/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Konventere RGB til CMYK
Fra : anetteogjesper
Vist : 1973 gange
53 point
Dato : 01-07-08 21:19

Hej

Hvordan konventerer jeg et RGB til et CMYK billede?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-07-08 21:26
Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 63 point
Dato : 01-07-08 21:28

NB: Har du Photoshop så kan du via det program
http://art.cadmus.com/da/howto/colorspace.jsp

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-07-08 21:31

PSP ka' os klare det

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 01-07-08 21:56

ØV ØV har hverken photoshop eller PSP

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 01-07-08 22:40

Hvordan ved man egentligt at et billed er CMYK ?
Kan jpeg, gif, og png være CMYK eller er de RGB altid ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-07-08 03:46

Når du ikke har Photoshop så er det heldig at Open Source har et godt billed program, Gimp kan lige så meget som Photoshop (det har jeg ladet mig fortælle) og den er gratis at hente og bruge, jeg bruger ikke selv alle de mange muligheder i Gimp, egenlig synes jeg at det er ganske uinteressant at omdanne RGB til CMYK fordi computeren ikke kan vise CMYK kun RBG, men det er op til dig, hvis du har brug for at omdanne et billede til CMYK så burde du kunne gøre det med Gimp, her en dansk begynder guide: http://www.aigis.dk/it/gimp/gimpguide1.html og her kan du hente Gimp til Windows: http://gimp.org/downloads/ Gimp kører på alle Windows nyere end Windows 2000 også Vista.
Til orientering for Scotergrisen og andre, så er RBG og CMYK farverne som benyttes til visning på computer skærmen og til printning, computeren blander rød og blå og gul RBG og danner derved et farve billede på skærmen, men når dette billede sendes til printeren, så sker det som CMYK som er de fire farver som de fleste printere arbejder med, det er farverne Cyan og Magenta og Yellow og Black som printeren blander til et farve billede, der vil så være nuance forskelle fra skærm billedet og det printede billede, simpelhen fordi at skærmen viser en blanding af tre farver og printeren skriver med fire farver, det er sikkert fordi spørgeren vil udligne denne nuance forskel, at der bliver spurgt og det skulle Gimp altså kunne, men spørg ikke mig om hvordan, jeg kan godt leve med forskellen

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 10:25

Hej

Gimp ser lovende ud, men jeg synes nu stadig ikke jeg kan finde ud af det

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 02-07-08 11:08

Har du ikke fået svar nok?????????????

hawaii7

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-07-08 11:37

CMY er komplimentærfarver til RGB, de fleste printere printer CMYK, hvor K'et virker som en skyggemaske, for at holde de grå skygger neutrale. De "gamle farvefilm gengiver kun CMY, men dat der umuligt at opnå perfekt balance mellem farver, har man til print og trykbrug tilføjet K(sort)

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 11:51

Nej åbenbart ikke...

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 11:53

Hej KJ

Tak. Jeg skal have lavet en folder, hvor billederne er i smyk farver, men alle mine biller er angivet i RGB farver, så jeg skal have dem konventeret, men jeg kan ikke finde ud af at gøre det...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-07-08 12:51

Vi bruger bl.a. Adobe Illustrator, eller Photoshop, men det er en del af Adobe CS Suite, og den er hamrende dyr. Så hvis jeg var jer, ville jeg prøve nogen af de gratisprogrammer der er foreslået.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-07-08 12:59

Læs og forstå guiden til Gimp, dette gratis program kan næsten alt jeg bruger ikke Gimp så meget at jeg vil begynde at vejlede andre, hvis du giver op så er brugen af et trykkeri sikkert billigere end de meget dyre foto programmer, og meget nemmere

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 13:03

Hej

Jeg har læst guiden og jeg synes bare ikke jeg kan se noget... øv øv

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-07-08 13:13

Har du også programmet ? Vejledningen er kun begynder hjælp, når du starter med Gimp så sæt et par dage af til at lære at bruge den, det er faktisk spændende og udfordrende selv at kunne det som andre betaler sig fra

