/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
ABS-problem
Fra : egoland
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 03-07-08 18:36

Har en gl. passat, hvor ABS-lampen lyser på flekstid. Har talt med en mekaniker, der siger at ni ud af ti gange er det en hjulføler, der er stået af. Den sidste ene ud af ti gange er det en ABS-ring ved hjulet, der er revnet, eller hvis det er tromlebremser, er det kransen, der er gået løs. Har også fået lavet en testudskrift, der siger, at alt, der kan gå galt, er gået galt! Det kan dog også skyldes et batteriskift, der er gået lidt i kludder, så det det er det nok.
Nu har jeg så lige målt hjulfølerne igennem, og de tre af dem ligger ret præcist på 1,1 ohm, mens den sidste ligger på 1.25 ohm til at begynde med, men så falder den ret hurtigt. Det passer også med, at når bilen har været startet, og kørt en halv times tid, så tænder ABS-lampen ikke igen, når man starter den. Skal jeg lege "odd one out", og skifte den?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-07-08 18:42

Du kan prøve at sætte en computer på, og slette fejlene.Det koster ca.3-400 kr. på et værksted.
alimak

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-07-08 22:13

Det skete sammen med testningen. Men fejlen er der endnu

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-07-08 01:46

Hvis modstanden i en føler falder med opvarmningen, tyder det på en dårlig forbindelse et sted i ledning eller kontakter / samleled til den føler.
modstanden i en normal kobbertråd stiger en meget lille smule ved opvarmning, men det kan gå omvendt ved dårlige kontaktsteder.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-07-08 20:40

Hvis du har mistanke til en bestemt føler, er der vel intet forgjort ved, at udskifte den ?
Skulle problemet så fortsætte, kan du udelukke den mulighed.
Husk, at efterse forbindelserne, og giv stikkene en sjat rustopløsende olie, hvis de er korroderede.
Irrede og rustne kontaktflader kan give en masse bøvl.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 07-07-08 10:08

Hej Cortina:
Jo, for den koster mellem 1000 og 1200 kr - lidt dyr fejlfinding! Men har målt mere på den, og alt efter humør svinger den mellem 1,4 og 1,1 ohm - og det kan jo være, den har været højere oppe også. Så der er nok ikke så meget tvivl længere - den skal skiftes.