/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hvordan sletter jeg drev C
Fra : amlupo
Vist : 1249 gange
500 point
Dato : 02-07-08 21:28

Hej allesammen
Har en HP computer der trængte til at starte på en frisk
Harddisken er parationeret således c:155 GB og d: 5 GB
Har formateret drev D og installeret XP her og ville så gerne formatere C og dele denne i 2 parationer, men det lader sig ikke lige gøre da den er betegnet system/c . Hvordan gør jeg ??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 02-07-08 21:43

Kan den starte på D: ?????????

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-07-08 21:48

Ja ja det går fint og alt er slettet på C

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-07-08 21:51

Under administration/diskhåndtering står drev C bare stadig som System mens D er ændret til Boot

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 02-07-08 21:52

Det er ikke så smart at bruge D til styresystem, hvorfor har du gjort det sådan

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 21:52

Jeg mener MBR ligger på C og det kan du ikke ændre.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 21:53
Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-07-08 21:58

Hvad er MBR ??

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-07-08 22:02

Da jeg ville have mest plads til data og ikke kunne redigere i C prøvede jeg at installere på D og det gik fint . Hvis C partionen bliver slettet omdøber computeren så ikke selv D til C ??

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 02-07-08 22:03

Undskyld achton , læste først linket senere

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 22:03

Glem det jeg skrev, det er noget vrøvl.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 22:04

ok amlupo.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 02-07-08 22:37

selvom du installerer på D kommer der stadig nogle system filer på C og nej fordi du sletter C bliver D ikke til C, da windows ved det ligger på D, men er ikke sikker på at det virker hvis det lykkes dig at slette C (man kan jo altid formatere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-07-08 23:45

Du kan ikke ændre C: til D: bare fordi dit styreprogram ligger der. XP kan ligge på alle partitioner. Og din maskine har et bundet C: drev, det bliver den ved med at have. Hvis du partionerer C: drevet, vil du stadig have C: men også et andet bogstav. Det kommer lidt an på hvilken maskine du har.

Det med de ændrede drevbogstaver, så vil et C: drev altid være et C: drev, alle andre bogstaver efter det er partitioner på harddiske, CD-drev, DVD-drev o.s.v.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 03-07-08 01:31

Det er noget rod du har fået lavet, 5GB til Windows XP er for lidt så det er en OMer, i din situation ville jeg bruge det gratis partions værktøj GParted: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ hent ISO filen og brænd den som image fil, når du har brænd CDen så gen start computeren med CDen i drevet, hvis ikke computeren starter fra CD drev så skal du i BIOS og ændre indstillinger, sådan at CD rom bliver First Boot Device, med GParted sletter du hele harddisken, bagefter opretter du det ønskede antal partioner med den ønskede størrelse, vælg ntfs når du partionerer så kan XP bruge disken, efter at du har oprettet dine partioner så genstarter du igen, men med XP CDen i drevet, XP giver selv dine partioner bogstaver og du vælger det bogstav som var længst til venstre i GParted, det drev bør være minimun 20 GB til at installere Windows XP og hvorfor ikke vælge C drevet XP vil så gerne at du vælger den men kan installeres på alle drev, lad bare XP installationen gennemføre en hurtig partionering, det tager ikke mange minutter, efter at du har installeret XP er der sikkert noget som ikke virker men du har vel en CD eller diskette med drivere til bundkortet, dem installerer du nu og bagefter skal du på Windows Update og opdatere XP, husk at få installeret antivirus og eventuel en firewall før du går andre steder en Windows Update

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-07-08 09:48

Slett mener jeg du kan gøre med KILLDISK, den er gratis og fås på nettet, jeg kan ikke huske hele adressen, men det er noget www.helgec.dk/killdisk. Han har også en fortrinlig vejledning i brugen af programmet. Du skal bare være klar over, at du skal have alt softvare/drivere klar til dit bundkort/lydkort/grafikkort m.m. klar, da du skal geninstallere det hele.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 03-07-08 15:15

