/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunden er usikker....?
Fra : Nefertari
Vist : 613 gange
200 point
Dato : 06-07-08 20:54

Jeg vil gerne have nogle tips til, hvad jeg kan gøre ved følgende problem: Jeg kender en hund, der meget let bliver usikker og bange. Normalt er den en glad og velfungerende hund, som har det godt. Men den er begyndt med helst at ville gå små ture, som den kender og hvis der kommer en lyd eller andet den er usikker på/bliver bange for, vil den ikke gå mere. Andre gange vil den helst ikke hjemmefra.
Den har desuden altid været rigtig glad for at køre i bil, men efter den har oplevet kraftig regnvejr i bilen, sidder den og ryster fra den kommer ind i bilen til den kommer ud igen.
Er der nogle der har idéer til, hvad man kan gøre for at gøre den mere sikker - måske give den mere selvtillid?
Den er halvandet år gammel

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-07-08 21:04

Det er er et problem, som vist kræver hjælp fra en adfærdspsykolog - der findes så mange....

Jeg ville kontakte Dansk Kennelklub - de kan henvise til en dygtig/seriøs behandler - pøj, pøj

http://www.dansk-kennel-klub.dk/408

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 06-07-08 21:10

Citat
Jeg kender en hund, der meget let bliver usikker og bange. Normalt er den en glad og velfungerende hund,

Gør jeg også__ hvad er der sket MED DEN.
Fået TÆSK af ejeren, eller kom det bare lige.

Tror ikke det er her du skal spørge, men nærmere en
Dyrlæge/ Pshykolog___eller prøv dyre-elskeren (klumme).

Selv har jeg en ''møjkat'' og den kan blive BANGE, bare
mine sko står forkert, eller døren er åben.
Men når der bliver Vinter, er det den ''gamle'' jeg får igen.

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 06-07-08 21:10

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-07-08 21:29

"DEN"?
En hund er en "han" eller en "hun"...

Det er nok første skridt til at "den" kan få mere selvtillid. At man betragter hunden som en levende personlighed.

Nå, men det, der har hjulpet på Silke er at vi har gået til lydighedstræning og gået op til lydighedsprøver. Silke var meget usikker som ung.

Når man sætter sig nogle mål for sig selv og sin hund, så er man nødt til at arbejde sammen med den på tomandshold. Når hunden får sin ejers UDELTE opmærksomhed i perioder hver eneste dag, så vil den føle sig meget mere betydningsfuld.. Og få mere selvtillid. Fuldstændig ligesom et barn får mere selvtillid ved at man tager det alvorligt og det får sine forældres fulde opmærksomhed.

Hvilken race (eller blanding) er der tale om?

Problemet med regnvejr i bilen er opstået fordi man har ynket hunden eller fordi hunden har oplevet at ejerne selv har været bange for uvejret. Hvis man i stedet gør det til en spændende fest når det regner, så vil hunden også synes det er en spændende fest. Godter er godt. Og at lave små lege eller tricks eller hvad man nu plejer at beskæftige hunden med. Og masser af ros. Det er også godt at synge eller at fortælle vittigheder og grine i bilen. Alt, hvad der kan vise, at EJERNE synes det er sjovt og festligt at køre i bil. Også i regnvejr.

Det er IKKE godt at køre bil med hunden i regnvejr med kun én ejer, der sidder og kører bekymret og bandende og med al opmærksomhed rettet mod uvejret.

Kommentar
Fra : fred280188

Dato : 06-07-08 23:31

Hunde bliver påvirket af menneskers humør, så prøv at opmuntre den hver gang den bliver udsat for hvad den nu finder ubehageligt..

vi havde en adfærdsspecialist ude, fordi vor 2 gravhunde reagerede pludseligt meget negativt på hinanden.. Hun gav os en række råd, som vi fulgte til punkt og prikke i 2-3 måneders tid, og det hjalp ikke.. her 5 måneder efter det startede er det gået i sig selv igen, og de to små basser har det godt sammen!

Og så tager vi den lige.. En hund er et dyr, og kan sagtens omtales som DEN.. Hvad sker der for den humane status som kæledyr har fået. JO - vi skal behandle dem godt, men det er dyr! ikke mennesker

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 07-07-08 07:10

Jeg ville hverken feste eller lokke eller anden ualmindelig adfærd. Når Sigurd bliver usikker eller bange for noget, lades jeg som ingenting og forbliver på det sted han er bange til han er rolig igen.

