/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad ER en gedkomp fil
Fra : Rytterknaegten
Vist : 1342 gange
100 point
Dato : 02-07-08 21:14

Hej derude.
Hvad er egentilig en gedkompfil, er der nogen der kan forklare det for en gammel mand??
Mvh
Rytterknægten

Kommentar
Fra : ramram

Dato : 02-07-08 21:18

Citat
gedkompfi

TJA__ hvis du skrev HVAD filen hedder SÅ_ måske.
H_KLIK på den og se hvilket program der skal til for at åbne FILEN

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-07-08 21:19

Det er en Gedcom fil, som du sender til Gedcomp.

Læse mere her: http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Kommentar
Fra : mimimig

Dato : 02-07-08 21:20

Det er en fil som mange slægtsforskningsprogrammer laver,
således man kan bytte data i de forskellige proghrammer

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-07-08 21:21
Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 02-07-08 21:24

Hjælper det hvis jeg laver et link på samme forklaring også ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-07-08 21:24

Citat
GEDCOMP står for GEDcom COMParison (altså GEDCOM sammenligning).
Formålet med GEDCOMP er at sætte slægtsforskere med interesse i de samme personer i kontakt med hinanden, og der igennem at hjælpe slægtsforskere til at finde flere oplysninger om deres slægt. GEDCOMP henvender sig til slægtsforskere med interesse i danskere og til dels svenskere, eftersom mange danskere har slægt på tværs af sundet.

Hentet her:
http://www.lklundin.dk/gedcomp/SogD-97-4.php

mvh klaudi

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 21:25

Citat
Prøv at se her

http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Ja sådan her femmer.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 02-07-08 21:25

Nå, så skide være med det: http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 02-07-08 21:26

Tak for svaret achton, jeg var lige i tvivl om desperat efter nogle point

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 02-07-08 21:27

om = og

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 21:28

selv tak
plus fem til dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-07-08 21:40

Ligesom en spansk og en dansk læge kan udveksle informationer om sygdomme via Latin,
så kan forskellige slægtsprogrammer også udveksle informationer via GedComp...

Sådan som jeg har forstået det, er det en formaliseret måde at opgive slægtsdata på.
(Kun de vigtigste, naturligvis ikke de eksotiske med photos og træer).

Det er også muligt at sammenligne slægtsoversigter og importere fælles aner via GedComp,
ved at sende dem til ovennævnte Lundin...

Jeg har ikke selv prøvet det, men min fætter har,
og min mor og far var i familie 200 år før de fik mig...

Tynget af indavl, Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-07-08 00:18

En gedcom fil er en standardiseret måde at udveksle data mellem forskellige slægtsforskningsprogrammer.
En forklaring kan findes på Wikipedia, men desværre kun på engelsk - se her: http://en.wikipedia.org/wiki/GEDCOM
og her findes en kort forklaring på blandt dansk og engelsk
http://www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/gedcom-standard.htm
her en engelsk forklaring, og heraf vil du se at gedcom udvekslingsprogrammet er udviklet af Family History Department of the Church of Jesus Christ of Latter Day Saints (mormonerne) samt at gedcom er en sammentrækning af ordene: GEnealogical Data COMmunication

Der findes meget lange forklaringer på gedcom standarderne, men disse er vistnok ligegyldige for de fleste brugere.

Endeligt en slags advarsel, nemlig at en gedcom fil fra et avanceret slægtsforskningsprogram kan afvige så meget fra den måde et andet slægtsforskningsprogram forstår gedcom på, så der kan opstå de "underligste" fejl.

Derfor slet ikke NOGET originalprogram før du har grundigt efterkontrolleret, at dataene er korrekt og fuldstændige i det nye program.
Herunder kan dataane for så vidt godt være fuldstændige, men der kan være opstået fejl i de beskrivende tekster fordi den udlæste gedom fil deler teksterne andre steder end det program der indlæser gedcom filen.
Altså kontrol, kontrol og så grundig kontrol inden du sletter deet originale materiale og arbejdeer videre på den nye fil. Du risikerer at fortryde det bitterligt hvis du ikke gør.

Men til anvendelse af gedcomp (altså sammenligning af gedcom fra forskellige slægtsforskere), da er programmet helt fortrinligt. Blandt andet, og måske især, fordi Lars Lundin er en helt eminent edb-mand og programmør. Han har simpelthen kunnet det som efterhånden ingen troede muligt.

Endeligt vil jeg mane til forsigtighed hvis du får mange hits. Det kan blive ganske uopverskuelit at behandle dem alle ordentligt og retfærdigt. Så hellere bede Lars Lundin (gedcomp) stoppe søgningen efter et antal hits (eksempelvis 20-50 styk). Får du flere vil du givetvis rende sur i det, og så bliver ingen glade.

Held og lykke med anvendelsen af gedcomp - jeg tror bestemt du vil blive glad for servicen.

Ejvind

Også tynget af indavl - endda flere gange med 4-5 generationers mellemrum. Ak ja.

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-08 00:20

Desværre vil mine fingre ikke altid som mit hoved indvendigt forestiller sig det skrevet. Håber du forstå meningen alligevel.
Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 03-07-08 00:52

Tak for svaret Varla.