/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvornår må man arbejde?
Fra : klemme2006
Vist : 1922 gange
100 point
Dato : 04-07-08 19:15

Hvordan er reglerne om hvornår man må lave bygningsarbejde? Der er hvis noget med at man skal stoppe hverdage efter 18.00, men hvordan er det lørdag/søndag. Og hvornår må man begynde?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-08 19:19

Det står i reglerne for kommunen/grundejerforeningen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 19:32

Det er da ikke nogle der går højere op i i dag Vi bor nær et nybyggeri og de arbejder nærmest fra solopgang til den går ned hele ugen så det er muligt der også er regler om det men de bliver ikke overholdt ..så

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 04-07-08 20:15

Mine naboer går meget op i det. Jeg prøvede at snakke for at jeg togf hensyn og skar en tre fire gange i løbet af aftenen. Det nemmeste er selvfølgelig at springe op og falde ned på hvad de siger, men hvad ER reglerne. Godt at vide, når de møder op for at brokke sig kl. seks imorgen tidlig.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-08 21:07

Citat
men hvad ER reglerne. Godt at vide, når de møder op for at brokke sig kl. seks imorgen tidlig.

De regler burde du selv undersøge i den kommune, hvor du bor. Reglerne er forskellig fra den ene kommune til den anden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-07-08 21:09

Bor du i hus eller lejlighed .... hvis det er lejlighed, så er der også klare regler, som boligforeningen har sat.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 04-07-08 21:10

Citat
Der findes ikke officielle grænser for, hvor meget, og hvornår du må larme. Politiet oplyser dog, at du ikke må bruge motorsave til ikke erhvervsmæssige formål i hverdage fra kl. 20.00 til 7.00, lørdag efter kl. 14.00 og slet ikke på søn- og helligdage. Og du kan straffes med bøde. Politiet anbefaler, at naboer snakker om støj i kvarteret og aftaler retningslinjer for, hvornår der må støjes.

Er du i en grundejerforening, kan det være, at den har et reglement for støj.

læs mere her
http://www.klemmenstrupmarken.dk/menu/hojre_stoej.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-08 22:04

Selv om grundejerforeninger m. fl. ofte tror de har lovgivende magt (er i bestyrelsen for en sommerhusgrundejerforening og har været formand for en ejerlejlighedsforening) så gælder de lokale vedtægter i grundejerforeningen kun, hvis de er tinglyst på ejendommen. Er de ikke det, hvad de som regel ikke er, fordi de ofte bliver lavet om, og det koster en del at få det tinglyst, gælder de alm. (og ikke særligt klare regler i politibekendtgørelsen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2113

Når det er sagt kan besværet ved at stå på en formel ret, og blive uvenner med hele nabolaget, måske ikke rigtig svare sig, hvis man også vil have det rart.

For et års tid siden var der en udsendelse i radioens P1 om en, der havde trodset de lokale regler og larmet, hvorefter han var blevet slået ned af en nabo. Godt nok blev naboen straffet for vold, og de lokale regler var intet værd, men hvor sjovt er det at få ret, hvis man ikke kan låne et stykke værktøj af naboerne bagefter?

Jeg har desværre ikke kunnet finde link til udsendelsen, selv om jeg ved jeg har gemt den et eller andet sted på en eller anden PC

Kommentar
Fra : Fufuuh

Dato : 04-07-08 22:26

Det er forskellingt fra sted til sted ,
I kvikly må man arbejde når man er 15 og hvis man er færdig med 9 klasse så må man arbejde 8 timer om ugen og man bestemmer selv om man vil have flere vagter , men hvis man er 15 og ikke færdig med 9 klasse så må man kun arbejde 4 timer om ugen ;)

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 04-07-08 22:45

Tak for svaret HelleBirgitte. Rart at vide, at jeg har ret til at save i min egen have en sommeraften. Synd at jeg ikke holdt på mit, nu skal jeg tidligt op for at gøre det færdigt; Synd for mig og synd for naboen.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 04-07-08 23:38

Er det så firkantet?

http://www.gentofte.dk/Teknik_miljoe_og_bolig/Miljoe/Lugt_og_stoej/Nabostoej_i_hus_og_have.aspx

Vi opfordrer til, at støjende aktiviteter udendørs sker i følgende tidsrum:

Mandag til fredag kl. 8 - 12 og kl. 14 - 18
Lørdag kl. 10 - 14
Søndage og helligdage kl. 10 - 12

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-07-08 06:07

Tak skal du ha´ og god arbejdslyst