/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
VVS problem - brusekabineafløb
Fra : DarkAge
Vist : 2358 gange
30 point
Dato : 06-07-08 13:27

Hej,

For et år siden dryppede det i kælderen fra lige under min brusekabine på først sal. Efter råd fra fagfolk og HS'er, lagde jeg et ny lag flisegilv oven på det gamle gulv, med en gummimembran imellem.

Nu er det begyndt at være fugtig på kælder loftet igen og jeg har så prøvet i 2 uger ikke at tage bad for at se om det er gulvet der er utæt eller afløbet (bare rolig vi har 3 badeværelser).

Efter 2 uger er loftet stadigvæk fugtigt, så jeg formoder det er afløbet, vandløsen eller noget skjult rør værk som er blevet utæt. Spilde vand fra vasken og badekaret går også til dette afløb.

Den er fugtig i det hvide område ved siden af afløbet (afmærket med rød):
http://img86.imageshack.us/img86/2328/05072008580ou7.jpg

Jeg har så kigget nede i afløbet for at se om jeg kunne se revner eller lign. uden held:
http://img363.imageshack.us/img363/7153/05072008581vf9.jpg

Så derfor 2 spørgsmål:

1) Hvad er de 2 hvide plastik "skruer" til i afløbet, jeg har prøvet af fjerne den ene, og den havde en revnet pakning bag skruen. Hvad med den tredje runde plastik dims uden skrue hoved ?

2) Hvad tror I det kan være ? Og hvordan griber jeg det an med VVS/forsikring ?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-07-08 13:38

De to hvide plastlåg har et "halvt hul" hvis Du stikker en finger ind under og føler efter, dette virker som en vandlås.
Det lukkede plastlåg er såmænd bare et 3 hul i afløbet der ikke bruges og derfor er forseglet, måske bør Du tjekke om det er tæt.

Forsikring........er det hele lavet af en autoriseret ?

Kommentar
Fra : DarkAge

Dato : 06-07-08 13:42

Luffe> kan du uddybe hvad du mener med et halvt hul ? Der er ingen huller i plasten. Jeg prøvede at pille den ene plastlåg af og kan se at der er en masse snavs og vand bag den.

Vedr forsikring, jeg har selv lagt det nye flisegulv oven på, men afløbet osv er laver professionelt da huset blev bygget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-07-08 13:43

de hvide skruer du beskriver, er de steder hvor der kan kobles afløbsrør på gulvafløbet. der er et hul i siden af den hvide skrue eller prop, hvad man nu kalder den. det er for af få vandet ledt nedad straks det kommer ind i afløbsbrønden. hvis man ikke gør det, kan vandet sprøjte op af afløbet hvis der er for meget trk på, og det er uheldigt. prøv at skrue alle tre propper ud og se, om der er ordentligt hul ud til rørene. mit bud er, at der sidder noget skidt i rørene, hårklumper eller sæbepropper eller begge dele. så bliver vander i rørene længere tid, og hvis du så har en pakning der er lidt utæt vil der være en risikofor, at vandet når at trække ud den vej. prøv at rense rørene rigtig godt, gerne med en spuleslange og se om det ikke hjælper. ellers er der nok kun et nyt gulv og nye installationer tilbage.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-07-08 14:17

Du kan også købe en lille rensesplit i dit byggemarked, den er så tynd at den kan gå igennem vask og bruseafløb. Har du en prop vil den fjerne den.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 06-07-08 16:19

De 2 skruelåg i siderne er med rille til fladskruetrækker (Man bruger en mønt til at skrue af og på)
De er indløb beregnet til at kunne skrues af, hvis man tilslutte en extra ting, altså et extra rør før indstøbning. Men i dit tilfælde skal de jo være afblindede, og der må ikke stå vand inde bag de propper. Desuden ser det ud til at højre prop er knækket. Du kan se om du kan få løse propper, eller du vil skrue dem af, og fylde tilgangs-studsene med silikone. Det første er bedst.
Proppen ligefremme er vel dit indløb fra håndvask mm., den kan trækkes af, den er kun indsat for at forhindre opsprøjt hvis der er meget tryk fra din håndvask. Som regel sker der ingen opsprøjt, og den er kun til ulempe, og giver lettere forstoppelse fra håndvasken.
Summa sumarum: Når der kommer lidt rigeligt vand fra brus og håndvask, opstemmes vandet, og noget løber ud af den defekte prop og kommer udvendig omkring vandlåsen, hvor det følger det store nedløbsrør nedad.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : DarkAge

