/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Installering af OS
Fra : webnoob
Vist : 742 gange
200 point
Dato : 27-06-08 23:21

Ja nu er det sgu' mig der giver op............
Jeg har lige fået en ny HDD i min dell latitude D 400.

Nu skal jeg så ha installeret OS og drivere...... men hvordan. Der er ikke noget CD- eller DVD-rom drev, diskedrev. Jeg har været inden i bios'en for at se om jeg kan boote fra netværket, den mulighed har jeg heller ikke. Så har jeg prøvet om jeg kan komme til og boot fra min usb nøgle, en Kingston DataTravler 2Gb, men den kan ikke formateres. Så har jeg tænkt på og bruge et usb CD-rom drev, men det kan jeg jo heller ikke der er jo ikke noget til at håndtere driveren til drevet. Hvad pokker gør man så...... synes ikke jeg kan se flere muligheder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-08 23:35

Du sætter selvfølgelig et cd drev i dyret, i længden kan du ikke undvære det, hvilken styresystem vil du installere fra en usb hukommelse stik

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-06-08 23:42

dyret som du kalder den er så lille at der ikke kan være et drev i.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-06-08 00:07

Så sæt drevet ved siden af og tilslut det. Det er da lige meget hvilket drev du bruger og hvor det er placeret, bare det kan afspille CD

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 08:38

og hvordan vil du have jeg skal tilslutte drevet, med usb?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 10:18

Ja...

Bladre ned ca. midt på siden - så ser du det...

http://reviews.cnet.com/laptops/dell-latitude-d400-series/1995-3121_7-21207517.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 10:32

HOV

Citat
the external D/Bay drive, which you get automatically with the notebook

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-08 13:01

I min eksterne USB box har jeg lagt et DVD drev i - og kørt ubuntu live CD
Så kan du nok også hvis du lige fortæller bios at den skal boote fra USB

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 13:11

nu har jeg jo ikke et usb drev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-08 13:15

Så installer på en harddisk og ved andet genstart lægges HD over og startes op i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 13:21

min computer er en bærbar så jeg kan ikke bare tager HHD ud og sætte den over i en anden maskine.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-08 13:23

Hmm - det gør jeg da ved hjælp af en Usb converter fra www.Sandberg.it

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 13:28

du bruger en usb converter til at tage din harddisk ud og sætte den over i en anden maskine?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-06-08 13:31

En computer uden cd drev og uden usb porte, smid den ud den er ikke værd at ofre tid på

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 13:32

der er USB port, hvorfor tror du jeg prøver og installere via nøgle? Tag nu lige og læs mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-08 13:44

Harddisken er først afhængig af motherboard og drivere efter anden genstart. ( XP )
Standarddrivere lægges ind før første genstart - og selve programmet før anden genstart.
Efter flytning SKAL den startes i fejlsikret tilstand, da den allerede er begyndt at lægge drivere på plads, og de skal tilrettes.

Installationen kan også laves med Ghost ell. lign.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 17:11

Citat
der er USB port, hvorfor tror du jeg prøver og installere via nøgle

JA - og der fulgte OGSÅ et externt drev med komputeren...

Hvor har du købt den....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 18:39

Jeg har købt den brugt for nogen år siden og nej den oprindelige køber fik ikke et usb cd-rom drev med dan han købte den. Han købte den af dell.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 18:47

Tja - så må du jo købe et externt DVD-drev.....

Du kan ikke i det lange løb nøjes med blot en HD.

Og JO - drevet fulgte OGSÅ med dengang Så du er taget i rø...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-06-08 18:58

Du må til lommerne........................et drev koster ikke mange basseører.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 28-06-08 19:21

jeg kan fint klare mig med kun en harddisk og usb-nøgle. jeg vil forsøge mig i weekenden og ellers så må jeg købe et drev.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-06-08 19:24

Jamen så "held og lykke" da

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-06-08 14:41

Arg for pokker det er slet ikke så langhåret, næsten ikke, som man gøre det.

Jeg har fået installationen til og gå igang.

Jeg købte en ny USB-nøgle igår som jeg kunne "misbruge", altså den måtte gerne ende med at blive ubruglig da jeg stadig har min gamle. Jeg downloade så et program der kunne formatere den så jeg kunne boote fra den, så kopierede jeg indholdet fra min windows cd over på den. Så startede jeg min bærbar op og gik ind i biosen og satte den op til og boot fra "USB storage device", genstartede computeren og så bootede den op fra nøglen. Så kommer man ind i nøglen og der går jeg ind i I386 mappen og skriver winnt.exe det starter installationen som vi kender den når vi bruger en cd-rom. Først troede jeg at installationen stallede når den skulle kopiere installationsfilerne over på HDD'en, men efter at den har stået i 2 timer uden min opmærksomhed så jeg at der var 35% henne i processen.

