/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
forslag til at gøre bil trafik
Fra : foxdk
Vist : 810 gange
100 point
Dato : 07-07-08 11:02

Hejsa håber nogle kan hjælpe mig.

Hvor skriver man til, hvis man har forslag til at gøre bil trafikken bedre?

Mit forslag er drej pil i alle lyskryds og pilen er grøn længer tid.

mvh
foxdk

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 11:03

trafikministeren

Kommentar
Fra : achton

Dato : 07-07-08 11:05
Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-07-08 12:20

Og hvad så med cyklisterne?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-07-08 12:34

det med en grøn pil til højre har man brugt i Tyskland i flere år.
der kan du bare dreje til højre i et lysreguleret kryds, hvis der ingen biler kommer sevom der er rødt lyd for dig.
Vi her i Danmark er altid bagud i forhold til, andre lande.

Kontakt trafikministeriet eller FDM

hawaii7

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 07-07-08 12:45

Kortoververden>> Cyklerne, skal også havde dreje pile, så ville der heller ikke ske så mange højre sving ulykkere. for så skal cykel vej ikke kryds hinandre

Når biler køre lige ud / køre cykler lige ud eller drejer (biler må ikke dreje)
Når biler drejer / drejer cykler.

Ved godt dette ikke kan ladesig gøre alle steder, men de steder jeg kører i bil kan det ;)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-07-08 14:00

Så når der er grønt for lige ud så må biler ikke dreje, og hvad gør man så hvis den forreste bil skal til højre?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-07-08 15:12

Højre svingsulykker skyldes udelukkende at chaufføren ikke er vågen.
De sidder mange gange og laver alt muligt andet.
Jeg vil påstå at i alle tilfælde er det chaufførens skyld når de kører en cykellist ned i et højre sving.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-08 16:02

Citat
Højre svingsulykker skyldes udelukkende at chaufføren ikke er vågen.
De sidder mange gange og laver alt muligt andet.
Jeg vil påstå at i alle tilfælde er det chaufførens skyld når de kører en cykellist ned i et højre sving.

Det er jeg så slet ikke enig med dig i, og tydeligt at høre, at du ikke aner hvad du udtaler dig om........selv om det er barskt at sige det, vil jeg tro, at op mod 90 % af de cyklister der dræbes af højresvingende biler, selv er skyld i det.

De kørte efter devisen..."jeg har forkørselsret"....men hva' faen hjælper det dem når de er døde.

Fordi de ikke tænkte så langt, at ofte kan en chauffør bare ikke se om der er cyklister oppe på siden af køretøjet.........og selv om der står i færdselsloven, at højresvingende biler ikke må være til ulempe for ligeudkørende cyklister,(og NEJ, der står nemlig ikke, at de SKAL holde tilbage for dem) så bør cyklisterne også være med til at tage eget ansvar for deres liv, ved at sikre sig at chaufføren nu også har set dem og agter at holde..........men næ nej, cyklisterne tordner bare afsted ofte med større hastighed end biltrafikken når op på inde i byområderne.

Citat
Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud

Færdselsloven § 26 stk. 6

Kommentar
Fra : foxdk

Dato : 07-07-08 16:03

Kortoververden>> Man bygger vejen større så der er en venstre, lige ud, højre, men det kræver plads og det har man ikke alle steder i byggerne detsværre :(

Nu var det og først og fremmest af ændre på tiden, når man drejer til venstre/højre for kun 3-4 biler når over de steder jeg køre og det gør af man holder LANG TID + at når der er mere ene ca. 8 biler i dreje banen holder de i ligeud banene og så kommer først trafik.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 16:36

Dova

En bil må vel ret beset ikke dreje, hvis føreren ikke kan se om der kommer andre trafikanter. Jeg ved godt at den er håbløs, for bilen kan jo ikke holde der i al evighed, men er det ikke sådan?

Jeg har kørt meget lastbil også med hænger og trailer, og jeg brugte altid det "trick" når det kunne lade sig gøre, at tælle evt. cyklister mens jeg var på vej til drejepunktet. Når det talte antal havde passeret mig eller var drejet til hø. kørte jeg forsigtigt frem. Man kan jo aldrig vide om der er smuttet en mere ind siden jeg talte dem. Den er ikke stensikker, men dog bedre end slet ingen ting at gøre. Jeg har gudske lov aldrig kørt nogen ned med lastbilen, men i taxi har jeg. Det var med vilje, så det tæller ikke

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 17:19

Ja så har ve det emne med højresving igen.

Dova og Klumme har begge fat i noget af det rigtige.

I over 15 år har vejdirektorratet haft en rapport liggende om at ændre vore vejkryds, i stil med tyske forhold - men denne mangler politisk velvilje. Da man nogle steder vælger kapacitet frem for sikkerhed.

