/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken vej jpå udhængsbrædder
Fra : ulrik1976
Vist : 2941 gange
200 point
Dato : 05-07-08 20:22

Hej er ved at sætte udhængsbrædder op. altså dem der hænger vandret under udhænget.

Skal de sømmes fast med "buen" opad eller ned ad, altså åretegnningen i træet...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-08 20:29

Altid buen opad, det er ligemeget om det er terrasse eller udhængsbrædder

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-08 20:31

Måske forkert beskrivelse, buen danner et U og sådan skal det også se ud når du kigger på endetræet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-08 20:53

Stig det er jo op under udhænget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-07-08 22:01

hvis jeg var dig, ville jeg vende den pæneste side ned.

tømreren

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-07-08 23:58

Skal det være ordentligt eller ej?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-08 01:28

Reglen er "at det der har vendt indad i træet, skal vende udad på huset".
Buen på udhængsbrædderne skal atså vende så buens ender er nedad. Det forudsættes at du giver brædtet et søm i midten . Det handler om at sømmet ikke skal trækkes ud og blive løst når brædtet krummer med skiftende fugt og temperatur.

Problemet er benævnelserne . "Buen opad " kan forstås på flere måder.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 06-07-08 19:20

Tak for svaret transor.

Kan godt lide din huske´regle ...

tak for det