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 13:23

Ja, det er jo det

Står bare og gerne ville lære det med RGB og CMYk hi hi

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-07-08 13:43

Vort norske broder folk har et forum som du måske kan få inspiration ved at besøge: http://www.gimp.no/modules/newbb/viewforum.php?forum=6 og måske selv oprette dig for at stille spørgsmål

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 13:55

Øv øv jeg er godt nok uheldig... nu kan jeg ikke blive aktiveret, da der er fejl på siden.. og jeg kan ikke søge da ordet skal være mindst fem karakterer dvs. cmyk og rgb er for kort..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-07-08 17:57

CMYK = http://da.wikipedia.org/wiki/CMYK
RGB = http://da.wikipedia.org/wiki/RGB

Lidt kloge ord: http://print2people.dk/uploadguide.php

Ellers er der vist råd nok... hvis du tager dig/jer tid til at læse (og forstå) lidt

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 02-07-08 18:44

Jeg ville bare gerne have et enkelt program, der automatisk kunne konventere RGB farver til cmyk enkelt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 02-07-08 20:42

PhotoShop = Koster
PaintShop = Koster

Hvis du er nogenlunde til engelsk, så er her en fin beskrivelse
http://www.digitaldog.net/files/RGBtoCMYKconversons.pdf

Har du dine foto(s) i JPG-format kan du konvertere med f.eks dette program
http://www.download.dk/index.asp?Kat=&subkat=&prog=7131
som iøvrigt er fundet via mit Google link (indsat 1/7 kl. 21:26)... med andre ord: Du har ikke tjekket forslag 100%

Mere omtale (forståelse) for RGB & CMYK
http://bit2b.dk/rgb-til-cmyk/

Ud over det, så er der mange (rigtig mange) programmer på nettet - se som endnu et eksempel
http://www.download.com/Advanced-Color-Tool/3000-2383_4-10427416.html?tag=lst-5&cdlPid=10427417

og

http://www.download.com/Advanced-Batch-Converter/3000-2192_4-10041730.html?tag=lst-1&cdlPid=10835977
hvortil der skrives:
Citat
Advanced Batch Converter does exactly what its title suggests, allowing you to easily convert multiple graphics files at the click of a button. You also can view, print, capture, acquire, and edit images (resize, rotate, flip, mirror, and crop, and use filters, morphing effects, watermarks, and color enhancements). The program supports about 120 file formats, including BMP, JPEG, GIF, PNG, TIFF, PSD, TGA, PCX, RLA, RPF, RLE, DIB, WBMP, PSP, TARGA, JFIF, WIN, JFI, WMF, EMF, EPS, PDF, PS, AVI, CUR, ICO, PPM, PGM, PBM, PCD, FAX, VDA, GIF, AFI, J2K, JPC, PIC, JPEG 2000, DCX, DIB, CUT, G3F, G3N, EXIF, IPTC, VST, WBMP, IRI, IRIS, RGB, WBM, and WAP. In addition to the ability to batch-convert, you can carry out single conversions. The program also includes full support for carrying out conversions (batch or otherwise) through the use of command-line input.

Version 4.0.19 adds full support for multipage images (tiff, pdf, dcx, gif, etc.). Resize: set new size as percantage of original. New input formats: Camera RAW (crw, cr2, nef, raw, pef, raf, x3f, bay, orf, srf, mrw, dcr), Multipage PCX (dcx), Multipage TIFF, Video files (mpg, mpeg, mpe, wmv). New output formats: RAW bitmap (raw), Multipage TIFF, Multipage PDF, Wap bitmap (wap).

ja listen på nette er uendelig, så på med vanten
Gennemse (og nærlæs beskrivelserne) på f.eks
http://www.download.com/3120-20_4.html?qt=Convert+RGB+color&tag=srch&tg=dl-20

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 07-07-08 18:11

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-07-08 10:30

Velbekomme og takker for points
Beklager at det ikke kan tydeliggøres mere end som nævnt, men der er sandelig nok at gå i gang med... lidt mange info. - beklager
Siden du har valgt svaret med Adobe Photoshop, så er linket
http://art.cadmus.com/da/howto/colorspace.jsp
en fin gennemgang.
Hygge...