O.V.N : Når nu det ellers kører , hvorfor er 5 GB så for lidt til XP ? Hvis alle billeder / musik og programmer ikke bliver installeret på samme drev skal XP vel ikke pludselig bruge vildt mere plads til andet end opdateringer som vel kan slettes når de er installeret. Der er jo over 2 GB ledigt på samme drev som XP ligger på. Er godt klar over det ikke er en optimal løsning men jeg er bange for at jeg har brugt den sidste reg. / aktivering af mit XP. Det er min søns computer og han mener han kan leve med det ! Før vi startede var den ufattelig langsom og hans msn duede slet ikke. Skal lige overveje hvad vi vil. Foreløbig tak for svar allesammen. Vender tilbage med accept og point senere.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-07-08 12:21

5 GB er for lidt til XP fordi efterhånden som du installerer små programmer som antivirus, spamfilter o.s.v. så kan de 5 MB meget hurtigt blive for lidt, ikke alle programmer vil finde sig i at ligge på en anden partition end styresystemet.

Så tag du at formatere en gang til og så lægge XP på C: drevet, der har du plads til det og så kan du bruge de 5 MB til backup af dokumenter og billeder.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-07-08 12:59

Hvis du bruger killdisk, har du en HD som er helt ren og ingen rester efter noget som helst, du kan så starte helt forfra som om det var en helt ny HD. Du skal bare sørge for at du også har alle drivere, som jeg beskrev ovenfor.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 18:39

Ok hvis i kan nøjes med de fem GB så kør videre med dem, jeg ville stadig bruge GParted til først at slette og siden partionere resten af disken, husk at vælge ntfs som partions tabel, i kan dele resten af disken i en - to - tre eller flere partioner efter ønske, Windows skal nok finde dem og automatisk give dem navne (drev bogstav)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 18:42

Kan du ikke ændre eller slette C drevet i Windows egen disk håndtering ? Det burde du kunne når styre systemet ligger på D drevet, hvis ikke du kan så er det fordi Windows er på både C og D drev

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 18:49

Hvis du tænker dig om, så er det ikke farlig at bruge GParted, den viser alle partioner og du skal så bare huske ikke at pille ved den partion som er på fem GB når jeg skriver "pille" så mener jeg slette eller partionere, du må gerne flytte den helt over til venstre i billedet, det vil XP blive glad for

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-07-08 19:20

O.V.N. : Har fundet ud af de 5 GB er for lidt efter installation af ca 10 nye programmer. Den der ISO fil er hentet , skal den åbnes først eller bare brændes direkte og bruges som den er fra cd rom drevet???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 19:31

Den skal IKKE åbnes men brændes som en IMAGE elle ISO Nero kalder den for IMAGE andre brænderprogrammer kalder den ISO

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 19:40

Nu du er bange for ikke at kunne registre din XP igen, så vær opmærksom på, at med GParted kan du udvide (rezise) D drevet som XP ligger på, spørg om mere hjælp før du gør noget forkert

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 19:42

Når du har brændt din ISO cd så kan computeren starte fra den, ellers sæt CD-Rom som First Boot Device i BIOS

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-07-08 20:24

Godt så ! det prøver jeg. Foreløbig tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 20:47

Hurra for YouTube, her ser du hvordan du ændrer størrelse, filmen begynder med at Windows XP genstartes og der startes fra CD drev: http://www.youtube.com/watch?v=out5gC_C5E8 den viser en uallorered partion ved siden af C drevet som er den gule markering, resten af din disk vil fremstå som uallorered efter at du har slettet de andre drev, husk endelig ikke slette hele disken, marker den partion som skal slettes med musen og klik Delete klik på Apply, husk at klikke på Apply for hver opgave du sætter GParted til, når de andre partioner er slettede, så har du billedet som i filmen, klik på Apply hver gang du ændrer noget, også når du opretter partioner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 20:51

