/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Afslag i Merudgiftsydelse
Fra : santashooter
Vist : 563 gange
74 point
Dato : 01-07-08 11:24

Hej, jeg er en mand på 18 år, jeg går på gymnasium og jeg har et bevæge handicap, (HMSN)
jeg kan gå rundt og umiddelbart ser mit handicap ikke ud af meget.
jeg får en månedtlig SU på 1078 kr.

jeg ansøgte for omkring 2 år siden om en ny bil, med henblik på at jeg kunne kører den selv, når jeg blev 18 år gammel.
jeg har været ved PTU i Århus og har fundet en indretning der passer.
jeg har fået bevilget bilen samt kørekortet. (de er ikke købt endnu, men kommunen har givet medhold)

ud over det, søgte jeg om merudgiftsydelser så jeg ville være i stand til at holde den bil jeg får, henholdsvis udgifter til reperationer og daglig kørsel, (selvf. kun differencen fra "almindelige" transport udgifter) jeg har nu idag efter laaaaang ventetid fået et afslag.

jeg er altså IKKE i stand til at benytte den bil kommunen har bevilget mig.
Kommunen har erkendt at jeg har et behov, de har bevilget mig en bil fordi jeg ikke kan tage min uddannelse uden denne, men de vil ikke give mig lov til at holde den kørende, de vil ikke lade mig benytte den

de forklarer at jeg afslaget bygger på at jeg ikke ahr behov for personlig hjælp...

jeg har fået bevilget timer således at folk i mine forskellige skoler kunne hjælpe mig med personlig pleje, det være at tører sig efter bad, hjælpe med sko og strømper og andet hjælp i det daglige.
jeg havde en hjælper på min efterskole, men idag hvor jeg bor hjemme er der ikke nogen fast ansat til at hjælpe mig, fordi jeg som ung og social føler at det vil degradere mig yderligere, derfor har mine forældre hjulpet mig istedet.
dette betyder ikke at behovet ikke er der, for det er det.

jeg føler at enten vil kommunen afprøve mig, lige se om de kan slippe afsted med sådan en afgørelse, eller også har de ikke kigget på nogle af de ting vi har sendt til dem (speciallæge undersøgelser og andre præcise dokumentationer for mit problem)

jeg vil gerne vide om nogle af jer herinde har oplevet noget tilsvarende, og om i kender en effektiv måde at give kommunen et "wakeup-call"

på forhånd tak.
Søren

ps. de lave point tal er grundet jeg ikke har flere point, så disse er mine sidste.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 01-07-08 11:45

Du har vel rcfm med på sidelinien....

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 01-07-08 12:04

Du har også mulighed for at anke din afgørelse til det sociale ankenævn.
Jeg har erfaring for, at dette er har en positiv holdning til afslag fra kommunerne.

Held og lykke frem over.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-08 14:31

Du gør klogt i at få den personlige hjælp fra kommunen, da de hænger sig meget i, hvad der står i deres papirer, og tolker det forskelligt fra person til person.

Man skulle tro, at de skimmer ned over dine papirer for at finde lige den grund, de kan bruge som afslag - taget ud af sammenhængen.

Citat
de forklarer at jeg afslaget bygger på at jeg ikke ahr behov for personlig hjælp...

Pøj pøj

Hanne

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-07-08 15:53

hvorfor får du så lidt i su?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 01-07-08 15:55

og du må anke sagen.

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 02-07-08 00:41

Hej igen, ja jeg har RCFM med på sidelinjen.
jeg får bundtaksten i SU fordi jeg bor tæt på mit gymnasium, sammen med min forældres indkomst.
det er ikke muligt at få handicaptillæg når man går på en gymnasiel uddannelse, ellers ville jeg have søgt om denne, selvom den nok ikke ville være til megen hjælp.
lige nu vil jeg anke sagen, det som gør mig vred er at de ikke kigger på de papirer jeg sender til dem i en helhed, men kun fisker efter de ting de kan bruge.
dette er træls og dette skal nok blive kommenteret yderligere, for ved flere punkter, er de jo fuldstændig forkert på den...

