/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
8 ell. 10 MB digitalkamera?
Fra : heseda
Vist : 656 gange
300 point
Dato : 28-06-08 23:32

Mit gamle Olympus 2.0 MB skal på "pension"
Hvad skal jeg købe 8 ell. 10 MB - smart og handy digitalkamera?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 23:36

Jeg sætter min lid til Canon også fordi der er dansk menu på alle deres modeller om du har 8 eller 10 mpix kan komme ud på et du kan ikke se forskel med mindre der skal forstørres op til et banner der passer til et højhusfacade Men lysfølsomhed billedstabilitet og lukkerhastigheder er måske noget af det du skulle gå op i ved dit fremtidige køb

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-06-08 23:43

og det har Canon?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 23:48

Ja alt afhænger jo som bekend af priser jo dyrer jo bedre når det f.eks drejer sig om Canon

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-08 00:02

Det kommer alt sammen an på hvilken sensor der sidder i kameraet......hvis det er to kameraer med samme sensorstørrelse, så er 8 MP bedre end 10 MP.

Pixel er de små "prikker" som danner billedet , og jeg flere pixel der puttes på en given størrelse sensor, jo mindre bliver hver pixel, og det kan forringe billedkvaliteten.

Megapixel er en stærkt overvurderet faktor når der tales kamera, mange tror fejlagtigt, at jo flere MP jo bedre billedkvalitet, men sådan er det langt fra altid.....det hele afhænger af størrelsen og kvaliteten på den sensor der er i kameraet.

Jeg har eks. to Canon, det ene på 2 MP og det andet på 5 MP.

Kameraet på 2 MP giver faktisk ofte , lidt afhængigt af motivet, bedre og skarpere billeder på A4 print end det på 5 MP

Og nu skal du skifte dit gamle Olympus ud......hvis du vil ha' et råd, så lad være at købe et nyt olympus........nye Olympus er bestemt (og desværre) ikke ensbetydende med bedre Olympus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-08 00:05

Citat
smart og handy digitalkamera

http://www.digitalmagasinet.dk/showcam.asp?ID=751

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 29-06-08 01:41

Dova har til dels ret. Men desværre ikke helt. Det eneste man kan sige med sikkerhed er at der ikke er stor forskel på 8 og 10 Megapixels.
Se istedet på et kamera der falder dig godt i hånden, og hvor menuerne virker logiske for dig.
Som Sunovich skriver har Canon mange gode modeller, de er ikke alle testvindere. Men de har en generelt høj kvalitet og de er lette at betjene for de fleste.
Om du så skal vælge en Ixus et Powershot fra den billige eller den dyre serie kommer et langt stykke hen ad vejen an på DIT behov og DIN smag. Derfor er det svært at rådgive om det.
Dog vil jeg slå et slag for EOS 1000D. Det er en spejlrefleks og i en helt anden klasse end kompaktkameraer nogensinde kommer op på. Dels på grund af den udskiftelige optik, dels på grund af den væsentligt større sensor. For slet ikke at tale om processoren (som også er i de bedste af Powershotmodellerne).
Det er lidt stort at slæbe rundt på, men det ligger bedre i hånden, og du bliver overrasket over resultatet. Og prisen er rørende (Under 5000,00 for en spritny model)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 08:54

Vent til August og køb afløseren for Cannon 400D: EOS 1000D til 5.600 kr...

Det kan sikkert allerede købes i udlandet? Og biligere?? Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-06-08 10:16

Svend, den kan allerede købes i danske netbutikker her i landet til 4500

Citat
Dog vil jeg slå et slag for EOS 1000D. Det er en spejlrefleks og i en helt anden klasse end kompaktkameraer nogensinde kommer op på. Dels på grund af den udskiftelige optik, dels på grund af den væsentligt større sensor. For slet ikke at tale om processoren (som også er i de bedste af Powershotmodellerne).
Det er lidt stort at slæbe rundt på, men det ligger bedre i hånden, og du bliver overrasket over resultatet.

Jeg synes jo ikke ligefrem et spejlrefleks er "smart og handy"

Det er tungt, det er upraktisk med alle de nødvendige ekstraudstyr, det stiller betydeligt større krav til personens kendskab til at fotografere og til billedbehandling.

Og det skal passes meget mere på, grundet direkte adgang til støv og skidt i kameraets følsomme indre mekanik ved udskiftning af objektiver m.m.

