/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sygdom i tomaterne
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 3148 gange
300 point
Dato : 03-07-08 13:39

Dyrker forskellige sorter tomater i mit drivhus. De vandes via selvvanding.

Problemet er at de generelt ikke ser ud til at trives i år. De er mildest talt ikke frodige og de tomater de sætter er begyndt at komme med brune pletter på undersiden hvorefter de tvangsmodner.

Jeg startede med at bruge en normal flydende drivhus gødning men er siden gået over til en økologisk.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-07-08 13:47

Prøv og se om der sidder utøj på undersden af bladene

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 03-07-08 16:12

Hej,
hvis der er råd i midten af frugten er det sikkert griffelråd.
For du avler vel ikke tomaterne i samme jord som i fjor?
Det ville hjælpe lidt, hvis du kunne lægge er billede af de
angrebne tomater op på en hjemmeside.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-07-08 06:47

Nej det er nye plantesække

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 04-07-08 08:25
Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-07-08 09:19

Hej Helle
i det nævnte link nævnes, at det kan være for meget gødning, som man
kan vaske ud ved at vande rigeligt.
Det er kun kvælstofgødning, der kan udvaskes, så man skal oversætte
brugen af ordet "gødning" til N-gødning.
Hvis tomater (og andre) får rigeligt N-gødning kan man let se det
på planterne, der vokser voldsomt.
Griffelråd ses ofte i bøftomater, måske hænger det noget sammen med
sorten. Jeg har oplevet at selvsåede tomater blev angrebet meget, mens
de indkøbte sorter gik fri.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 09:20

Har lige løst i et haveblad at tomater bliver angrebet af kartoffelskimmel i år

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-07-08 09:21

læst og ikke løst

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-07-08 10:25

Tak for svaret HelleBirgitte. Tror det var svaret på mit spørgsmål

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-07-08 10:52

Selv tak og god sommer - forhåbentlig med dejlige tomater