Hvis din hund er bange for at gå tur, så vis den kærligt men bestemt hvem der går tur med hvem. Gå evt. den samme rute igen og igen uden at snakke mere eller mindre med hunden end den er vandt til. Hvis du opmuntre den med godbider og høj stemmeføring, lyder der alarmklokker i hunden og den føler "her er noget som det ikke plejer at være".

I en flok, vil førehunden bare forsætte sin vandring uanset om der er en bange hund imellem og ved at førehunden forsætter, finder den bange hund ud af, at dens fører tør, så tør jeg også.

Kommentar
Fra : Nefertari

Dato : 07-07-08 08:18

Hold da op - man skal da lige passe på med, hvad man skriver. DEN er en HENDE og har det GODT og er en del af familien! og får da ikke tæsk!! (- men tyv tror hver man stjæler??!)
De kører altid to med hunden...mine forældre købte hende som chihuahua-blanding - meeeen vejer omkring 6-7 kg nu (ligner mere en blanding af noget mops/gravhund - ved det ikke)
Men tak til jer andre for jeres indlæg.... Ja, jeg tror også det er nogle enkle ting, der skal rettes op på hvordan de reagerer - derfor er det godt at høre andre hvad de har gjort

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-08 14:15

Ja, det forklarer en del.....

Jeg har indtryk af at chi-er er ret nemme at forskrække. Og de mennesker, der anskaffer sådan en lillebitte hund er tilbøjelige til at overbeskytte den.

---Det er nok ikke så ligetil at gøre hende tryg igen, når hun er en bange chi-blanding.

Men en start vil helt sikkert være, at hendes mennesker ikke pylrer om hende, hvis der sker "voldsomme" ting.

Det, jeg har set med mine hunde er, at når de oplever noget voldsomt for første gang, så har de været meget opmærksomme på, hvordan JEG har reageret. --Voldsom regn og tordenbrag kan være skræmmende.. Men hvis JEG ignorerer det, så gør mine hunde det samme. Det samme med fyrværkeri.

Det er noget sværere når dine forældres hund først ER blevet bange. Så vil hun jo blive bange igen hver gang det samme sker. Og så er det nødvendigt, at hendes mennesker tydeligt viser, at det er noget andet end farligt og skræmmende. F.eks. sjovt eller festligt.

I bilen er det ikke nok at sidde og kæle med hende. Det kan hun meget let tolke som "trøst" og det bekræfter hende i, at der nok er noget farligt, hun skal trøstes for. Det er bedre at aflede hende og lege med hende med hendes yndlingslegetøj. Eller få hende til at gøre ting for godbidder. De skal endelig ikke bare give hende godbidder uden at hun bestiller noget for dem i bilen... For så tror hun igen bare, at der er tale om trøst for noget forfærdeligt...
Små opgaver som gipote, dæk, rulrundt osv. kan sagtens laves i en bil.

Nefertari, --en af kandus styrker og svagheder er, at der næsten altid vil komme en masse forskellige svar på det samme spørgsmål. Vi er vidt forskellige mennesker, --med en masse forskellige erfaringer om hunde. Mange ting er vi enige i. Andre er vi ikke.
Det er så op til dig selv at læse og sortere i svarene. Og evt. prøve nogle af de meget forskellige råd. Måske skal du endda tage lidt fra hvert af svarene...

For det kommer i sidste ende an på, hvilken personlighed den lille hund har. Jeg er helt uenig i, at det ikke er relevant om det er en han eller en tæve. Og så kommer det an på hvilken slags mennesker dine forældre er, --hvilke råd de er i stand til at bruge.

Godkendelse af svar
Fra : Nefertari

Dato : 10-07-08 09:13

Jeg er enig Birgitta. Det er også hvad jeg mener. Hun er efterfølgende meldt i 'skole' - der kan de også få nogle fif - så skal det såmænd nok gå.........

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-07-08 14:43

Det lyder dejligt, at hun er meldt til træning. Det er nok vigtigt at få en god snak med læreren inden skolestart. For den skulle helst ikke blive en alt for voldsom oplevelse for den bette pige..

Forhåbentlig har dine forældre fundet et hold med små hunde.

Usikkerhed og utryghed er jo tit noget med, at man ikke rigtig ved, hvad man skal gøre. Så derfor vil det være godt at lære hende præcis hvad hun skal gøre når der opstår situationer, der går hende utryg.
Silke har lært, at hvis der er noget, der ser farligt ud, så skal hun komme hen på plads, -på min venstre side. Så undersøger vi sammen tingene.

Tak for accepten af mit svar.
Hvis der opstår spørgsmål i forbindelse med træningsstart eller andet, så skriver du bare igen.