Jeg syntes det vil være interessant at se om der sker lige så mange højresvingsulykker i sverige norge og tyskland som vi omgiver os af - som det sker i Danmark. Jeg tror vores fokus på cyklisme og cykelbyer og ønsker om flere på cykler også har ændret cyklisternes adfærd.

Jeg tror vi havde mange flere ulykker - hvis ikke bilister var så gode til at bremse og opdage tåber på cykler.

At Lasbilchaufføre laver andet end at køre bilen er 100% sikkert det gør alle og det gør personbil-bilister også. Det gør Cyklister også - der har ingen (som gruppe betragtet ) noget at lade hinanden høre.

Selv om jeg er imod mere papirarbejde til politiet, så tror jeg en kampange med bøder i hobetalt til cyklister - ville få nogle til at tænke sig om.

Jeg syntes også det er interessant eller trist - at det er stor overvægt at kvinder der midster livet i højresvingsulykker - at det er sådan kunne jeg forestille mig havde noget at gøre med at køre med følelser og ikke med fornuft i retning af Nu er det min tur.

Svar på spørgsmålet med hvem man kontakter så er der kun en mulighed nemlig at kontakte mange samtidig. Trfikministeriet, vejdirektorratet, FDM mfl. og få mange med på iderne og de trafikpolitiske ordfører far partierne er er også gode at få i spil, da det jo grundlæggende handler om samfunds-ækonomi.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 17:25

Der var lige en tanke mere til klumme.

Me din erfaring - har du formentlig også nogen gange undret dig over "Hvor fan kom den cykel fra", når vores tælling ikke gik op eller når en der stod ved en forretning lige pludslige løber ud og skal med over for det grønne.

Sidste jeg var vidne til en meget tæt på højresvingsulykke - var kvinden med cyklene mere optaget af at rede cyklen end af at komme væk... Men hun havde også klemt sig inden om en sættevogn det havde forsøgt at lukke af for cyklerne. (Begrundet i snævre vognbaneforhold). Hun var taget tilfange ved lyssignalet med styret foran og krop bag signalet. Men jeg tror ikke hun lærte noget af hændelsen...

Jeg tror ikke på at højresvingsulykker sker med fortsæt - de sker alle i manglende opmærksomhed og dårlig trafikal adfærd.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 07-07-08 18:14

Hvad synes i om at forlange lastbiler og busser skal have et (ordentligt - farve-) kamera med vidvinkel, som kan fange alle trafikanter fra højre forskærm og bagud?!

Kommentar
Fra : edison

Dato : 07-07-08 18:17

Nu bliver jeg sur. ALLE Højersvings med lastbiler er chauførens skyld. Du Godeste. Hvad tror i at i er. Vi Chauføre får skylden, Fordi, Sådan er det i færdesels loven. Men Sådan er det sku ikke i virkeligheden. Smut en tur til et trafikeret kryds, med en lille stol. Sæt dig ned og kik. På cykelister, fodgænger, og bilister. Og se hvordan cykelister bare suser afsted, De ser inted, tramper bare i pedalerene. Os lastbil chauføre har mange ting at se efter. højer, venstre foran, Bagved. Og hele turen om igen. Og så er der pludselig en cykel der komme fisene fra en sti eller noget, og bare afstig af sted. Hvordan pokker skal vi se alt. Jeg ved godt at det går mest ud over cykelisten. Men de fleste gange har vi ikke en chance, Fodgængre og cykelister popper op som en trold af en æske.

ps. er selv cykelist. fodgænger. Og lastbil chaufør.

Det er vigtigt at alle passer på sig selv i trafikken.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 18:31

Sønder det har vi da.... Men det hjælper ikke at sætte mere issenkram i bilerne. Hvis det hele grundlæggende handler om egoisme som edison er inde på.

Får 20 årsiden havde vi næsten ingen af den slags ulykke og lastbiler havde ikke alle de spejle og højfesvingscam, som vi køre med idag.

Der er dog sket mange ting på di sidste 20 år - alle taler i mobiltelefon, Alle har travlt med alt muligt andet end at passe deres kørsel. Cyklister er der blevet flere af og der er flere biler på vejene.

Så hitraten må blive højere - hvis vi ikke lære at passe på os selv.... og lidt på hvorlænge vi har lyst til at leve, inden vi sætter foden op på cyklen...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 19:59

Benjamin.Hansen

Jo selvfølgelig har jeg prøvet at der, som edision så rigtigt beskriver det, kommer en cyklist farende som en trold popper op af en æske. Hjertet gir et hop, man blir varm over det hele og derefter skide rasende. Den kvajpande aner ikke, at han/hun bankede på døren til dødens forgård.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 20:14

Så kender vi vist alle den følelse, der sidder længe i kroppen..

Jeg tror også mange cyklister har pulsen vildt røjt oppe når de ræser afsted, med høj puls og kun tanke på ankomsttid til målet. Når man tager med bussen rundt i København om morgen og om eftermiddagen - kan man stille sidde og betragte, vædeløbet.

