/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Understrygning af tegltagsten
Fra : HuggoViggo
Vist : 10042 gange
200 point
Dato : 08-03-03 08:12

Jeg skal i gang med at understryge mit tegltag. Jeg bor i et dobbelthus og min nabo vil ikke være med til at omlægge taget og lægge et undertag, så jeg må igang med at understryge det selv.

Er der en der kan give en kort arbejdsbeskrivelse af hvordan man gør? Skal der anvendes en speciel mørtel? Købes den færdigblandet, eller skal man blanden den selv? Jeg har hørt noget om hestehår!!!

Accepteret svar
Fra : solgaard

Modtaget 210 point
Dato : 08-03-03 09:11

Hej HuggoViggo

Hestehår..? det er ikke nødvendig.. det du skal gøre er at kaste/smøre mørtel på undersiden af dine teglsten (mest i samlingerne) dette gøres nemmest med en spandske det er en halv stor ske med rund snude.

med hensyn til mørtel kan du gøre begge dele. Man kan både købe færdigbblandet hvor du så bare skal tilsætte vand. dette kan fås i de fleste byggemarkeder.
Men det er billigere hvis du selv kører ud og køber din mørtel (en ganske alm. bakkemørtel 7,7%) og blander den med en "basis aalborg cement" (brun pose af 40kg) og blander det i forhold 7-9 dele mørtel til 1 del cement blandet ikke alt for vådt så er det ikke så nemt at få det til at hænge fast. men en god koncistens heller ikke for tør så kan det heller ikk men det kan du prøve dig frem til det finder man hurtigt ud af.

Det som kunne være med hestehår er at få det til at hænge bedre sammen men vi har aldrig brugt det så det er altså ikke nødvendigt.

Sørg for at tage noget gammelt tøj på for det sviner en hel del...! og pas på at du ikke får det i øjnene. mørtel ætser nemlig så en god ide kunne være at have noget vand i nærheden hvis du skulle være uheldig så du hurtigt kan få dem skyllet..! det kan jo nemt ske når man arbejder med det over hovedet.

En anden ting. tegl suger vand til sig som en svamp..! derfor skal du ikke starte arbejdet hvis dine tagsten er våde altså hvis det lige har regnet for så hænger mørtelen ikke fast. den hænger sig nemlig fast ved at suge sig til teglet gennem vandet og så hærde lige så langsom. og denne proces er vanskeligere hvis stenene allerede er mættet med vand. men det må heller ikke være en dag hvor solen står og bager med 40 grader da hærdnigen da vil ske for hurtigt og dermed komme til at ikke holde så godt. så er til foråret er en god idé

Held og lykke med arbejdet

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-03-03 10:00

Hej igen HuggoViggo

Husk at koste taget af for alt støv og skidt inden du går i gang da det ellers ikke sætter sig fast i stenene

GO' arbejdslyst

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : HuggoViggo

Dato : 08-03-03 11:20

Hej Solgaard!

Mange tak for det gode svar!

Jeg skal vel så sørge for, at tagstenene er lidt våde. så vandet ikke 'suges' ud af mørtlen.

Mvh HuggoViggo

Godkendelse af svar
Fra : HuggoViggo

Dato : 08-03-03 11:22

Mange tak for den fine tilbagemelding

Mvh HuggoViggo

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 08-03-03 11:29

Jeg vil anbefale dig at benytte en skel-ske ikke en spandske da denne ikke kan nå ind bag lægterne(uden du taber halvdelen af mørtlen.
Mht. våde teglsten har jeg aldrig oplevet at det er så vådt at det ikke ku lade sig gøre!.
Af hængig af stenes beskaffenhed, er det en god ide at købe 1l. "BetoFlex", bland i en lille spand: 1 kop Betoflex, 1 kop vand, 1 kop cement, brug denne "vælling" til at svumme FØR du sætter mørtel på. efterfølgende skal du pensle din understrygning med vand(lad det tørre lidt først, prøv dig frem)
Lav et stykke færdig af gangen(typisk 5-6 rækker tegl mellem 2 spær)
MHT. mørtel ville jeg oxo vælge alm. bakkemørtel, men bland det IKKE stærkere end MAX 1-10, da tegl arbejder MEGET i sol/skygge og en stærkere blanding hurtigt vil "sprænge" og falde ned!.

God arbejdslyst..og husk en radio til de lange ensomme timer!.

/EazyOne

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-03-03 16:26

ja vådt mod vådt er godt..!

men efter min mening helst ikke sjask våde.
og ja RADIO er en god ide..!

held og lykke og god arbejdslyst skriv endelig hvis der skulle være noget jeg får en E-mail hvis du skriver et indlæg i denne

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : HuggoViggo

Dato : 08-03-03 16:34

OK!
Tak for hjælpen!

Jeg vender tilbage, hvis jeg får problemer.

Mvh HuggoViggo