/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskifte cirkulationspumpe
Fra : poppemand
Vist : 1044 gange
100 point
Dato : 30-06-08 12:26

Ovevejer kraftigt at udskifte min nuværende cir.pumpe en ups 20-45 til en A pumpe Alpha2 24-40.

Men når jeg søger på en pumpe står der henholdsvis 130mm og 180 mm-hvad refererer det til ?

Hvordan med strømtilstutningen? Nogen som ved hvordan det skal foregå?.

Peder

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-06-08 12:40

der er formentlig tale om mm vandsøjle. 130 mm svarer til en trykforøgelse på 0,013 atmosfære, mens 180 mm svarer til 0,018 At. Valget afhænger af hvor kringlet dit rørsystem er, og hvilken rørdimension du har.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-06-08 12:42

Eltilslutnigen foregår med kabel ligesom i den gamle, men når det er et problem for dig, synes jeg, du skal overlade til én, der ved, at den gul/grønne skal forbindes til pumpestel.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 30-06-08 12:54

Mit rør system er 3/4" og har mange kringler - så 180mm- bliver nok valgt.

Mht. strøm har du evt mere udover stellforbindlese . Evt diagram .

Kender du forøvrigt til pumpen-er den nem at arbejde med -Den har en masse forskeliige indstillinger?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-06-08 12:59

funktionsmæssigt er det temmeligt underordnet hvilken af motorklemmerne du forbinder til den blå og hvilken til den brune (vi har jo vekselspænding, så der er ikke noget plus og minus). Jeg installerer ikke centralvarme, så jeg aner ikke hvad du skal trykke på, men jeg ville vælge den laveste indstilling, der får vandet cirkuleret rundt i hele hytten og så næste vinter føle efter, om radiatorerne kan blive varme 1/3 ned fra toppen.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 30-06-08 13:05

Har lige læst i manualen at Pumpen skal altid installeres med horisontal motoraksel.Det er der bare ikke plads til må overveje nøjere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-06-08 13:53

Hold også øje med om pumpens byggemål er det samme.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 30-06-08 13:58

De 130mm / 180mm er højden på pumpen og har ikke noget med vandtryk at gøre, den skalæ tilsluttes 230vac = nul, jord og fase, men lad fagfolk gøre ALT arbejde for dig, for der er da vis forlidt kendskab til det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-06-08 14:28

Og vender du en pumpe forkert, risikerer du haveri, eller at pumpen yder for lidt/bruger for meget strøm. Ergo skal anbefalingerne overholdes.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 30-06-08 15:48

som der er en der har skrevet er 130mm pumpens bygge mål du kan få den i 130 og 180mm dvs. længden på pumpen så du skal finde ud af hvor lang den gamle er og om det er en 230v eller 400v
ville dog altid anbefale at det er en el-ins der montere den

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 30-06-08 20:29

Er det for at spare penge at du vil have den skiftet ?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 01-07-08 10:48

lordfs1nelson .
Det er da for at spare penge i strøm -da der jo er tale om et helt andet forbrug af strøm

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 01-07-08 10:51

Har lige tjekket byggemålet er 180mm.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 01-07-08 10:53

rotw..
den gamle pumpe kører på 230v

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 01-07-08 20:22

Hvor mange år vil der gå før den nye pumpe har tjent sig hjem ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-07-08 20:37

Prisen divideret med (forskellen i wattforbrug * antallet af måneder om året den kører * 30 dage * 24 timer * prisen på en kWh/1000)
mvh
pbp

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 01-07-08 21:42

Prisen divideret med (forskellen i wattforbrug * antallet af måneder om året den kører * 30 dage * 24 timer * prisen på en kWh/1000)
mvh
pbp

Tror at du skal dividere med 1000 inden du ganger med prisen på en kWh.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 01-07-08 21:51
Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 01-07-08 21:54

Tror ikke lige den tjener sig selv hjem de første mange år

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-07-08 00:07

Der kan spares mere ved at montere et tænd og sluk ur forand pumpen, så den kun køre når det er brug for det, eks. 1time morgen og 1time aften på hverdage i sommerperioden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-07-08 09:10

Der går i realiteten rigtig længe inden den er sparet hjem. Mereffekten du hælder i gamle mindre økonomiske pumper forsvinder ikke. I ca 10 måneder om året vil denne "spildeffekt" istedet tilgå vandet og rummet pumpen er i. Dvs effekten afgives indenfor klimaskærmen og deltager således i opvarmningen af huset. Såehh fyrer du f.eks med olie, skal du faktisk bruge en lille slat ekstra, hvis du har en energisparepumpe. Det glemmer man bare at fortælle.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 02-07-08 10:09

Jeg synes der har været mange kvalifikative tilkendegivelser - men tror nu alligevel energiefekten minimeres på strømforbruget og det er det jeg går efter.

Godkendelse af svar
Fra : poppemand

Dato : 02-07-08 10:55

Tak for svaret rotw.