Citat
. Det er en spejlrefleks og i en helt anden klasse end kompaktkameraer nogensinde kommer op på

Det vil jeg så ikke give dig ret helt ret i

Du har ret i, at der ofte er lidt flere muligheder med et spejlrefleks, men det kræver også noget helt andet at bruge det, plus at mulighederne hører til i den dyre ende af skalaen.....der er virkelig forskel på eks. at købe et Canon Powershot S5IS med en optisk zoom der svarer til en brændvidde på 36-432 mm, billedstabilisator og mulighed for montering af ekstern blitz, til en pris af 2300...og en ganske fin billedkvalitet ...for hvis du skal opnå det samme med eks EOS 1000 D som du nævner, så er vi allerede oppe i kameraets pris på 4500 + minimum 4000 for et objektiv med samme brændvidde......og hvis samme objektiv også skal være Canon med billedstabilisator, så hedder det noget over 10000 i anskaffelsespris....

Hvis man ikke interesserer sig fanatisk for fotografering, og er villig til at bruge rigtig mange penge på hobbyen, men derimod bare gerne vil ha' et godt og nemt allround kamera til en rimelig pris, som er nemt at bruge og nemmere at transportere rundt med , så skal man ikke anskaffe et spejlrefleks.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 11:07

Ja, mellem den compakte IXUS serie og den tunge EOS spejlrefleks serie,
har Cannon jo den udmærkede Powershot IS serie...

Selv har jeg et Powershot S3 IS, som jeg er meget glad for,
det nyere S5 IS er sikkert endnu bedre?

Altså udskiftningen afhænger af dit behov...Professionalisme contra din skulders bæreevne, Svend

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-08 11:16

Jeg har et canon G 7 og er ovenud tilfreds til mit behov konen er ved at købe et Nikon spejlreflex til 13. 000,- men hun går også helt vildt op i det så vi er vist fuldt garderet til feriebillederne

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-08 14:17

Lad være med at tænke i MB. Det har ikke så meget med kvaliteten at gøre.

Se efter en god linse og en god søger. Med Canon får du absolut noget godt til prisen.

IXUS, hvis det er vigtigt at det er småt, ellers powershot.

Desværre er Canon også begyndt at lave modeller uden søger. Hold dig fra dem.

Det med at kigge på display duer ikke i solskin.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 29-06-08 18:26

Tak for jeres input.
Jeg tror nu at jeg så vil skifte til Canon og glemme alt om Olympus.
Jeg har været inde og se på dette link
http://www.pixmania.com/dk/dk/xx/5/1170-2563/1/1/criteresn.html
og vil nok vælget et mellem 1000 til 2000 kr. , men hvilken.
det må gerne værer lille og handy (lommeformat).
Det er vel ikke noget i vejen for at finde den billigste pris - og købe det på nettet?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-06-08 18:45

>men hvilken.
Blandt de viste helt klart: CANON PowerShot S5 IS

Når du spørger om 8 ell. 10 MB, tror vi jo du er kvalitets bevist,
det er stadig optikken der giver kvalitet, Svend

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-08 23:15

Jeg har købt mine kameraer og mange andre ting på nettet og er aldrig blevet snydt og har også prøvet at få byttet varer p.g.a fejl..... No problem

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 29-06-08 23:45

Ja - der findes godt nok mange slags. Jeg tror at jeg ender med at købe Canon Digital IXUS 80 IS Silver. Den ligger i prisgruppen og MB som jeg søger. "Kvalitets bevist" ?. Tja
Mit gamle Olympus kamera er 6 år gammel - og der er jo sket meget siden den tid.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 30-06-08 00:21

Du går ikke galt i byen med en IXUS. Tillykke med valget. Og som skrevet. Køb den bare på nettet. Fr en DANSK butik.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-06-08 00:26

Ja men så god fornøjelse med dit nye kamera du bliver helt sikkert ikke skuffet med det

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 30-06-08 00:44

Citat
Jeg tror at jeg ender med at købe Canon Digital IXUS 80 IS Silver. Den ligger i prisgruppen og MB som jeg søger

Det bliver du glad for.

men et råd: Find et andet sted end Pixmania at købe det....det kan være noget af et skodfirma, og der er så mange der har haft dårlige erfaringer med dem.....de har været i Tv's Kontant, og omtalt i flere artikler i bl.a. Ekstra Bladet.

Eks et godt sted er her:

http://www.kamerashop.dk/

De har det til 1440 kr. det er på lager, og der er hurtig ekspedition......jeg handler der selv.

Bestilte eks. en nat mellem tirsdag og onsdag, og havde varerne med posten torsdag morgen.

Forsvarlig indpakning til forsendelsen, og du får et Track & trace nummer, så pakken kan følges fra den er indleveret hos postvæsenet og til dit postbud får den til uddeling.

Godkendelse af svar
Fra : heseda

Dato : 01-07-08 10:37

Tak for svaret dova. Jeg har bestil det hos http://www.kamerashop.dk/