Jeg har så læst at hvis man har SMARTDrive.exe på nøglen så vil hele installationen går hurtigere, men der kræver at man kan huske hvordan man laver en startdisk som skal loade når der bootes fra nøglen, men jeg må indrømme at det er alt for mangle år siden jeg har rodet med startdiske og dos så det prøver jeg lige og se om jeg kan undværre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-08 14:50

Er det HP's væktøj du bruger eller hvad.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-06-08 14:53

ja

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-08 16:10

Ok det har jeg prøvet for et stykke tid siden, men det virkede ikke på min gamle Compac - nu har jeg en der kan boote på en pendrive, så det må jeg prøve................................hvor er det lige at programmet ligger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-08 16:15

Citat
så kopierede jeg indholdet fra min windows cd over på den

Det har med SIKKERHED IKKE fået den til at starte

Stopper her

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-06-08 16:20

ok, refi og hvorfor har den så ikke det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-08 16:21

Fordi det IKKE gør sticken bootbar

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-06-08 16:24

Citat
Jeg downloade så et program der kunne formatere den så jeg kunne boote fra den

læser du overhoved hvad folk skriver?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-08 16:29

Ja...

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-06-08 16:29

ok, så forklar mig lige hvorfor min nøgle ikke bliver bootable!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-08 16:45

Refi - det HP program gør den bootbar.....................ved hjælp af formatering/opdeling.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-06-08 16:54

Jamen hovedsagen er jo så at det vil lykkedes Held og lykke med projektet....

Der er mange besværlige måder at komme "tørskoet" over vandløbet - men det nemmeste er nu at gå over broen...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-06-08 21:45

En besværlig metode jeg har brugt:

Installeret en XP på en stationær.
Lavet image med Drive Image
Insat image på en 2,5 HD med DI
Isat HD i bærbar
startet op i fejlsikret tilstand
Genstartet ....................................................................og den kørte
Hentet resten af driverne
OK

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-06-08 10:43

og hvad er det for en "bro" du vil ha' mig over refi?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-07-08 13:33

Så har jeg sgu' langt om længe fået installeret WIN xp på min bærbar. Det var besværligt men det virker.

Lukker spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-08 14:44

Og hvordan gjorde du så.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 22-07-08 15:29

det er sgu en noget mere besværlig måde og gøre det på end jeg først antog.

Jeg startede med og ligge en live version af linux på min nøgle og boot op fra den, der inde lavede jeg et par partitioner på HDD'en, en primær og en sekundær. Bagefter kopierede jeg I386 over på den sekundære partition.

Så skal man bruge en nøgle som man kan boot fra. Fra helgec.dk kan man downloade filer så man har en startdisk der passer til XP, den ligge man over på nøglen og så genstarter man computeren og booter fra nøglen, når man så er i dos'en skal man gå ind i fdisk og formatere den primære partition, derefter går man ind påden sekundære partition og ind i I386 mappen og skrive winnt.exe, det starter installationen og så er man kørende. Det lyder lige til og simpelt, men man skal jo lige finde ud af det og det tager tid.

Skal lige sige det er en meget forenklet version af hvordan man gør, orker ikke og skrive det hele ind her, det tage 100 år og fylder jeg ved ikke hvor meget.

Humlen er at det virker og jeg er kørende på min bærbar igen. Nu skal jeg så bare tumle med dell, da de har sendt mig en resurce cd med drivere som ikke passer på mit system.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-08 17:09

Ok - det var også forklaring nok............tak.

Annuller spørgsmålet
Fra : webnoob

Dato : 22-07-08 17:50

Jeg har ikke fået et svar jeg kunne bruge og jeg har også selv fundet en løsning på det. Det kan læses herunder.

Det er sgu en noget mere besværlig måde og gøre det på end jeg først antog.

Jeg startede med og ligge en live version af linux på min nøgle og boot op fra den, der inde lavede jeg et par partitioner på HDD'en, en primær og en sekundær. Bagefter kopierede jeg I386 over på den sekundære partition.

Så skal man bruge en nøgle som man kan boot fra. Fra helgec.dk kan man downloade filer så man har en startdisk der passer til XP, den ligge man over på nøglen og så genstarter man computeren og booter fra nøglen, når man så er i dos'en skal man gå ind i fdisk og formatere den primære partition, derefter går man ind påden sekundære partition og ind i I386 mappen og skrive winnt.exe, det starter installationen og så er man kørende. Det lyder lige til og simpelt, men man skal jo lige finde ud af det og det tager tid.

Skal lige sige det er en meget forenklet version af hvordan man gør, orker ikke og skrive det hele ind her, det tage 100 år og fylder jeg ved ikke hvor meget.

Humlen er at det virker og jeg er kørende på min bærbar igen. Nu skal jeg så bare tumle med dell, da de har sendt mig en resurce cd med drivere som ikke passer på mit system.