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-07-08 02:55

hvis du ikke kan råbe dem op, kan du meddele dem, at du bliver nødt til at stoppe på gymnasiet, og søge førtidspension, da du ikke kan klare ufaglært fysisk arbejde. det kan måske få dem op på dupperne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-07-08 04:16

Tag evt. en god og saglig bisidder med - 4 ører hører mere end to, og I kan vende det bagefter.

Vær venlig - men bestemt - de skal fornemme, at de ikke kan løbe om hjørner med dig, selvom du umiddelbart virker venlig og imødekommende. Reskekt, kort og godt.

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 02-07-08 14:06

Jeg skriver et brev til Minister Karen Jespersen hvor jeg præsentere hende for mit problem og hvor jeg anmoder om et møde, hun har indtil videre gjort klart at den nye fremgangsmåde er problematisk, det ville være rart at få hende ind over min sag og hun har endnu ikke mødt denne problemstilling.

se henholdvis http://www.folketinget.dk/samling/20072/almdel/SOU/spm/415/svar/endeligt/20080623/574461.HTM
og
http://www.folketinget.dk/samling/20072/almdel/SOU/spm/430/svar/endeligt/20080620/574115.HTM
http://www.folketinget.dk/samling/20072/almdel/REU/Bilag/433/index.htm

det er Jørgen Lenger, som vi har med på sidelinjen, som råder os til dette.

jeg skal også idag skrive mit klagebrev til Kommunen.

jeg føler mig næsten magtesløs i dette her, det er virkeligt noget der tager pusten fra én...
jeg føler mig som et Franz Kafka plot.

jeg vil så gerne tro på et demokratisk samfund, at der er plads til alle, men det her gør det ikke nemt...

ydermere, så er regeringen åbenbart bange for at unge ender i førtidspension og vil styrke indsatsen for at unge ikke falder fra i systemet.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-07-08 15:48

ja jeg ved af erfaring, at kommunerne ikke er sjove at danse med. det kræver faktisk et godt helbred og en fantastisk styrke at få sin ret.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 02-07-08 16:10

tror det er en helt oplagt sag for extra bladet,prøv at sende en kopi at dit spørgsmål til den.

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 02-07-08 18:46

aaah, jeg tror hellere jeg vil holde extra bladet udenfor så længe som muligt, men tak for idéen, den bliver brugt som sidste udvej

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 02-07-08 23:54

Der er jo også meget, der kommer an på den enkelte sagsbehandler. Jeg har selv lettere CP + epilepsi og er socialdemokratisk handicap-og sundhedspolitiker (græsrod). Min sagsbehandler er medlem af venstre! Efter damen fandt ud af det, har jeg fået afslag på ALT og hun gider end ikke tale med mig. Jeg er nemlig også ved at anke en af hendes indstillinger. Bare klø på................det hjælper; det er nu min indhøstede erfaring!!
Mvh.
Morten

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-07-08 00:05

hej santashooter. hold os orienteret om hvordan det går,

Kommentar
Fra : santashooter

Dato : 03-07-08 02:02

skal jeg nok.
jeg har nu anket sagen er har skrevet til Karen Jespersen.
jeg håber på at det hele går om det skal, og jeg skal nok holde jeg alle underettet når der sker noget nyt.
Og Bøllebob, det er da utroligt ærgeligt at hører, at hun decideret er "ond" over for dig pga. din politiske overbevisning, de er simpelthen for galt

jeg håber på at der vil blive foretaget nogle kraftige ændringer fra kommunens side om hvordan de håndtere sådanne sager og hvordan de disponere deres penge.
for i det store billede koster det næsten flere penge at trække det ud, end det gør bare at sige ok i starten... "men det er jo fra en anden kasse"

I bund og grund handler det jo bare om at alle har det godt!!!
det kan da ikke være så svært...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-07-08 11:16

bøllebob

Kan denne uprofessionelle sagsbehandler ikke meldes for embedsmisbrug, diskrimination, el. lign.?