/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
spætter i huset
Fra : overture8
Vist : 1405 gange
100 point
Dato : 07-07-08 08:51

Hejsa.

Hørte igår en lyd inde fra skunken eller hulrummet i Vores hus som muligvis kunne være en spætte.
Vi læste lidt om spætter igår min kone og jeg og lyden er som en spætte 10-12 hurtige bank i sek.

Er lidt i tivl om det kan lade sig gøre og hvis det er hvordan får vi den ud igen, vi bor nemlig i et ældre hus hvor der er meget træ i, og er lidt bange for om den kan gøre skade.

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 09:05

Jeg tror ikke på at det er spætter!
I skulle kunne se at de flyver ind og ud, der skal være et flyvehul.

Husmår er mere sansynligt.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 110 point
Dato : 07-07-08 09:29
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 09:38

man kan ikke afvise at det er spætter!
http://www.nordsjaellandsfuglepark.dk/da/aboutthepark.asp?id=11

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-07-08 09:39

Husmår banker ikke taktmæssigt og de lugter fælt Har haft besøg af nogle i vores hus for nogle år siden Du må ud og undersøge huset hele vejen rundt for der må jo være et ind/ud flyvningshul Ellers tror jeg mere på at det evt.er rotte eller mus og med hensyn til mus er det lidt tidligt ..såe rotter er mit bud

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 09:45

hvordan du kommer af med dem?
De skal jo have vand. Kan du ikke indrette et fuglebad/vandingsted - hvor du kan se at det er spætter. Når du så er sikker på at de er ude både voksne og unger, så kan du vel lukke deres flyvehul.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-07-08 09:46

Jeg tror som valde, husmår.
De tramper, og det kan godt lyde regelmæssigt, og højere end man skulle tro...

Vi har selv haft dem, Svend

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 10:18

Man kan godt blive overrasket, når man finder ud af hvad det er for nogle husfæller man har fået.
For mange år siden boede vi i et hus der nok lignede dit. Vi blev vækket af en ubestemmelig støj - jeg ville altså vide hvad det var. Jeg gemte mig i skunken - jeg kunne godt have taget min nattesøvn der! Men der gik ikke lang tid før jeg var omgivet af legende kattekilinger- fire stk! På loftet i baghuset, Som var byggrt sammen med forhuset havde en kattemor sat killinger i verden. Der var en lille åbning, hvor killingerne kunne klemme sig igennem - medens kattemor pænt måtte blive på loftet i baghuset.

Fortæl os hvad DU finder!

Kommentar
Fra : overture8

Dato : 07-07-08 11:55

hvis nu det skulle være en husmår lyder den ligesom en spætte?

Prøvede at se om jeg kunne se noget i aftes ved at åbne ind til det hulrum hvor vi hørte lyden men der var intet at se.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-07-08 12:10

Jeg har haft husmår og viceværten troede at jeg var tosset. Den boede på loftet i 3 år og den bankede og regerede. Først da jeg fik hvepse på loftet og fik sprøjtet, så flyttede måren. Og viceværten ringede på døren og fortalte at de mænd der sprøjtede så en husmår stryge forbi. Han var selv overrasket.

Men jeg savnede nærmest husmåren, den hyggede på en måde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 13:12

Det kan sagtens banke og regere så de kan forveksles med spætter, Men det er nok mest fordi jeg har aldri hørt om eller erfaret at der var spætter på loftet! Derimod har jeg tit set de små kirkeugler på lofter - men hcorfor skulle de hakke? måske en unge der er faldet ud? De plejer mere at gøre opmærksom på sig selv med den der lille tudelyd.
Rotter og mus lever mest ude i naturen på den her årstid.
Mår er mest nærliggende. Jeg har gennem årene set andre væseldyr på lofterne i landbrugsbygninger. Ilderog Lækat

Kommentar
Fra : overture8

Dato : 07-07-08 14:16

Valde du skal have tak for hjælpen, ledte lidt rundt og til sidst fandt min svigermor ud af hvad det kunne være... Det var min søns joypad til PS2 som lå på hovedet med vibra tændt hehe

Godkendelse af svar
Fra : overture8

Dato : 07-07-08 14:16

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-07-08 14:30

he he
Selv tak det var godt at få det opklaret - Den havde jeg aldrig gættet!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-07-08 16:09

Joypad til PS2 forvekslet med spætte........det minder om dengang min kollegas kone troede der var kommet en and ind i deres kælder, fordi der kom "rappelyde" dernede fra.......det var så bare alarmen i deres røgalarm, der fortalte at batterierne trængte til udskiftning

Valde, for år tilbage, troede jeg, at jeg havde en mår boende på loftet...det viste sig at være kirkeuglerne.....når ungerne løb hen over loftet, lød det nøjagtig som når en mår løber rundt på et loft