/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Leopold August Abel, f. 24 Mar
Fra : krizz20
Vist : 2264 gange
80 point
Dato : 30-06-08 20:05

Abel (Abelgaard), Wilhelm Anton Christian Carl, c. 1749-95, Maler. F. c. 1749 mulig i Brunsvig, d. 5. April 1795 i Flensborg, begr. sst. Forældre: Portrætmaler og Koncertmester Leopold August A. og Benigna Charlotte Retzeln. Gift 1° 5. Maj 1773 i Glyksborg med Anna Maria Rosen, f. c. 1743, d. 26. Febr. 1788 i.Flensborg, D. af Skræddermester Andreas R. og Anna Maria Hunderup. 2° 3. Okt. 1788 i Odense med Elisabeth Margaretha Martini, døbt 21. April 1755 i Sorø, d. 24. Aug. 1802 i Flensborg, D. af Apoteker i Sorø og Gæstgiver i Odense Christian Ludvig M. og Else Marie Willmann.

Benigna Charlotte Retzeln kan ikke finde du af om hun hedder det eller efternavnet staves anderledes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-08 20:48

>mulig i Brunsvig...

Kunne være Braunschweigh?
(ingen dansker ville bruge så mange bogstaver)

Er der i øvrigt ikke en kage der hedder Brunsviger?
Måske født i kagebyen?? Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 30-06-08 21:29

Leopold August (1718-1794) - a student of Franz Benda, a violinist of the first rank, and the patriarch of both the English and the German branches of the family. (Intriguing, isn't it? One of the exemplars of the Group Portrait was in England and the other was in Germany, according to Christoph Wolff. But I am getting ahead of myself.)

Abel, Leopold August 1718-1794 Germany, Cothen - Ludwigslust
violinist, son of Christan Ferdinand, grandson of Clamor Heinrich

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 30-06-08 21:34

www.kulturportal-mv.de » Historische Personen www.kulturportal-mv.de "Historiske personer
--------------------------------------------------------------------------------

Leopold August Abel Leopold august Abel
24.3.1718 in Köthen 25.08.1794 in Ludwigslust 24.3.1718 i Köthen 25.08.1794 i Ludwigslust

Leopold August Abel gehört zu der bekannten Maler- und Musikerfamilie Abel. Leopold august Abel tilhører den kendte maler og musiker familie Abel. Er war Lehrer seiner beiden Söhne Wilhelm Anton Christian Carl und August Christian Andreas und zeitweise an der Königlichen Manufaktur Berlin tätig. Han underviste sine to sønner William Anton Christian Carl Christian og august Andreas og lejlighedsvis på Det Kongelige Manufactory Berlin. 1758 war LA Abel Konzertmeister in Sondershausen, 1766 in der Kapelle des Markgrafen von Brandenburg-Schwedt und 1769 mit seinen beiden Söhnen als Violinist an der Mecklenburgischen Hofkapelle. 1758 LA Abel var koncert mester i Sondershausen, 1766 i kapel af Marquis af Brandenburg-Schwedt og 1769 med sine to sønner som violinist i orkestret Mecklenburg. Seine Komposition "Sinfonie für Streichquartett, Oboen, Flöten und Corni" befindet sich in der Musikaliensammlung der Mecklenburgischen Landesbibliothek Schwerin. Hans sammensætning "Symfoni for strygekvartet, oboes, fløjter og Corni" er beliggende i musiksamling i Nationalbiblioteket Mecklenburg Schwerin. Er malte ein "Selbstbildnis". Han malede en selvstændig portræt ".

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 01-07-08 13:40

Til Svend

Citat
Brunsviger er en gærdej som smøres med en remonce lavet af puddersukker og margarine eller smør. I ældre opskrifter indgår en ekstra ingrediens i remoncen: rabarberrosiner.

Brunsviger (ordet er formentlig afledt af den tyske by Braunschweig) er specielt kendt på Fyn, hvor den sammen med rundstykker hører søndagsmorgenerne til og udfærdiget som kagemand er den fast bestanddel i børnefødselsdagene.

Som del af morgenbrødet nydes brunsviger ofte med remoncesiden nedad og lagt sammen med et smurt rundstykke.

I Vendsyssel har bagerne ofte smørkager, som er brunsviger bagt i et lille aflangt stykke; også kendt som futsko.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Brunsviger"

Undskyld krizz20 for indbrydelsen.

God jagt

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-07-08 13:56

Du tror altså også Brunsvig er Braunschweigh?
Jeg havde håbet på en anden mindre by, hvor både kagen og Abel kom fra...

Din kommentar er altså relevant nok, Svend

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 01-07-08 14:48

Jeg er selv flyttet til Fyn fra Jylland og kendte ikke brunsvigeren før. Næsten alle fynboer påstår at det er en fynsk specialitet. Jeg har heller ikke fået en "ordentlig" brunsviger udenfor Fyn, derfor har jeg også troet den var opstået her, men på dette link har en bruger skrevet at brunsvigeren kom fra Tyskland og via Sønderjylland til Ålborg og herefter til Fyn (det lyder jo tilforladeligt).

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_boern.php?id=20197

Det var nærmest lidt for sjov og egen nysgerrighed jeg googlede lidt på brunsviger og fandt Wikipedias bud på oprindelsen.

Jeg er slet ikke gået ind i selve spørgsmålet, derfor undskyldningen. Men, som du tror jeg at Brunsvig er afledt af den tyske by Braunschweigh. Jeg er også tilbøjelig til at tro at kagen har oprindelse i samme by, men er så blevet fordansket.

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 01-07-08 16:12

det er den tyske by Braunschweigh