/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min motor tikker på Golf 2 Aut
Fra : vi
Vist : 2636 gange
50 point
Dato : 28-06-08 15:54

Hej
Jeg har en Golf2 fra 1988 som har kørt 190.000km. Den er lige begyndt at tikke, når jeg køre i den, det er en rimelig høj tikken, men lyder dog ikke voldsomt..
Jeg har lige skiftet olie på bilen, for at se om det ikke kunne hjælpe, men det gjore det dog ikke..
Hvad kan jeg gøre? Går ud fra det en en af ventilerne, men er den brændt af eller skal den stilles, eller måske noget helt andet simpelt at gøre?

Jeg håber en af jer kan hjælpe.Tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-08 16:03

Hvis det er en ventil ja så slal den bare stilles, det er jo let som fod i hose; men det er måske nok en løs/knækket cylinderring.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-08 16:12

Er det hyd. ventilløftere på din bil?
alimak

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 28-06-08 16:17

Jeg havde engang en bil, hvor tandremshjulet var gået lidt løs på knastakslen. Det gav en tikkende lyd.

nyfigen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 16:36

Du kan få noget til at gører olien lidt mere træg med for tit skyldes det for tynd olie.Ventiler der bliver slidt i sædet/ventilen vil blive strammere med mindre tikken med tiden

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-06-08 16:44

ku det ikke være tændningsbanken. dvs du har tanket forkert bezin.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-08 17:11

Det med tikken på grund at tynd olie og slid, gælder kun hvis der er hydraulisk aktiverede ventiler.
De kan så til gengæld ikke stilles.

Tikken kan også skyldes slup i lejer øverst i plejlstænger eller stempler.

Det er en dyr lyd, at komme af med.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-06-08 17:14

jammen, har den hydraligske ventiler må man da ikke bruge en tyk olie, da ventilløfterene da ikke kan komme af med olien hurtigt nok

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-06-08 18:52

Hvis ventilen er brændt, vil motoren "halte" på den ene cylinder. Så er du ikke i tvivl. Tikkeriet kan godt stamme fra hydroløfterne, sandsynligvis fordi du anvender en forkert olie.
Kig i bilens instruktionsbog hvad de specifikt anbefaler. Tænder den korrekt på alle fire cylindre ?
En gnist der er på afveje, kan godt fremkalde et smæld der lyder i retning af tikken, når motoren roterer.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 28-06-08 19:32

Nej, tror bestemt ikke der er hydro. løfter på bilen. Den er er 20år gammel og en Golf, det er jeg sku sikker på de ikke har lagt i bilen..
Men tror nu ikke det skyldes olien, da det kom rimelig pludselig..
Det underlige ved det, er at i tomgang er der ingen lyd, men når jeg gasser op kommer lyden, ddog accelerere tikken ikke.. Det kan da ikke være enten et hul i udstødningen langt oppe eller en utæthed ved indsugningen?
For kan det vel kun være, når den nu ikke accelerere i tikken.. og der ikke er forskel på om bilen er varm eller kold.. kun og kun i tomgang det stopper...

Kommentar
Fra : vi

Dato : 28-06-08 19:34

Og noget andet, så ryster hele indstrumentbordet i bilen ved tomgang i D "drive" (aut. gear) dog er det en sygdom i alle Golf'er op til og med 3modellen.. Men der er vel ikke en snedig måde at komme af med den rysten. Tror sku bilen er ved at ryste fra hinanden..

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-06-08 19:59

du skule måske justere tomgange lidt

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-06-08 20:20

Efter de sidste oplysninger tror jeg slet ikke det er motoren.
Hvordan opfører den sig når du kører? Måske ubalance i hjul eller styretøj- ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-06-08 20:56

tikker den også, når den holder i tomgang?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-08 22:11

tikker den også, når den holder i tomgang?og i neutral

Kommentar
Fra : vi

Dato : 28-06-08 22:32

nej, intet at høre, når den går i tomgang.. intet.. Heller ikke i "frigear" er der intet at høre, først når motoren bliver presset..
Den opføre sig helt fint når den køre, dog kommer der et "klonk" nogle gange når jeg drejer og køre over et bump...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-06-08 03:44

Du skal kontrollere dine hjulbolte. Er de korrekt tilspændte, skal du have undersøgt dine homokinetiske led (nogle kalder dem kardanled)meget snart, og jeg ville også undersøge styre/bærekugler.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-06-08 06:41

Hvad er det for en motor der ligger i den bil?? Nogle II'er motore har altså hydrauliske løftere! og en tykkere olie kan godt hjælpe på det (ligesom på mercerdeser...)