Som du ser sidst i filmen, så brokker Windows sig gevaldig over du har ændret partionen, men den skal nok komme i gang efter at have scannet disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 20:58

En mere film, på filmen ændres størrelsen så C drevet bliver mindre, du skal trække den anden vej så dit drev D bliver større: http://www.youtube.com/watch?v=xosSvIbrylo

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-07-08 21:06

Har prøvet at genstarte PCen starter op på CDen men stopper med A: uden at starte programmet.
Har kun downloadet en fil på ca 52 mb og brændt den som boot cd i nero . Hvad gør jeg galt ? Selve Gpart programmet starter ikke !!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 21:21

Jeg gætter på en brænder fejl, prøv igen og brug denne gang ActiveISO Burner, hent den midterste Download fil og gem den i samme mappe som du har gemt GParted i, dobbelt klik på Active ISO Burner og GParted er allerede valgt, sæt en cd i skuffen og klik på Burn

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 21:23

GParted fylder kun 52 MB, jeg har lige checket

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 21:25

Du skal ikke brænde en boot cd, men en image cd

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-07-08 22:36

Ok prøver igen , men pauser så projektet resten af ugen. Skal på familieweekend fra i morgen tidlig, så må hellere se at få pakket. Tak for nu Vender tilbage efter weekenden

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-07-08 22:46

God weekend

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-07-08 12:43

Hmmm... Det er sku noget kluder du der har lavet. mit foreslag. tag backup af det du skal bruge. Smid din xp disk i og slet alle partioner. og start op på en frisk. Du vil ikke få andet end problemer, som din pc er sat op nu

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-07-08 16:01

Jeg er fuldstændig enigi at det er noget kludder. Det kan godt køre med ikke optimalt. Jeg vil simpelthen tage den backup og brænde det over på en dvd eller gemme det på en extern hd.
Smide xp skiven i drevet og starte op på den. Slette alle partitioner og starte op helt forfra. Jeg tror at du vil komme til at få mange ærgelser i fremtiden hvis du bliver ved ned den opsætning

Godkendelse af svar
Fra : amlupo

Dato : 06-07-08 18:50

Tak for svaret o.v.n.. Brændte isofil med ios brænder og så virkede CDen. Jeg fik slettet drev C og øget drev D til ca 40 GB samt oprettet 2 nye på ca 55 GB. Tossi smart program. PCen kunne dog ikke starte igen på harddisken. Startede op på XP CDen og installede igen på C. Alle filer var dog intakte på D men vi satsede og aktivede igen uden problemer, formaterede D og nu har sønnike en dejlig "ny" og ren PC. Er helt misundelig, men de to jeg har kører nu stadig stabilt og friskt. Mange tak for hjælp og gode råd også til jer andre.
Martin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-07-08 18:56

Selv tak, at computeren ikke kunne starte bagefter lyder lidt mystisk, jeg gætter på at det er fordi Windows lå på drev D og at der lå nogle opstarts filer på drev C, men godt at du fik det til at virke

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 06-07-08 21:20

O.v.n. : Du skulle jo have haft nogle flere stjerner for dit svar !! Kan jeg ændre det nu ?? Ellers ved du nu du skulle have haft 5 sorry

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-07-08 22:07

Nej du kan ikke ændre nu du har accepteret, jeg ville være et skarn hvis jeg sagde at jeg ikke går op i stjerner, jeg bliver en lille smule skuffet når der kun gives en eller to, det opfatter jeg som om at svaret egentlig ikke er så meget værd, faktisk vil jeg hellere have fuld hus af stjerner end mange point, men at du fortæller bagefter at jeg skulle have haft flere, det er nok for mig, hverken stjerner eller point kan bruges til noget, ud over at spørgeren ved at give fuld hus siger at det var et ekstra godt svar, det siger du her bagefter og det er OK