/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
XP-genoprettelsesdisk
Fra : marcussen1
Vist : 4029 gange
300 point
Dato : 01-07-08 18:47

Der er 2 muligheder for sikkerhedskopiering af Windows XP med XP's sikkerhedskopieringsprogram. Når man vil sikkerhedskopiere alt på computeren skal der oprettes en genoprettelsesdisk, således at man ved totalt nedbrud kan gendanne (vist nok på samme måde som f.eks med Norton Ghost o.lign). Hvorledes bruges den disk i praksis.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 01-07-08 19:00

har du ikke bare en skive da ud købte computeren

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 01-07-08 19:09

Jo det har jeg da. Det jeg gerne vil vide er, hvordan jeg bruger denne diskette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-07-08 20:18

Problemet med en nedbrudt comp er at starte / boote for at genoprette.
Jeg har ikke prøvet den sikkerhed med XP's eget program.
Hvis den lægges på en ekstra partition, så bruges denne disk til at starte comp. og henter denne backup fil. Dog virker det ikke hvis hardisken går i sort så den slet ikke kan læses.
Derfor bruger jeg Ghost eller Drive Image (fra samme firma nu) og lægger spejlbilledet (image) udenfor den harddisk som skal sikres.
Ghost kan boote på en tom comp og hente spejlet fra en eks. USB stick / USB harddisk.

Med eks. XP's egen backup program kan der også "efterfyles" efterhånden som der kommer flere filer.

Dog vil jeg foretrække at lave flere spejle, som sikring mod virus.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 01-07-08 22:41

Funktion: Automatiseret systemgenoprettelse
Hvornår den anvendes: Når alle andre forsøg på genoprettelse mislykkedes, eller hvis du har udskiftet en beskadiget systemharddisk. Du skal tidligere have brugt Sikkerhedskopiering for at oprette et sæt til automatiseret systemgenoprettelse.
Hvad den gør: Automatiseret systemgenoprettelse gendanner alle disksignaturer, diskenheder og partitioner på de diske, der er nødvendige for at starte computeren. Automatiseret systemgenoprettelse installerer derefter en forenklet version af Windows og starter automatisk en gendannelse med den sikkerhedskopi, der er oprettet af guiden Forberedelse af automatiseret systemgenoprettelse.
Tilgængelig i: Windows XP Professional. Automatiseret systemgenoprettelse er ikke tilgængelig i Windows XP Home Edition.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Oversigt over Automatiseret systemgenoprettelse
Det er en god ide at oprette sæt til automatiseret systemgenoprettelse med regelmæssige mellemrum som en del af en overordnet plan for systemgenoprettelse i tilfælde af systemfejl. Automatiseret systemgenoprettelse bør være en sidste udvej til systemgenoprettelse og kun bruges, når alle andre muligheder er prøvet, f.eks. start i fejlsikret tilstand og med den sidste kendte fungerende konfiguration. Yderligere oplysninger om andre genoprettelsesindstillinger finder du under Oversigt over reparation.

Automatiseret systemgenoprettelse består af to dele: sikkerhedskopi og gendannelse. Sikkerhedskopidelen foretages med guiden Forberedelse af automatiseret systemgenoprettelse, der findes i Sikkerhedskopiering. Med guiden sikkerhedskopieres systemtilstanden, systemtjenester og alle diske, der er knyttet til komponenterne i operativsystemet. Der oprettes endvidere en fil, som indeholder oplysninger om sikkerhedskopien, diskkonfigurationerne (herunder grundlæggende og dynamiske diskenheder) og om, hvordan en gendannelse foretages.

Du kan få adgang til gendannelsesdelen ved at trykke på F2, når du bliver spurgt om det af Setup-programmet under starten af computeren. Automatiseret systemgenoprettelse læser diskkonfigurationerne fra den fil, den opretter, og gendanner alle disksignaturerne, diskenhederne og partitionerne på de diske, der som minimum er nødvendige for at starte computeren. Den forsøger at gendanne alle diskkonfigurationer, men kan muligvis ikke under nogle omstændigheder. Automatiseret systemgenoprettelse installerer derefter en enkel version af Windows og starter automatisk en gendannelse med den sikkerhedskopi, der er oprettet af guiden Forberedelse af automatiseret systemgenoprettelse.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 02-07-08 14:39

Jeg har klikket "Accepter" på dit svar, pallebhansen, men kan ikke se, at det bliver markeret i svarrubrikken. Det står dog tilsidt. Har Du mon fået mine points?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-08 17:26

Nææ.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-08 09:52

Når du har klikket på accepter i Palles kommentar - skal du også lige trykke send helt forneden når du ruller lidt ned.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 03-07-08 11:11

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 03-07-08 11:14

Eyvind kl 0952, nu er det iorden, det der med at klikke på send baqgefter synes jeg ikke jeg gjort før.
Hvor svært kan det være.
Tak for hjælpen
Niels