/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Fradrag
Fra : funkyfancy
Vist : 759 gange
20 point
Dato : 02-07-08 17:35

Har man adgang til flere fradrag jo mere man tjener?

Er fradrag med til at øge uligheden?

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 02-07-08 17:45

Det kommer jo an på hvad du mener med:

Citat
man adgang til flere fradrag jo mere man tjen

Det kan man jo godt, det kommer an på om kørslen gælder.

Om fradrag er med til at øge uligheden, mener jeg ikke, idet alle har ret til fradrag, det er bare et spørgsmål om at kan finde ud af at bruge dem optimal.

Rettere sagt, er nogle af fradragene med til at skabe større ulighed!

Kommentar
Fra : achton

Dato : 02-07-08 17:51

ja

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-07-08 18:04

Alle generelle fradrag er i PRINCIPPET vel åbne for hvemsomhelst (jeg tror der stadig er specielle fradrag for fx søfolk, så der skal man nok være sømand/-kone).

Men muligheden for at gå ind i et 10-mandsselskab, der normalt stiller krav om meget store indskud på fx 500.000, og derëfter fradragsberitigede afskrivninger på 200.000 kr om året, hvor fradrag kan ske i topskatten, er vel i praksis kun til stede for topskatteydere! Hvert år i december dukker mange sådanne projekter op, men også fordelt over resten af året, og mindstekravet til løn plejer at være omkring 550.000, for at det fulde fradrag kan tages i den del af lønnen der betales topskat af.

Det er vel også få folk der ikke betaler topskat, der skyder rigtig store engangsbeløb ind på en ratepension, der også er fradragsberettiget i topskatten. Normalt er fradraget højst ca 43000 kr årligt, men et engangsindskud på 2 mill fordeles til et fradrag på 200.000 om året i 10 år.

Men også her er der frit slag for alle, udbyttet og mulighederne er bare ikke ens

Om det øger uligheden?

Tjah, udbytterne af de forskellige ordninger beskattes jo efter gældende satser, så hvis man også betaler topskat når man får pengene udbetalt er der i princippet kun tale om at udskyde skatten. Men hvis man nu får afskaffet top- og evt. mellemskat vil man jo have trukket ca 60% fra og betaler kun 40% ved udbetaling.

Men hvis man kun betaler bundskat mv. når man indbetaler har man kun kunnet trække 40% fra og betaler det samme igen når de bliver udbetalt.

Så ja, for mig at se øger det uligheden.

Men staten elsker de her ordninger, fordi den jo får et stort løbende skatteprovenue ved den 15 % pensionsafkastskat, der betales løbende af renter, kursstigning mv på pensionsordningerne.
I år bliver nok ikke et godt år for den skat

Accepteret svar
Fra : gurli-margrethe

Modtaget 30 point
Dato : 02-07-08 18:05

Ham her havde f.eks mange fradrag
http://politiken.dk/

og JA, til dit spørgsmål

GM

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 02-07-08 18:53

Tak for svarene.