/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tør man spise italiensk
Fra : Klumme
Vist : 1363 gange
50 point
Dato : 06-07-08 23:53

Alt hvad der kommer fra Italien er på eget ansvar. De svindler med alt hvad der kan svindles med...olivenolie, vin. og nu ost...foruden alt muligt andet.

Tør man spise ost fra Italien. Jeg spiser normalt gerne både Gorgonzola og bøffelosten Mozzarella, men nu ved jeg ikke rigtig. Bortset fra at det kan være sundhedsfarligt, så er det død ulækkert

http://avisen.dk/raadden-ost-genbrugt-og-solgt-som-ny_13613.aspx

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 00:06

Jeg fik lige en association da jeg skrev gorgonzola....mug.

Jeg havde lavet stuvet hvidkål, og en rest blev sat i køleskabet. Der gik 3 døgn, og jeg fandt ud af, at jeg ikke ville få det spist, og ved 9 tiden om morgenen tog jeg skålen med den stuvede hvidkål ud og satte den på køkkenbordet med henblik på at blive smidt ud. Jeg tog af sted, og skulle efter planen have været væk et par timer, så den kål kunmne lige vente, men skæbnen ville at jeg blev væk i et par dage.

Da jeg kom hjem, havde kålen stået på køkkenbordet i 3 døgn og var selvfølgelig muggen. Det som overraskede og rystede mig lidt var, at der hvor mugpletterne havde haft fysisk kontakt med det sølvpapir som den var dækket af, var der hul i sølvpapiret.

Gossh tænkte jeg... Det mug er ski da stærke sager de mugpletter. Lars Okholm (tidl. forstander på FDB's centrallaboratorium) talte altid for, at man ALDRIG måtte spise noget som var muggent, uanset hvor lidt der var tale om. Mug er tegn på fordærvelse, og en lille plet mug har gigantisk netværk af udløbere under sig i den vare hvor mugpletten er. Så det hjælper kun kosmetisk at skrabe den synlige plet af..

Hvad skal man... Spise mug eller ej?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-07-08 00:13

hmmm "en 'forretningsmand' fra Sicilien." det lydeer lidt små skummelt ;)

Jeg vil nok følge fødevare styrelsens råd og holde mig langt væk fra mug, selv om jeg kender folk der ser stort på det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 00:17

Citat
en 'forretningsmand' fra Sicilien
LOOL Ja ikke...De havde et andet navn før i tiden

Det er nok rigtigt det med muggen.. Æuvvv det smager jo godt, og hvor får man en mugfri Brieost

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-08 00:29

Jeg fatter ikke hvordan de kan bruge det gamle ost til Mozorella da det normalt er en fin neutral ost der straks ville smage af noget fremmed.

En smule mug skader ingen, brødet kan måske smage lidt gammelt hvis muggen endnu ikke er brudt helt ud i pletter, men det styrker imnumforsvaret.

Det må være fluerne der har gnavet hul på det staniol.......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 00:33

Citat
Det må være fluerne der har gnavet hul på det staniol
NIXen bixen. Jeg har ikke fluer i huset.

Citat
En smule mug skader ingen, ......... men det styrker imnumforsvaret

Hvor ved du det fra???

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 07-07-08 00:35

uh ja, det styrker immumforsvaret, eller slår en ihjel, men bare håb på det bedste

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 00:39

Når noget i folkemunde bliver gentaget ofte nok, bliver det efterhånden til "faktisk viden". Men bob bob...hvor meget er der om snakken, og derfor spør jeg også...hvor ved du det fra Luffe??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 02:06

Der er osse den med ...Mug, det er bare penicillin. Den holder heller ikke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-07-08 02:06

Citat
Tør man spise italiensk
Fra : Klumme

Tør du drikke en fadbamse?!

"En undersøgelse fra Fødevarestyrelsen fra august 2007 viser, at hvert 4. fad-ølsanlæg har for mange skimmelsvampe."

http://www.dr.dk/DR1/hadetgodt/Indslag/Aftenkonsultationer/2008/0111104052.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 03:31

Tak Creamy ? Godt man ikke drikker øl LOOL

Og til Luffe.... Så lærte du noget i dag

Citat
men skimmelsvampene danner forskelli-ge mycotoxiner, der er sundhedsskadelige. De kan sænke immunforsvaret og være kræftfremkaldende.

Så mug - eller skimmelsvampe - findes rigtigt mange steder og du skal ikke spise mug, hvis du kan undgå det.

http://www.dr.dk/DR1/hadetgodt/Indslag/Aftenkonsultationer/2008/0111104052.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-08 06:00

Mug er som flere skriver en slags eller rettere flere slags skimmelsvampe og kan være kræftfremkaldende.

