/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Fradrag for kostpenge
Fra : kasle-kasle
Vist : 1476 gange
400 point
Dato : 03-07-08 08:17

Studerende på Ålborg Uni, har nu 2 mdrs feriejob i Nordborg(300km fra Ålborg). Bor derfor midlertidigt hos forældre. En bekendts søn har også tidligere studeret i Ålborg og haft feriejobs i Nordborg. Han fik efter forespørgsel hos Ålborg Kommunes skatteforvaltning lov til at fratrække 400 kr. pr dag i kostpenge.
Er der nogen der ved om der er en fast lovhjemmel herfor eller om der er en eller anden form for præcedens herfor eller skal man i hvert enkelt tilfælde rette henvendelse til skatteforvaltningen??

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 03-07-08 08:38

Ligningsvejledningen A.B.1.7.1.1 om kostgodtgørelse http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=205958&vId=201805&i=85#i205958 svarer godt nok ikke direkte på dit spørgsmål. Det handler om hvor meget du må få udbetalt i kostpenge uden beskatning. Det er 429 kr/døgn. Mon ikke du kan bruge den sats?

Et par ting: Man behøver ikke at ansøge om et fradrag. Du har ret til det du har ret til. Skat kan bate vejlede dig om din ret.

Kommunens skatteforvaltning er nedlagt for et par år siden. Nu er det staten der kører det hele. Se http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Serviceomraader/bsc/Skat/default.htm

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 03-07-08 14:15

I Kildeskattelovens § 4, stk. 1 under dobbelt husholdning, står der i A.F.1.3 Dobbelt husførelse

(citat: "Hvis skatteyderen bor ved arbejdsstedet under pensionatsforhold eller ved privat indkvartering eller under tilsvarende forhold, kan der uden dokumentation for merudgifternes størrelse fradrages 400 kr. pr. uge. Ønskes fradrag ud over dette beløb, må berettigelsen hertil godtgøres af den pågældende skatteyder".

Se linken jeg citerer fra på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=76527&vId=5599&i=416&action=open#i76527

Herudover kan der foretages fradrag for transport mellem bopæl (din adresse i Folkeregisteret) for den del der ligger ud over 24 km. Normalt en gang ugentlig. PS! "Ingen tror på at du foretager en rejse dagligt på 300 km * 2".

Jeg har selv ved mit tidligere job for 9 år siden brugt noget tilsvarende som fradrag, selvom satserne for begge dele i dag er meget forskellig fra dengang.

Systemet er jo under konstant forandring. Godt for nogle, dårligt for andre. Held og lykke på Feriejobbet.

Mvh. Bjarne Malik

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-07-08 01:32

For klarhedens skyld: A.F.1.3 henviser til ligningsvejledningen - ikke kildeskatteloven.