/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
messing
Fra : NannaFlip
Vist : 5244 gange
20 point
Dato : 29-06-08 09:57

Jeg har smeltet noget messing i min keramikovn på et fad, det er selvfølgelig blevet helt sort, jeg har prøvet at ligge det i svovlsyre 1 : 7 , et døgn men intet skete, skal jeg lave en kraftiger blandig ? eller andre forslag ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-06-08 10:21

eddikesyre er god til messing. læg det i syren og lad det ligge en halv times tid. herefter skylles grundigt med vand. så burde det være rent og pænt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-06-08 10:36

Hvad er det sort af? - - Sod?
Sod skulle kunne fjernes med vand og sæbe knofedt og en neglebørste.
Svovlsyre får organiske stoffer, som f. eks. sod til at forkulle og blive endnu sortere!
er det nærmest det yderste lag af messing der er misfarvet, så må du slibe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-06-08 14:16

Kan være. temperaturen i din keramikovn er alt for høj til messingen, så en stor del af zinken er fordampet - og kobber, som hedes så voldsomt op, optager meget ilt fra luften og oxiderer. Og det kan en pjat svovlsyre ikke gøre meget ved

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 29-06-08 18:23

Først skal du sørge for messingen er helt fedtfri.
Du blander 2dele svovlsyre
1del salpetersyre
lidt kogsalt
Genstanden dyppes i blandingen i få sekunder,skylles hurtigt i vand.Det er ikke legetøj.
Der opstår nogle brune dampe kvælstofoverilte,som du selvføgelig undgår at indånde.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 30-06-08 08:23

nu har jeg prøvet at lade det ligge i eddikesyre over natten, og lidt af messingen er kommet frem, men der er stadig meget sort, temperaturen er ikke for høj, jeg startede på 1100 g. der skete ikke noget , så 1125 g. ikke før 1150 skete der noget, men det kan måske være zinken i messingen, det skal jo ikke have så høj temperatur, måske skulle jeg prøve med kobber som ikke er et blandningsmetal som messing ?

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 30-06-08 09:36

måske er der nogle der har erfaring med at smelte metaller, før jeg prøvet med keramikovnen, prøvet jeg med gas, det ville ikke smelte, jeg har lånt bøger om bronzestøberi men selve prosessen kan jeg ikke finde noget om ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-06-08 10:35
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-06-08 12:01

temperaturen lyder mystisk, for det rene kobber smelter ved 1083 grader C. Legeret med zink (=messing) vil det smelte ved en del lavere, også fordi zinken smelter ved 420 grader. Næste gang, du eksperimenterer, skal du nok have et flussmiddel med, som opløser oxidhinderne, så det smeltede metal kan flyde sammen. Kan du få fat i borax, er det fint. Kender du nogen, der hårdlodder eller "Castolinsvejser", kan du tigge det hvide flussmiddel af dem. Så behøver du for det første meget lavere temperatur og for det andet får du en næsten ren blank overflade på det støbte.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 01-07-08 16:02

1.000 tak for jeres tips, og jeg skal godt nok på tur i ferien, jeg bor kun 50 km. fra støberiet, men har aldrig hørt om det - tak. Med hensyn til temperaturen synes jeg også det virker lidt mærkeligt, messings smeltepunkt er 900 og kobber 1084, og alligevel skulle jeg så højt op, jeg tænkte på ,der er vel forskel på om det er en klup, en skive fra en lysestage, og spåner, det kan vel være grunden, jo tykker stykker, jo mere varme, eller måske længere tid. men tak.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-07-08 16:30

Jeg tænker på om termometeret i din ovn måske er unøjagtig - Det er jo ikke let at kontrollere.
ja ,måske med et lille stykke metal man kender smeltepunktet på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-07-08 20:31

Selvom det er smeltet, har det svært ved at flyde sammen på grund af oxidhinderne. Det er derfor, du skal bruge flussmiddel