/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
mål vægte
Fra : netper
Vist : 1103 gange
100 point
Dato : 08-03-03 14:47

Jeg syntes det er inviklet at finde rundt i amrekanske og engelske mål, og er stødt på disse mål jeg ikke helt har styr på

oz hvad er dette ??

lbs og lb er vist nok pund, men er det engelske eller amerikanske mål

pint = 0,568 liter er dette rigtigt ??

Mvh
Per

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 14:52

Hej Per
prøv at kikke på dette links
http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/tip/tip002.htm
MVH Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 14:55

Tillæg
Denne her er vist bedre
http://home.online.no/~oddnyhr/myweb5/malvekt.htm
Brian

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-03-03 15:01

Hej brian

Ja det er gode nok links, men så bliver jeg faktisk bare endnu mere i tvivl.

hvis du kigger på cup i det norske link så kan du se at engelsk og amerikanske mål er forskellige, jeg har altid regnet cup for 2½ dl

hmmmm det er godt nok besværligt

Per

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 08-03-03 15:06

Her kan du få svar til dine panderynker og tilmed skrive det ud og hænge det op
mvh OW
http://www.danbbs.dk/~erikoest/volume.htm

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 110 point
Dato : 08-03-03 15:07

Hej igen
Besværlig ja det har du ret i
Prøv lige at kikke på disse to links også
http://www.fi.dk/mad/talogtider/maalogvaegt/
http://www.matsiden.no/guider/vekt.html
Den første er fra forbrugerinformationen,mon ikke man kan gå ud fra at det de skriver er rigtig
MVH og en forsat god lørdag
Brian

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-03-03 15:16

Mine pannerynker skyldes ikke så meget at jeg ikke kan finde ud af størelsen af målene, men at det jo ikke er til at se på f.eks en cup om den er amerikansk eller engelsk

jeg sider her med en kogebog med arabisk mad på engelsk, men om det er amrikanske eller engelske mål står der jo ikke noget om

Per

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 15:24

Hej igen
efter hvad jeg kan læse mig igennem,er cup et amerikansk mål
1 cup rummer ca. 240 ml
Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 15:29

jeg må da også indrømme,at jeg sidder og bliver helt forviret
1 cup flour (mel) ca. 140 g
1 cup sugar (sukker) ca. 200 g
1 cup butter (smør) ca. 225 g
Brian

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-03-03 15:29

detter var hvad der stod på den norske side du sendte, men det var nu også lige så meget generelt at jeg syntes at målene heder det sammen fra begge lande, men med forskeligt indhold, så lige nu er jeg godt rundforviret *GGG*

Per

Engelske:
1 cup = 10 British fluid ounces 0,284 l

Amerikanske
1 cup = 8 US fluid ounces 0,237 l

Kommentar
Fra : netper

Dato : 08-03-03 15:31

selve vægtene på et rummål kan jo godt have forskelig vægt alt efter hvad det er man har med at gøre, sådan er det jo også på dansk

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 08-03-03 15:37

Tror du ikke at man kan tage det lidt let med differencerne på US versus UK standarderne, måske kan det give nogle positive overraskelser i tilgift
OW

Kommentar
Fra : E70

Dato : 09-03-03 10:43

Det var da noget af en historie om alle de mål og massefylder, er vi ikke lidt inde på forklaringen om et Kg. bly og fjer vejer lige meget, men fylder ikke det samme?

netper: hvis du sender en mail på EST@danop.dk så skal jeg sende dig et lille program, som kan omregne alt. Det fylder 'kun' 568KB, det eneste du skal huske, er at bruge punktun (.) i stedet for komma (,)

SPM

Godkendelse af svar
Fra : netper