Mange (ikke alle) bruger både vej og fortov når bussen stopper for at læsse passager af....

- Rødt lys er for mange kun en farve...

- Fodgængerfelter kan bruges til at komme den forkerte vej rundt i krydset...

Men jeg tror ikke der er stemmer i at stramme regler for cykler, når man vil have bilerne ud af byerne. Så prisen for nogle flade damecykler, er måske lav i forhold til andre politiske budskaber...

Nogen gange tænkes der mere i stemmer end i menneskeliv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-08 20:39

Citat
Jeg syntes også det er interessant eller trist - at det er stor overvægt at kvinder der midster livet i højresvingsulykker - at det er sådan kunne jeg forestille mig havde noget at gøre med at køre med følelser og ikke med fornuft i retning af Nu er det min tur

Det har sgu da den simple årsag, at der er flest kvindelige cyklister......fordi "farmand" bruger bilen

Citat
Hvad synes i om at forlange lastbiler og busser skal have et (ordentligt - farve-) kamera med vidvinkel, som kan fange alle trafikanter fra højre forskærm og bagud?!

Nogen lastbiler har kamera der viser hvad der er bag ved lastbilen, der er nemlig også blinde vinkler, som kan snyde en chauffør, sådan at der kan holde en bil bagved, som ikke kan ses i spejlene.

Forsøg med kamera på siden af lastbilerne er også lavet ....der hvor problemet er, er at når bilen er drejet over et vist punkt, så kan man ikke længere se hvad der kommer op på siden af den, vidvinkel eller ej....., og det er jo netop der det går galt, det er yderst sjældent, at en cyklist køres over af forhjulene på lastbilen, for lige i det svingningen påbegyndes, der har chaufføren ingen problemer med at se hvad der er på cykelstien, men når han så har påbegyndt svingningen, mister han udsyn i spejlene....og så kommer cyklisterne kørende, ofte meget stærkt, og kommer ind under bilen....egentlig underligt, at cyklisterne ikke tænker lidt mere over at være på vagt når de ser en lastbil der er begyndt at dreje, og så stopper op i stedet for at fortsætte.

Min mening er, at alle cyklister skulle prøve at være med i en lastbil og ved selvsyn se, hvor store problemer chauffører nogen gange har med at se cyklisterne.......i "min" politikreds var der for nogen år siden en kampagne, hvor færdselspolitiet var rundt på skolerne sammen med en vognmand og hans lastbil, hvor børnene hørte et foredrag om hvordan de skal passe på sig selv i vejkryds, og derefter var de med ude og kigge på lastbilen, prøve at sidde i den og kigge i spejlene, først hvordan udsynet var når bilen kørte ligeud og derefter når den var drejet som ved højresvingning.

Så der var man åbenbart obs på, at det ikke altid er chaufførens skyld når ulykker sker på den måde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-07-08 21:35

http://ekstrabladet.dk/112/article1030167.ece

I dag var det en almindelig forvogn endda med sideskørt. Ikke en sættevongstrækker som det ofte er..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-08 21:54

Fra linket til artiklen i EB:

Citat
Pas på Blinde vinkler

Citat
På udsatte steder har kommunen malet advarsler på asfalten, som skal huske cyklisten på lastbilers blinde vinkler, og på Rådhuspladsen i København havde man stillet en stor lastbil op, så cyklisterne selv kunne opleve det begrænsede udsyn fra førerens plads.

Rart at se, at man også andre steder er begyndt at fokusere på, at det ikke altid er chaufførernes skyld, og at cyklisterne bør passe bedre på sig selv

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-08 22:00

Ja, cyklister er fløjtenhamrende ligeglade med trafikken eller hvor de kører henne, de skal bare fremad, og samtidig høre på musik og taste SMS. Læg mærke til at højresvingsulykker er kommet i takt med udbredelsen af alt det legetøj.

Forbyd helt mobilsnak under kørsel, også håndfri, det tager koncentrationen. Man ser stadig lastbiler og busser svinge rundt i kryds mens chaufføren har den uundværlige dims i hånden, det værste jeg så var da en buschaufør styrede med albuerne mens han tastede en SMS......idiot !!!

Afskaf det gule lys i kryds, dette bruger mange ikke til at sænke farten med i god tid men tværtimod at trykke sømmet i bund så de kan nå over for rødt !!!!!!

Forbyd "højttalervogne", af en eller anden mærkelig grund er det tilladt at køre rundt i sommervarmen med nedrullede vinduer og 200 W musik mens man iøvrigt ikke må spille højtt hjemme da det er til gene for andre.

Udstyr alle biler med ubrydeligt materiel der registrerer hastighedsoverskridelser og sender direkte til en girokortprinter.

Nok en del grove indgreb en del potensjægere bliver sure over, men de kan så lære at tænke på andre end dem selv.