/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
GB forsvinder dagligt...
Fra : clancywiggum
Vist : 979 gange
20 point
Dato : 02-07-08 10:05

Hej.

Dette er mit første spørgsmål, så jeg er lidt i tvivl om det er det rigtige sted at stille det.

For to uger siden købte jeg en Dell XPS M1330, med 4 gb ram og 320 gb HD og med Vista. Mit problem er at det ser ud som der næsten dagligt forsvinder omkring 3-5 gb hver dag fra Harddisken (C-drevet). Den frie plads er nu nede på 239 gb... I dag forsøgte jeg så at få frigjort noget plads og fik Vista til at finde filer der kunne slettes. Den fandt 4 gb, som jeg så slettede, men der står stadig 239 gb fri...

I Total Commander står der også at der er 252 gb fri. Det ser noget mystisk ud fra mit synspunkt, men jeg er så også novice, i hvert fald når det gælder windows.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig!

Accepteret svar
Fra : achton

Modtaget 30 point
Dato : 02-07-08 10:07

Prøv at defragmentere det kan gøre noget.

Godkendelse af svar
Fra : clancywiggum

Dato : 02-07-08 10:11

Tak for svaret achton.

Men det har jeg desværre også prøvet. Det glemte jeg at skrive, sorry. I morges kørte jeg jeg en defragmentering. Før defragmenteringen var der 242 gb fri, efter var der de 239 gb jeg taler om i første indlæg.

Det der egentlig undrer mig mest, er at de forsvinder dagligt... Kan det være pga. Vista? Ville det være bedre at køre XP?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-08 10:13

Start > højreklik på computer > vælg administrer > fortsæt > vælg diskhåndtering.

Nu kan du se din harddisk og om der er flere partitioner.

Gør ikke noget......................bare kigge.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-07-08 10:14

Jeg formoder at Vista ligesom XP har en dynamisk sidefil (virtuel hukommelse) Dvs. at styresystemet bruger harddisken som midlertidig hukommelse og desuden bliver der oprettet diverse tempfiler når du arbejder med PC'en. Endvidere bliver der jo osse downloadet diverse updates bl.a. til antivirus så alt i alt er det helt normalt at der "forsvinder" harddiskplads!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 02-07-08 10:16

Og så vil jeg tro at Vista modsat Totalcommander ikke tæller den plads med som Vista har reserveret på harddisken!

Kommentar
Fra : clancywiggum

Dato : 02-07-08 10:19

Tak for svarene Eyvind og tedd!

Eyvind: Jeg prøver det med diskhåndtering senere, er på arbejde nu. Det kunne give et hint om hvor det forsvinder hen.

tedd: jeg forventede egentlig også at der ville forsvinde noget plads, bare ikke i det tempo. For hvis det bliver ved er der jo ikke mere plads efter et par måneder

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-07-08 10:26

Gendannelses punkter kan optage en masse plads og de bliver oprette hele tiden,kør diskoprydning>flere indstillinger>systengendannelse>ryd op,og alle punkter vil blive fjerner/slettet på nær det sidste oprettede.

Kommentar
Fra : clancywiggum

Dato : 02-07-08 11:40

Tak for alle svarene, jeg vil prøve de forskellige ting af når jeg kommer hjem fra arbejde :)

Dog synes jeg at kunne konkludere at det egentlig er meget normalt, selvom det er en del der forsvinder. Det må man jo så bare finde sig i eller køre et andet styresystem vel sagtens...

Kommentar
Fra : clancywiggum

Dato : 02-07-08 17:40

Hej Manse9933.

Mange tak for tippet, det hjalp gevaldigt. nu er der 260 gb fri :)

Og tak til alle jer andre der har svaret. Jeg kan se på alle dem der har "købt" jeres indlæg at der er andre der også har kunnet bruge hjælpen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-07-08 20:12

Det var så lidt,vis du har dette lille program kørende
så kan du se hvordan der konstant blive lagt filer
på disken i real time(tmp o.a)og så kan du se hvor meget plads der bliver frigivet når du sletter unødvendige filer i real time,et sjovt lille program,start det f.eks.
når du starter pc'en og så se hvor meget plads der er blevet brugt indtil du slukkerog lukker igen
http://www.danish-shareware.dk/soft/sfree/
Og med dette kan du slette alle de unødvendige filer med
http://www.danish-shareware.dk/soft/emptemp/

(gå op i options>add predefined folders)
og se i Shalom Disk Space hvor meget af den dyrbare plads
vender frygteligt tilbage

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-07-08 20:15

Jeg har ikke prøvet det på min vista pc,det kan være man skal hente nogle runtime filer.

der o.s.v

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-07-08 20:18

jeg skal vist til at skrive i et eksternt program,boksen er for lille
R