Dato : 06-07-08 17:23

Så blev jeg klogere efter at have læst jeres input. Proppen ligefrem havde en åbning forneden og var vandet fra badekaret. Modsatte side er fra vasken men uden prop. Proppen til venstre var afblændet bag proppen med en plastik skjold. Proppen til højre er til afrensning af vandlås og rør.

Jeg fjernede proppen til højre og fjernede en knytnæve størrelse samling af hår og lign. snavs. Så prøver jeg at give den en uge mere uden at bruge brusekabinen, hvis loftet stadigvæk er fugtigt må det være installationen af afløb/rør, ellers er det som Pallebhansen skrev at vandet fandt en vej ud da den havde svært ved at komme ud af vandlåsen.

Godkendelse af svar
Fra : DarkAge

Dato : 06-07-08 17:24

Tak for den detaljeret svar pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-08 18:50

Ja, selv tak.
Men der er noget der slet ikke hænger sammen.
Der er 2 sideindløb tilsluttet med 50mm rør (1-Bad og 2 håndvask)
Det 3`de 50mm sideindløb (Til højre) er brugt som afløb til din faldstamme ?????
Det er klart ulovligt, da alle gulvafløb skal være direkte tilsluttet min 75mm afgangsrør (Eller 110mm)(Kun hvor der kun er bruseafløb uden tilslutning kan man gå ned i 50mm afgangsrør)
For hvad hvis man bruger og fylder begge tilløb (2*50mm) og der kun er en delvis afblændet 50mm afgang, det hænger ikke sammen.
Jeg tror at du under vandoverfladen finder 4 skruer, som skal skrues af, så du kan trække en slimet vandlåsindsats op, som skal renses. (Enten med en indbygget ståltrådshåndtag, som skal rejses op, eller du stikker en vandpumpetang langt ned, og åbner den der nede, og vrikker indsatsen op, men først af med de 4 skruer.
Hvorfor så der er en delvis 50mm afgang, tjaa???
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 06-07-08 20:15

[CITAT]Jeg tror at du under vandoverfladen finder 4 skruer, som skal skrues af, så du kan trække en slimet vandlåsindsats op, som skal renses. (Enten med en indbygget ståltrådshåndtag, som skal rejses op, eller du stikker en vandpumpetang langt ned, og åbner den der nede, og vrikker indsatsen op, men først af med de 4 skruer. [/CITAT
Niks det er Blygger vandlåse der kan skilles ad på den måde, disse kan ikke skilles ad kun skrue propperne af og rense gennem disse huller

Kommentar
Fra : DarkAge

Dato : 06-07-08 20:49

dr_dem hare ret. Der er ingen skruer under vandstanden bortset fra de store hvide propper.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-08 00:47

Blücher eller ikke Blücher, deres afløbsskåle holder da normen, jeg har da selv sat utallige af dem op.

Men der er da kun vandlåse/afløbsskåle med lodret eller vandret udløb, og det må jo være med vandret udløb, hvor afgangen er "lille", og det må den da ikke være når der er flere tilløb.?
Desuden har jeg da aldrig set at man delvis afspærrer udløbet. ?
Desuden er det her jo ingen vandlås men en rist (afløbsskål) der fører til en skjult vandlås, ellers ville det jo lugte op.
http://www.topvvs.dk/shop/default.asp?SetLng=1&Catid=863&gclid=CK6k7rWsrJQCFQEq1AoddCJVfQ
Andre vandrette:
http://www.vvselv.dk/Default.aspx?tabid=7018&categoryid=8fb8bd61-335e-45ff-92d9-0d6119e7c7b7