/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
lave min egen tank
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 859 gange
100 point
Dato : 06-07-08 20:43

Jeg tænker på at lave min egen stål tank - som skal stå i et 2 x 60x60 cm skabe. Pga. isolering ønsker jeg selv at lave min egen tank på 40x100x200 cm (BxDxH).

Jeg tænker at købe noget pladejern og svejse det sammen - omkring 3-5 mm. Tanken er trykløs og skal benyttes til opbevaring af vand. I tanken skal være nogle spiraler som gør at tanken ikke har noget tryk - udover det stående vands tryk.

Spørgsmålet er om hvor man kan købe jernplader og hvad en ca. prs kan være ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:44

Brug rustfrit eller syrefast stål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 20:45
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 21:05

De fleste byggemarkeder har stålplader i mindre størrelser,
tag en tur og se om du kan bruge noget der.
Det tigsvejser du.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-07-08 21:14

hvis du ikke ved hvor du kan købe den slags materialer, er det svært at forestille sig, at du skulle kunne lave en vandtank selv. det kan iøvrigt slet ikke svare sig. spørg en smed hvad han skal have for at lave den. du kan sikkert ikke købe materialerne selv til den pris det koster at få lavet tanken af en fagmand. og så er den tæt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-07-08 21:21

Du kan også se på vandtanke til campingvogne,
muligt du finder en fiks og færdig.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-07-08 21:31

Citat
Jeg tænker på at lave min egen stål tank - som skal stå i et 2 x 60x60 cm skabe. Pga. isolering ønsker jeg selv at lave min egen tank på 40x100x200 cm (BxDxH).

Skal stå i et 2 x60x60 cm skab, og tanken er 40 x 100 x 200 cm, det kræver da hvis lige en forklaring, og hvad vil du med en 800 liters tank, det er da hvis billeger og bedre at købe en færdig varmvandsbeholder med spiral i.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-07-08 22:16
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-07-08 22:20

Du trænger kun 1mm rustfri plade for at lave en tank som er trykløs.
Kan du svejse rustfrit?
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-08 22:30

Måden du spørger på tyder på at du er novice i den slags.

Det er absolut ikke et egnet projekt for en uerfaren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-08 22:32

en 40 x 100 x 200 beholder kan ikke være i det skab.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-07-08 22:57

transor det kan den da. I to 60 skabe, om igen makker

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-08 23:05

En færdig tank til en campingvogn ??

Rumindholdet af det forespurgte er 800 liter, man skal vist have planlagt en tur i Sahara for at bruge så meget....incl. brusebade.

Jeg ville også få en smed til at lave arbejdet, så er der nogen til at betale nyt gulv i huset hvis den lækker.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-07-08 16:55

Hej Alle

Der er desværre ikke nogen der har skrevet noget om priser - som jeg stadig eftersøger.

Omkring at købe en anden færdig tank - så er problemet jo at det er svært at finde noget som har de rigtige dimensioner og som stadig kan være inde i mine skabe.

Omkrin Novice - så er det jo ikke helt forkert - men jeg vil jo gerne prøver - fordi det er sjov. Det er ikke sjov at få en fagmand til at lave det.

1 mm plader er måske ikke nogen dårlig ide - indtil viderede er det bedste svar.

Omkring sort stål eller rustfrit - så er det nemmest at svejse i sort står - og såvidt jeg forstår så er det nemmere at arbejde med generelt. Tanken bliver selvfølgelig lukket af med en pose - så der ikke kommer frisk ilt ind i tanken = Rust.

Er der nogen der ved hvor man kan købe det incl nogle priser ?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-07-08 17:57

Hvad skal vandet bruges til??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-07-08 19:06

Danmarks største stålimportør:
http://www.lemu.dk/
De har mange afdelinger som det ses på kortet, en enkelt mail for at sondere forretningsgangen skader ikke.

Da materialet er temmelig omfattende kan Du nok ikke trods besøg hos samtlig danske firmaer finde en prisliste lige til at løbe igennem, det bliver solgt pr kilo og andre finurligheder.

Du bør som minimum male den udvendig med rustbeskyttende maling da kondens vil få den til at ruste.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 09-07-08 16:56

Vandet skal bruges som varmereservoir.

Omkring maling af tank - så har jeg tidligere skrevet at jeg vil forsegle tanken - så der ikke kan komme ilt derind => ingen rust.

Ærgeligt at der ikke er nogen der kan svare på spørgsmålet omkring pris - jeg overvejer at anulere det - da jeg reelt ikke er kommet nærmere.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 09-07-08 21:27

Citat
Omkring maling af tank - så har jeg tidligere skrevet at jeg vil forsegle tanken - så der ikke kan komme ilt derind => ingen rust.

Der er ilt i det vand der kommer i tanken og det får den til at ruste op indefra.

Citat
Ærgeligt at der ikke er nogen der kan svare på spørgsmålet omkring pris - jeg overvejer at anulere det - da jeg reelt ikke er kommet nærmere.

Du kan fortiden få ca. kr. 1,20 pr. kilo for skrotjern, så ved du hvad du kan få for tanken når du har våde fødder så det vil nok være en god ide at annullere spørgsmålet.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 50 point
Dato : 09-07-08 23:55

Jeg tror såmænd der er andre end mig der har søgt i Google efter steder hvor man kan læse bare en lille orientering om priser på det søgte.

Prøv dog med en mail til et af stederne, eller en god gammeldags telefonopringning.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-07-08 20:11

Tak for svaret LuffeA.