Derudover er masser af aluminiumforbindelser også giftige:

Aluminium fra Føevarestyrelsens vejledning til producenter

Anvendelsen af aluminium, som er belagt/lakeret, giver normalt ingen problemer i kontakt med fødevarer. Der kan dog gives følgende vejledning til konkrete anvendelser:

· Tilberedning eller opbevaring af stærkt syreholdige fødevarer som f.eks. frugtjuice eller frugtgrød i aluminium, som ikke er belagt/lakeret, bør undgås, da syreholdige føde­va­rer kan angribe aluminium uden belægning.

· Tilberedning eller opbevaring af stærkt salte fødevarer i aluminium uden belægning bør undgås, da salte fødevarer kan angribe aluminium uden belægning.

· Vand til fremstilling af babymad bør ikke koges i aluminium kogegrej, da der kan afgives sundhedsskadelige mængder af aluminium til babyer.

· Mærkning med brugsanvisning for aluminium uden belægning bør gives af pro­du­cen­ten. Mærkningen kan f.eks. være “Bør ikke anvendes til stærkt syreholdige eller salte fødevarer, som kan angribe aluminium uden belægning”.

· Producenten bør vejlede om opbevaring af fødevarer i aluminium uden belægning, undtagen faste eller tørre fødevarer. Mærkningen kan f.eks. være “Ved opbevaring af fødevaren i emballagen i mere end 24 timer bør opbevaringen ske ved tempera­tu­rer under 5oC”.

Vi har vel alle oplevet at have pakket en halv citron eller andet ind i alufolie, og oplevet der var huller i!

Så hvis man ikke vil dø af et eller andet føde- eller drikkevarerelateret er løsningen lige for: Ingen ost, ingen øl, ingen nødder (risiko for aflatoxin) ingen mad og drikke overhovedet.

Man vil dø hurtigt og mager, men det bliver ikke fødevarer og drikkevarer der er skyld i det

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-07-08 07:03

Hmm, der er så mange andre ting i vores mad der ødelægger vores imnumforsvar, derfor får flere og flere allergi.

Champignoner er jo også svampe....eller hvad ?
Dog bør man undgå at spise større mængder af den brune type.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 08:02

Luffe.

Ja det er nok rigtigt, at der er flere ting i vores fødevarer som spiller en rolle for vores imunsystem, men det bliver ikke bedre af at man også spiser mug. Under alle omstændigheder så er din påstand om at mug ligefrem styrker imunforsvaret hermed afvist.

Den anden påstand du har... at en smule mug ikke skader nogen, er såmænd nok rigtig. Jeg har ikke hørt om nogen som er faldet døde om, efter at have spist en klat mug. I så fald skulle jeg være død... måske 5.000 gange. Budskabet er at man så vidt det er muligt ikke skal spise mug.
Ang svampe - markchampignin...Luffe der er forskel på svampe og skimmelsvampe. Den brune Champignon du skriver om har en vis evne til at akkumulere Cadmium som er skadelig for nyrerne og dermed ret sundhedsskadelig. Det har altså ikke noget med skimmelsvamp at gøre.

???? ???? ????

Vagnr
Citat
Så hvis man ikke vil dø af et eller andet føde- eller drikkevarerelateret er løsningen lige for: Ingen ost, ingen øl, ingen nødder (risiko for aflatoxin) ingen mad og drikke overhovedet.

Det var dog en sød og stanginfantil fremstilling du kører med. Ligesom barnet der får forbud mod 2 ting - Du må ikke lege på motorvejen og du må ikke lege med fars barberblade, hvilket medfører et hysterisk sammenbrud hos ungen, som snøftende hikser: "Jeg må heller aldrig noget".

Forklar lige hvorfor frisk øl er på din liste over mugbærende fødevarer.

Hvad min stuvede hvidkål angår, så er det ikke en syre. Stuvningen består af margarine, hvedemel, vand fra kålen og en slat mælk. Dette fluidium er med garanti ikke en syre, som den citron du nævner er.

Denne forstår jeg ikke.
Citat
Mærkningen kan f.eks. være “Ved opbevaring af fødevaren i emballagen i mere end 24 timer bør opbevaringen ske ved tempera­tu­rer under 5oC”.

Tror du jeg har 46° C i 3 døgn i mit køkken???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-08 09:13

> Klumme

Jeg mente selv jeg havde gjort det ret klart, at man kan dø af alting, og at man ikke kan leve uden mad og drikke.

Og jeg spiser roligt de fleste ting, drikker masser af øl og vin osv.

