/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Jeg aner ikke noget om det
Fra : piaskov
Vist : 1306 gange
50 point
Dato : 29-06-08 16:03

I forbindelse med min mors død har jeg fået hendes dåbsattest.
Min morfar hed Hans Aage Jensen og var chauffør . Sandsynligvis født i Odense.
Min mormor hed Augusta Juliane Rasmussen . Sandsynligvis også født i Odense. Om hende ved jeg hun er død i Odense d. 17/3 1963.
De fik 9 børn.
William Jensen (død)
Kurt Jensen
Villy Jensen
Holger Jensen
Ragnhil Jensen (død)
Gurli Jensen
Edel Jensen (død) f. d. 24/11 1929 f. i Odense - Sct. Hans sogn døbt d. 29/6 1930 Sct. Hans kirke
Henny Jensen f.d.. 13/7 1937
Lilly Jensen
+ en datter mere jeg ikke kender navnet på

Det undre mig at der på min mors dåbsattest står: overensstemmelse med Ministerialbogen bevidnes : Odense d. 8/3 1949 min mor var på det tidspunkt 19 år ???

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-06-08 16:12

Øhhh. Hvad er det du vil ha hjælp med.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 16:14

Hvad betyder det med datoen nederst da min mor var 19 år???
Ydermere ville jeg gerne vide lidt om min morfar da absolut intet kender til ham !

Kommentar
Fra : edison

Dato : 29-06-08 16:19

der kan være en fejl. Har digitalt signatur. hvis du har. kan du tjekke lidt på cpr registret. der står lidt om dine forældre, og dine børn.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 16:21

Citat
Har digitalt signatur. hvis du har.

Det har jeg ikke

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-06-08 16:31

Det der står på din mors dåbsattest er fordi den er genudskrevet. Sikkert fordi den oprindelige er blevet væk.

www.arkivalieronline.dk ligger de mikrofotograferede kirkebøger frem til ca. 1925 tilgængelige, ellers må du på Landsarkivet i Odense for at se mere.

www.sa.dk kan du læse mere om det at slægtsforske.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 16:35

Hej Bille.
Det vil jeg kigge lidt mere på for det kunne være sjovt at finde noget.
Det er jo lidt underligt at man først finder ud af alle de ting man mangler at spørge om når man ikke har nogen at spørge.
Min morfar var altid et tabu i familien og jeg ved ikke hvorfor. Kan i se hvornår han døde eller hvad??

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 16:42

Opslag 337 1921-1929 har du Edels dåb.

Ifølge den, er moderen til barnet, dvs. Augusta født d. 11/9 1893

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 16:44

Undskyld, jeg "snakker" vist lidt indforstået. Det er på Arkivalieronline, jeg finder Kirkebogen for Sct. Hans sogn.

Den går frem til 1929, så deri finder vi ikke din morfars død. Men måske hans fødsel.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 16:46

Citat
Undskyld, jeg "snakker" vist lidt indforstået

Ja det skal jeg lige love for

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 16:55

Hvis ikke det er en af de to her:
"
Odense, Odense, Odense Købstad, Tværgade, 50, 4, FT-1901
Iver Jensen 27. oktober 1868 Gift Husfader Arbejdsmand ved Jordarbejde Velling Sogn Ringkøbing Amt
Johanne Hansen 23. juli 1869 Gift Husmoder Gislev Sogn , Svendborg Amt
Hans Aage Jensen Hedegaard 25. marts 1900 Ugift Barn Ingen Odense
"
Odense, Odense, Sankt Hans Landsogn, St. Hansgade, 20ab, 118 F2, FT-1901
Lars Jensen 28. april 1856 Gift Husfader Dagleier ved Agerbrug Espe Sogn, Svendborg Amt
Inger Marie Jensen, født Jensen 18. november 1857 Gift Husmoder Skjødstrup Sogn, Randers Amt
Anna Helga Augusta Jensen 9. marts 1887 Ugift Barn Bypige Herringe Sogn, Svendborg Amt
Jens Alfred Jensen 17. august 1888 Ugift Barn Bydreng Herringe Sogn, Svendborg Amt
Carl Siegfrid Jensen 8. marts 1891 Ugift Barn Herringe Sogn, Svendborg Amt
Hans Aage Jensen 27. maj 1893 Ugift Barn Herringe Sogn, Svendborg Amt
Marie Kathrine Jensen 26. september 1897 Ugift Barn Allerup Sogn, Odense Amt
Petronella Olga Jensen 28. februar 1899 Ugift Barn Allerup Sogn, Odense Amt
"
er det for nyt til at jeg kan finde dem på nettet, Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 17:04

