen, hvro det sikkert regner, kan du jo sagtens male indendørs

Folk bruget jo gladeligt Rentokil indendørs.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-07-08 19:34

Hvis du ser nærmere på data bladet ser du at sikkerhedskoden er 00-1 og dette er i praksis næsten så du kan spise det .....(uden at du skal gøre det)

http://www.olt.dk/Katalog/Maling/lavpris_datablad.htm

Se lidt på denne " indendørs" maling og check sikkerhedskoden 00-1 såååeee jeg tror ikke at du skal være nervøs.

Men spørg din farvehandler og fortæl os så resultatet.

mvh sverola

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 07-07-08 19:38

PS ....

Der står at det ikke "anbefales" til indendørs brug -men det er nok mere ment som maling af tapet og loft og ikke p.gr.a giftighed . Og så kan man jo sige at en udestue er jo ikke helt inde

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 20:00

Vagnr.

Her hvor jeg bor både lyner og tordner det. Og det vælter ned med vand.

Det er jo træls når man lige var klar til at male, og så ryger man ind i sådan et problem.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-07-08 20:04

Du skal også lige rense din murstensvæg, så du ikke maler på støv / fedtoverflade.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 20:18

Det har jeg gjort.

Jeg tager til farvehandleren imorgen.
Så må jeg se hvad de siger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-07-08 20:26

'Det er en diffusionsåben emulsionsplastmaling beregnet til væggenes UDVENDIGE side.

Indvendig er det bedst med en diffusionstæt maling, for at undgå fugtproblemer i muren om vinteren.

Den er ret ufarlig at anvende. sikkerhedsbladet angiver dog at der skal anvendes filtermaske ved brug når der ikke er god ventillation.

Den er også noget alkalisk, så brug et par gummihandsker, hvis du har sart hud.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 20:44

Til Transor.

Vil det sige at den ikke kan bruges til indendørs.?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 07-07-08 20:54

Det kommer an på om det er en indvendig væg eller indersiden af en udvendig væg.

Problemet med fugtophobning kommer først hvis dert er en ydervæg og du har en tættere maling eller andet diffusionstæt på ydersiden.

Jeg har set flere dumme sig med det, og ikke kunnet forstå hvorfor ydermalingen ikke vil holde.

Den tætteste maling skal være indvendig.

Hvis det er til en ydervæg i en udestue , som fugtbelastes med mange planter, ville jeg ikke bruge den maling. Den har også skimmeldræber, som planter nok ikke har godt af at gro op ad.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 07-07-08 21:31

Det er en væg der vender ind mod huset.

Dvs. der er bygget en udestue i forbindelse med huset.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 22:38

Så er der ingen problemer

Kommentar
Fra : lham

Dato : 08-07-08 06:04

Du skal være opmærksom på om der er tilsat fungicider ( slimmeldræbere ) , er det tilfældet bør den absolut ikke bruges indendørs

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-07-08 09:03

Pas på du skal have en rumdragt på med åndedrætsværn og er det helt galt river du bare væggen ned

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 08-07-08 17:08

Tak for svaret transor.