Men alt med måde. En kvinde (i USA, hvor ellers) døde i løbet af få dage efter hun havde fået den van(d)vittige ide at drikke 25 l vand om dagen. Det gav hurtigt vand i lungerne mv, væk med hende. Andre er døde af at drikke for meget gulerodsjuice, flere liter dagligt, så dør man af hypervitaminose. På Andrès luftballonfærd til Nordpolen, der nødlandede ved Spitzbergen. døde alle mand af at spise isbjørnelever, nok D-vitamin til at slå flere mennesker akut ihjel. Når man som jeg samler vilde svampe ved man, at man aldrig må spise ret meget af en svamp man ikke har spist før, ikke fordi man ikke har bestemt den rigtigt, men fordi svampe indeholder forskellige proteiner, som nogle er overfølsomme for, osv.

Og når jeg nævnte basisfødemidlet øl i mit forrige indlæg var det på baggrund af creamygirls indlæg om de farlige fadbamser.

Endelig, citatet om aluminium handler, som jeg også skrev, om en vejledning for producenter af madvarer!

Men hellere infantil end uden humor

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 09:26

Okay... godt ord igen. Jeg læste dit indlæg med andre øjne

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-08 10:35

Fint, jeg var også lidt overrasket

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 10:37

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-08 11:28

Citat
Forvandlingen og forklædningen af mælkeprodukterne og osten er farlig for befolkningens sundhed, siger dommer i sagen, Francesco Messina, ifølge flere medier.

fra Klummes link

Citat
I stedet for at destruere den gamle ost, som også indeholdt muselort og rester af indpakningsplastik, gav omkring 40 europæiske firmaer fra Italien, Storbriannien, Tyskland og Østrig det hele nyt liv gennem en siciliansk forretningsmand.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2008/07/05/174054.htm

Så det er vel hovedsaligt i de lande, osten er blevet solgt.

Så tag en tur til Tyskland og køb billigt ind

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-07-08 12:13

Det er da bare ikke opdaget endnu, at det osse er i Danmark

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-07-08 12:25

Jeg tror da også at muselorteosten er i Danmark

På nuværende tidspunkt er der jo mange, der lider af salmonellaforgiftning. Jeg siger ikke at det er ostens skyld, det kan også være flere fødevarer, der er skyld i det.

Men hvor skal man handle, for at være sikker på at det er den "rene" vare man køber ?

Ikke kun forretninger men også spisesteder !!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-07-08 13:02

Man kunne da starte med at kigge på Smileyerne. Ved gódt de kan være sure pga. manglende papirarbejde, men hvis de er rigtig glade skulle der gerne være styr på både madvarer og papir

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-08 15:39

http://www.bt.dk/article/20080708/nyheder/707080002/

Ja der er mulighed for at osten på en eller anden måde også er solgt i Danmark.

Det hjælper da ikke at kigge på smileys, hvis osten og ravioli m.v. har været godkendt til salg i Danmark.

Det er jo først nu at

Citat
Det vil de danske fødevaremyndigheder nu undersøge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-07-08 18:19

>ans

Det kan du selvfølgelig have ret i, men jeg har en fornemmelse af, at dem der plejer at have orden i tingene nok er mere omhyggelige end dem der altid er villige til at købe det billigste skidt (evt. uden regning) for at spare.

Men det er selvfølgelig ingen garanti for, at "de pæne" ikke kan (lade sig) snyde.

Ulækkert er det under alle omstændigheder

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-08 14:31

Jeg troede også at Irma ver et "sikkert" sted at handle

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/07/07/07171154.htm

Vi forbrugere kan ikke føle os sikre på det vi køber og det er uanset om det er et "pænt" sted eller ej.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-07-08 18:42

Den så jeg også, men tror alligevel, at risikoen er mindre i Irma (og andre store kæder o. lign., der må formodes at have en effektiv egenkontrol) end hos den lokale nærmest døgnåbne grønt-/altmulighandler, men som bekednt, det eneste der er sikkert er døden og skatterne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-07-08 19:52

Du kan ikke føle dig sikker nogen steder.

Varerne bliver kørt ud til forretningerne og solgt før de bliver kontrolleret. Sådan er det bare på nuværende tidspunkt

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 17-07-08 10:52

Gisp siger jeg bare, jeg har spist masser af både Gorgonzola og Mozzarella i min ferie, godt jeg ikke læste danske aviser, så var jeg stensikkert blevet syg

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 11:15

LOOL Ja sådan virker det. Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 11:19

Tak for svaret, og så lukker og slukker vi, så du får lige de 50 skarpe Nordsted.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-07-08 11:26

Tør jeg nu spise det ost jeg har med hjem jeg vover sgu forsøget, og skyller efter med noget rødvin, så ka det vel ikke gå helt galt