OK, du får lige det hele så:

Døbte kvindekøn Sct. Hans sogn

24 nov. 1929
Født Odense Sct. Hans sogn, Astruphus, Hunderuplundsvej 2
Edel Doris Jensen
Forældre: chauffør Hans Aage Jensen og hustru Augusta Juliane Rasmussen, f. 11/3 1893
Dåbsdagen 29 Jun 1930
Faddere: Fru Marg. Jensen (jeg kan ikke læse adressen) og Murer Mads Jensen, Øster Allé 2 og forældrene.
Forældrene viet i Sct. Hans kirke 5/10 1914

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 17:07

Citat
Odense, Odense, Sankt Hans Landsogn, St. Hansgade, 20ab, 118 F2, FT-1901
Lars Jensen 28. april 1856 Gift Husfader Dagleier ved Agerbrug Espe Sogn, Svendborg Amt
Inger Marie Jensen, født Jensen 18. november 1857 Gift Husmoder Skjødstrup Sogn, Randers Amt
Anna Helga Augusta Jensen 9. marts 1887 Ugift Barn Bypige Herringe Sogn, Svendborg Amt
Jens Alfred Jensen 17. august 1888 Ugift Barn Bydreng Herringe Sogn, Svendborg Amt
Carl Siegfrid Jensen 8. marts 1891 Ugift Barn Herringe Sogn, Svendborg Amt
Hans Aage Jensen 27. maj 1893 Ugift Barn Herringe Sogn, Svendborg Amt
Marie Kathrine Jensen 26. september 1897 Ugift Barn Allerup Sogn, Odense Amt
Petronella Olga Jensen 28. februar 1899 Ugift Barn Allerup Sogn, Odense Amt
"

Det er den her, Svend.

Jeg har fundet vielsen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 17:11

Hej karen.
Ja det må jo så være min oldeforældre der er faddere.
Men kan du se noget omkring min morfar ?? Jeg tænkte på fødsel og død . Datoer !!
Jeg er helt blank . Har aldrig prøvet det før men er begyndt at læse lidt om det .Men alt begyndelse er svær

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 50 point
Dato : 29-06-08 17:16

Vielsen:

Ungkarl kusk, p.t. soldat Hans Aage Jensen af Garnisonssognet, født i Herringe d. 27 maj 1892.
Forældre Forpagter Lars Jensen og hustru Inger Marie Jensen

Pigen Augusta Juliane Rasmussen, af Vor Frue sogn, født i København, den kongelige fødselsstiftelse den 11 sept 1893.
I pleje hos skomager Jens Peter Olsen, Georgsgade 41.

Bryllupsvidner: Skomager J.P. Olsen, Georgsgade 41 og Disinfiktør Lars Jensen, Nedergade 44.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 17:26

Hold da op karen . Min mormor er jo københavner. Det har jeg aldrig anet.
Kigger lidt mere på det senere Tak for hjælpen foreløbigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 17:29

Espe og Herringe, hvor din morfar voksede op, ligger lige syd for Ringe,
altså Svendborg amt ikke Odense, Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 17:35

Citat
Hold da op karen . Min mormor er jo københavner.

Ja/nej/måske.

Sagen er den, at vi kan læse af vielsen, at hun er i pleje hos skomageren. Holdt sammen med at hun er født på fødselsstiftelsen, så lugter det lidt af en ung pige der er kommet i "uføre" og bliver sendt "på ferie" i København for at føde.

Spekulationer, I know, men du kommer nok desværre ikke videre uden at rode i arkivalier fra fødselsstiftelsen. De ligger vist på landsarkivet i Kbh.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 17:51

Og dog.

Fødselsstiftelsens fødsler ligger også på Arkivalieronline.dk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 18:51

>>>Ja det må jo så være min oldeforældre der er faddere.

