/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Stopa trådløst net
Fra : Nul7
Vist : 385 gange
100 point
Dato : 03-07-08 15:56

Hej, - Jeg står for at skulle have kanal tv og bredbånd (Stofa er levenrantør til bredbånd)
I Stofas prisliste står der, at man skal give 25 extra om måneden for at få trådløs bredbånd.
Hvorfor denne fordyrelse?
Kan jeg mon undgå dette ved at bruge min tidligere tråløse router, dvs. koble den til på samme måde som da jeg brugte TDC?
Er der nogen der har erfaring med dette?
Jeg bor i et område der ikke giver mange alternativer.

Mvh. 07

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 16:04

Normalt vil man kunne koble en trådløs router til det modem som leveres af udbyderen.
Men om der er specielle forhold med stofa ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-07-08 17:02

Det plejer normalt, at kunne lade sig gøre. Så hvis du har en trådløs router, skal den bare tilsluttes, og routerens MAC adresse skal accepteres som den enhed der er koblet på stofanettet.
Det er da i hvert fald lykkedes for mig, hos to af mine venner, der begge bruger STOFA.
Så jeg vil tro at du også kan gøre det.
Hvis du så har denne router, er der jo ingen grund til, at betale for noget du har i forvejen.!

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 04-07-08 09:19

Severino, - hvad står MAC for? Kommer der en melding om det i evt. guiden?
Jeg synes også, at det lyder rimeligt at man kan fortsat kan køre med sit materiel til trådløs, - jeg har en Belkin router.
Det bliver spændende om jeg kan finde ud af dette.
Hej

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 11:29

Jeg har stofa 25600/1024 Kbit/s over kabel tv og har tilsluttet min egen trådløse router,ingen problemer der.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 11:32

over kabel tv,uden tv,det er med ip godkendelse og MAC vis man vil være altid på ,Always on .

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 11:34

Mac=dit netkorts unikke adresse

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mac

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 11:43
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 12:04

Kørte lige en test op imod malmø,resultatet er lidt bedere om natten.

http://manse9933.dk/test_info/291944829.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-08 14:02

Min er sådan ovre hos Malmø.
2666 kb/s ~ 215 kb/s

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 17:11
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 17:16
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 17:20

Eyvind vis du kører den f.eks. (blandt andre destinationer) over malmø så kan du kopiere billede linket til resultatet.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-07-08 17:25

Direct link

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-08 19:20

Jeg må ikke få en højere hastighed for overkommandoen.
Men jeg overvejer at skifte til cypercity fra TDC og få lidt mere fart på.
Men der skal kunne sms's / ringes fra europa fra mobilen.
Måske skal telefonen også derover.

Ja den mulighed så jeg - men det er så dejligt at trykke på den nye computers taster.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-07-08 05:20

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 10:12

Citat
Jeg må ikke få en højere hastighed for overkommandoen.

Ja ja Eyvind, du er ikke alene om det!
Det er en af de ting der følger med, da kvinderne fik ligestilling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-08 10:15

Men ellers skal der fart på når:
Græsset skal slås
Vaskes op
Ryddes op
Støvsuges (den må godt være med turbo)

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 05-07-08 13:41

Tak til jer alle, - jeg tror jeg afslutter for denne gang inden debatten kommer ud hvor jeg ikke kan bunde.
I høre fra mig igen hvis jeg mangler hjælp når jeg har fået installeret Stofa.
tak 07

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-07-08 17:34

Jeg kan se du har fået et kortfattet svar på det, men vil lige væve en længere historie!
Citat
- hvad står MAC for?

Hver eneste enhed der kan kobles op på internettet, har en chip, hvor der er indbrændt en ID-kode, som er unik, lige som dit og mit CPR nummer. Det er det der kaldes for en MAC-adresse.
Det er da også den der sammenholdt med en IP-adresse, afsløre ulovligheder via internettet.

Når du kobler dig op på nettet, vil din ISP (Internet Service Provider) som er din udbyder som fx. STOFA, anmode om din MAC adresse, og hvis den er kendt af ISP's system, får du tildelt en IP-adresse, så du får forbindelse til den globale verden.
Det er især de ISP'er der benytter antennenettet, der har brug for din MAC adresse, da alt trafik fra dig og dine naboer og bysbørn, der er tilsluttet STOFA, som benytter det samme kabel mellem husstandene og ISP's server. Således er ISP også istand til at sende din e-mail til dig og kun dig.
Når du så udskifter enhed med en ny MAC-adresse (ved direkte opkobling), er du ukendt hos ISP, indtil du har fået godkendt din nye MAC adresse.

Med et telefonkabel, er sagen lidt anderledes, da abonnenterne har et kabel direkte til centralen, hvor det hele så bliver styret fra.

Når først man har fået en router til at fungere på netværket mod ISP, så vil du uanset hvilken enhed du benytter via en router, få forbindelse, da dit ID til ISP altid vil være routerens MAC adresse.
Alt hvad du sætter bag routeren, kan ISP ikke se. - Så hvis der opstår problemer med nogle af de enheder du har sat til routeren, vil det være et lokalt problem, som skal løses inden for dine egne fire vægge.
Det er derfor vigtigt, at du tilegner dig en del viden omkring dit eget netværk og dets funktioner og filtre.
En forkert indstilling af routeren, vil være istand til at blokere for dit netliv i mere eller mindre grad.