/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Campering på "egen" mark ?
Fra : melbit
Vist : 2960 gange
200 point
Dato : 04-07-08 09:37

Er det mon lovligt?
Vi har en god bekendt som har en dejligt beliggende mark - og der har vi kvit og frit fået lov til at opstille vores campingvogn.
Er der en lov eller andre specielle regler der kan forhindre os i at benytte os at det gode tilbud?
Håber på det "rigtige svar" ..........
Evt. link

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 09:41

Så længe det er "privat" er der ikke nogle der kan gøre indvendinger

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-07-08 09:46

Det var lige det svar jeg håbede på Men hvor sikker er du ?
Min sunde fornuft siger det samme - men vi ved jo, at der er mange regler som man ikke er bekendt med før det giver "skideballe"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-07-08 10:00

Generelt er der som skrevet INGEN der kan forbyde det.....

Men men men....

Det kommer jo lidt an på HVOR den pågældende grund ligger.

Der kan jo være servitutter der forbyder opstilling af noget som helst.....

Så at det er privatgrund er IKKE nok....

Der skal lige lidt detaljer til.... (beliggenhed, tinglyste servitutter, gener osv. )

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-07-08 10:04

Hvis der er restriktioner står det i den LOKALE politivedtægt.

Måske er den på nettet, men eller spørg da politiet, så er du sikker

/ henrik

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-07-08 10:22

Efter hvad jeg har fået oplyst, så er det en mark der faktisk er i "brug". Dvs. at den er udlagt i græs der bliver "høstet" en gang imellem Der er vist ingen lokalplan for netop det område. Udover at det er udlagt som landbrugsjord (brakmark - måske)

Håber disse oplysninger kan hjælpe lidt. Jeg kan intet rigtig finde på nettet omkring lige netop det.

Har ikke lyst til at spørge politiet - vil ikke lave problemer for min bekendt der selv har hans vogn opstillet. Han har ikke spurgt og har af den grund jo heller ikke fået nej

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-08 10:22

Nej det er ikke en politisag. Politiet er ikke et oplysningsbureau, servicebureau , eller privat advokatkontor.

Du kan normalt på en privat grund opstille en campingvogn , så længe du vil.
campingreglementet gælder ikke der.

Meget teoretisk er det en bygning, som kræver tilladelse , Hvis den skal stå samme sted i lang tid.
Men det er vist uhørt at bygningsmyndigheden blander sig i sådan noget for et ferieophold.

Kun fredning eller nabohensyn (servitutter) kan være imod at man camperer på en privat mark.
Ejeren ville vide hvis der er den slags.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 210 point
Dato : 04-07-08 10:26

Ja det er i de fleste/alle tilfælde lovligt at sætte en campingvogn op på privat grund, men der kan være nogle tinglyste bestemmelser for området som gør at det ikke er lovligt, men det tror jeg ikke, for så vil ejeren vide det.
Sæt campingvognen op og nyd sommeren der, hvis det ikke er tilladt og der er nogen der for ondt i r...., så skal i nok få det at vide og får et påbud om at flytte campingvognen, og det er jo ledt nok, så lad være med at tage bekrymringerne på forskud og få sat vognen op og nyd naturen,

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-07-08 11:10

PS. Sæt vognen op, og lad dem der mener/tror at det er ulovligtigt bruge tid og resurser på at finde ud af om der er ulovligt.
BRUG TIDEN PÅ AT NYDE STEDET OG SOMMEREN ISTEDET FOR, OG VÆR

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-07-08 11:14

Uanset gisner og andre fornemmelser vil der i den lokale politivedtægt stå hvor det er lovligt at stille campingvogne og lignende.

den lokale politivedtægt er frit tilgængelig for alle.

Man behøver da ikke komme ind på den konkrete sag.

den lokale politivedtægt er hverken fornemmelser eller gisninger

/ Henrik

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 11:16

Ja som sagt det er ganske lovligt Skulle der være en der på en eller anden måde kunne finde en eller anden paragraf om noget andet så er i jo for længst rejst hjem før systemet overhovedet begynder at reagerer

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 04-07-08 11:25

Tak for alle Jeres svar.............. Så vidt vi vist alle kan blive enige om er at mine "fritimer" skal bruges på en mark langt ude

Så må tiden jo vise om de forskellige kan tåle det.

Det bliver svært kun at vælge en til point - men det bliver vedkommende der kom med den største "opsang"

God sommer til Jer og tak igen.

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 04-07-08 11:26

Tak for svaret Hejdu58.
Og ikke mindst din opsang - det var nok lige hvad jeg manglede

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-07-08 11:50

Selv tak, og håber at du får en dejlig sommer og nyder naturen på landet ,
og lad dem der vil bruge tid på det.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-07-08 11:54

Ingangsspørgsmålet var jo OM det var lovligt...

der er kun kommet gisninger frem

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-07-08 11:35

DER ER REGLERFOR OPSTILLING OG OPBEVARING AF CAMPINGVOGNE.

DEN MÅ F.EKS. IKKE HAVE FAST PLADS I ENS EGEN INDKØRSEL.

JEG HAR DESVÆRRE IKKE LIGE NOGLE HENVISNINGSSIDER, MEN DE FINDES.

MVH
AG112