Nej
>Faddere: Fru Marg. Jensen (jeg kan ikke læse adressen) og Murer Mads Jensen, Øster Allé 2

Oldeforældre:
>Lars Jensen 28. april 1856 Gift Husfader Dagleier ved Agerbrug Espe Sogn, Svendborg Amt
Inger Marie Jensen, født Jensen 18. november 1857 Gift Husmoder Skjødstrup Sogn, Randers Amt

Men dem må vi kunne finde, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 20:13

Det kniber med at finde din oldefar Lars Jensen,
men her har du din oldemor Inger Marie Jensen fra Øster Lisbjerg/i dag Skødstrup,
lige nord for Århus...
"
Randers, Øster Lisbjerg, Skødstrup, Skjødstrup By, Et Huus, 84, FT-1860, C4077
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Jørgensen 44 Gift Huusmand, Dagleier Egaa Sogn, Rand. Amt
Ane Dorthe Rasmusd. 43 Gift hans Kone her i Sognet
Karen Jensen 14 Ugift deres Datter [her i Sognet]
Jørgen Jensen 4 Ugift deres Søn Feldballe Sogn, Rand. Amt
Rasmine Jensen 9 Ugift deres Datter [Feldballe Sogn, Rand. Amt]
Inger Marie Jensen 2 Ugift deres Datter her i Sognet
"
Samtidigt har du også to af dine tipoldeforældre, Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 20:39

Lars Jensen og hans familie har vi her:

Han er ikke født i 1856 men i 1854:

Citat
Samtlige personer i husstanden

svendborg, Sallinge, Espe, Staulund, en gaard, 26, FT-1860, B0389
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Larsen 35 Gift gaardmand, huusfader heri sognet [Espe]
Marie Katrine Ottesen 36 Gift hans kone do [Espe]
Hans Peter Jensen 9 Ugift deres børn do [Espe]
Lars Jensen 6 Ugift deres børn do [Espe]
Pernille Jensen 5 Ugift deres børn do [Espe]
Knud Christian Diderik Jensen 3 Ugift deres børn do [Espe]
Jørgen Larsen 42 Ugift tjenestefolk do [Espe]
Hans Christian Hansen 21 Ugift tjenestefolk Herringe sogn, Svendborg Amt
Dorthe Sophie Rasmussen 31 Gift tjenestefolk heri sognet [Espe]
Anne Katrine Rasmussen 17 Ugift tjenestefolk do [Espe]

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 20:42

Jeg har forgæves ledt efter Augusta i fødselsstiftelsen.

Måske er hendes data også ukorrekte.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 20:46

Lars Jensens dåb er i Espe Kirkebog 1826-1878 opslag 29

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 29-06-08 21:30

Pia, jeg finder ikke noget på din morfar.

Jeg har forsøgt på de forskellige gravstedsindex jeg kender, men uden held.

Et gravstedsindex er frivillige, der tager billeder af gravsten og lægger dem på nettet.

Har du ikke mulighed for at finde nogle af din mors søskende og spørge dem? Gamle mennesker synes ofte, at den slags er sjovt at snakke om.

Venlig hilsen karenD

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-06-08 22:35

Hej Karen og svend.
Hvor har det været godt.
Jeg har fået kontakt til min mors lillesøster og hun kommer på onsdag til bisættelsen af min mor.
Jeg prøver at fritte hende lidt og vender tilbage.
Foreløbig tak.

Kommentar
Fra : Lulleglad

Dato : 29-06-08 22:47

Kode
Og dog.

Fødselsstiftelsens fødsler ligger også på Arkivalieronline.dk.

edr lidt nysgerrig - men hvor på AO ligger de - syntes ikke jeg kan finde dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-06-08 08:44

Jeg havde gættet den anden tipoldefar hed Jens Larsen, født her:
"
LARSEN, Jens      Birth Date:   27 Mar 1825
   Christening Date:   8 Apr 1825   Recorded in:   Espe, Svendborg, Denmark
   Father:   Lars JENSEN
   Mother:   Ane Marie JORGENSDR
"
Og nu ser du din tiptip oldefar hedder også Lars Jensen, som din oldefar, Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 30-06-08 18:12

Lulleglad, de ligger under Københavns amt, Sokkelund Herred, Den kgl. Fødselsstiftelse.

Pia - jeg er bare glad for at hjælpe.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-06-08 20:52

Hej Karen og Svend.
Tusind gange tak for hjælpen.Det er virkeligt sjovt og læse om. Jeg får besøg på onsdag i forbindelse med min mors bisættelse så jeg håber der kan komme liodt mere lys over spørgsmålet omkring min morfar. Jeg giver lige Karen point her og til dig Svend laver jeg en tråd så du kan hente tilsvarende. Håber det er ok
Jeg får jo nok brug for mere hjælp fremover hvis der går mere hul på bylden.
Mange hilsner Pia.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 30-06-08 20:53

Tak for svaret karenD.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 30-06-08 21:16

Citat
Jeg får jo nok brug for mere hjælp fremover hvis der går mere hul på bylden.

Bare spørg løs, der er mange dygtige folk her på Kandu

Og tak for anerkendelsen.