At den siger klonk, tyder mere på at DEN lyd kommer fra hjulophænget!

Kommentar
Fra : vi

Dato : 29-06-08 09:01

Selve tikken, kommer bestemt ikke fra ophænget, det er jeg sku rimelig sikker på..

Ekspress: Jeg er som sagt ikke sikker, det er en 1.6 fra 1988 aut. Tror ikke der er hydro løftere på, men ved det ikke..
Og om det er olien, det skal jeg dog ikke kunne sige, men så skulle det jo være komet lidt efter lidt og det gjore det ikke. kom ret hurtigt..

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-06-08 09:17

Hvad for en olie har du hældt på den?

Men altså det er en svær en at svare på uden selv at have hørt motoren selv...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 29-06-08 09:26

Det ville undre mig meget, om vw har benyttet hydroløftere til "gamle" transportere, men ikke i Golf ?
Jeg ved godt, at nogle dieselmodeller ikke kører med det, men vil da formode, at det er noget med, at man henter lidt fra det øvrige modelprogram, når det ellers fungerer godt ?

Men det kunne lyde til, at du har et uautoriseret spillerum et sted, når den ligefrem siger klonk lyde.
Ud på en stor p-plads og rundt i cirkler. Først den ene vej, og så modsat. Kommer der "klagelyde" har en eller begge trækaksler set bedre dage. En defekt manchet kan have forårsaget, at fedtet er erstattet af vand og skidt. Og ellers kontrol af styre og bærekugler. Op på bukke med den. Fat i hjulene i "kvart i tre" position og "klokken seks". Der må ikke kunne mærkes slør. Slut af med et dækjern e.l. under hjulet, og kig på bærekuglerne mens du "løfter" lidt i hjulene. Og mærk så også lige efter, om hjulet kan "vandre" i kørselsretningen (Slidte og udtjente bøsninger etc )

Kommentar
Fra : vi

Dato : 29-06-08 10:54

det med klonk er ikke mit største problem..

JEg skal bruge løsningen på min tikken i bilen.. Det er fra motoren et sted.. og ikke noget at høre med hjul ophæng OVERHOVDET.. Den klikker ikke når jeg slipper gassen i fart, eller mindre højt i hverf fald..
Og I fleste der bare har rodet lidt med biler, kender også denne lyd af at motoren klikker.. Ikke noget at gøre med ophæng...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-06-08 11:49

Ska vi så starte forfra

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 29-06-08 19:31

I følge AutoData er alle 1.6 efter 1986 med Hydrauliske løftere.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 29-06-08 19:54

Altså på med en 15-40 og se om det hjælper....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-06-08 23:57

Jeg vil stadig pege på de homokinetiske led, kuglerne i disse kan netop give den klikkende lyd ved det angivne mønster, når rillerne er slidt. Har prøvet det, og det er surt, når alle kuglerne triller ud under et venstresving i et trafiklys. Så spærrer man dét kryds.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-06-08 20:00

Han må vide om det er drivaksler eller om det er motoren. Han siger det kommer fra motoren. Jeg ville prøvet med 15-40olje nu når det er hyd ventil løftere, selv om han siger han mener det er mekaniske løftere,så er det nok hydrauliske
alimak.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 03-07-08 09:57

Jeg fand ud af (efter eb "tilstandsattest") at pakningen ved udstødningsmanifolden er røget og den trækker falsk luft ind imellem indsugningen og karpuratoren, som forsagde den klikkende lyd når den skulle yde..

Derfor er spørgsmålet også anulleret..
Og lidt info, så anbefaler VW selv at man bruger 10-40olie..

Takker for opmærksomheden..

Annuller spørgsmålet
Fra : vi

Dato : 03-07-08 09:58

Jeg fand ud af (efter en "tilstandsattest") at pakningen ved udstødningsmanifolden er røget og den trækker falsk luft ind imellem indsugningen og karpuratoren, som forsagde den klikkende lyd når den skulle yde..

Derfor er spørgsmålet også anulleret..
Og lidt info, så anbefaler VW selv at man bruger 10-40olie..

Takker for opmærksomheden..