/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fennikel
Fra : Jasmin9
Vist : 646 gange
200 point
Dato : 27-06-08 19:26

Hej derude..

Har lige modtaget KUK-kassen fra årstiderne og der var fennikel med, og ja ja der følger et opskrifts hæfte med, men jeg kunne godt tænke mig at høre om der var nogen derude der havde en meget simpel opskrift med fennikel..

Hilsen Jasmin9

Kommentar
Fra : camel30

Dato : 27-06-08 19:34
Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 19:38

Lækker som tilbehør til specielt oksekød:

Fennikel m. balsamico

Skær fenniklen i to eller fore stykker alt efter størrelsen. Fjern det tykkeste af ”roden”.
Put dem i et lille ildfast fad (jeg lægger sølvpapir i bunden).

Hæld lidt god olivenolie over og derpå lidt god balsamico.

Steg dem 15-20 minutter til de er gennembagte og let karamelliserede.

Guf

Løg kan bages på samme måde

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-06-08 19:38

I går, da jeg også havde fået årstidskassen, lavede jeg en fennikel ved at dryppe den med olivenolie, drysse lidt salt og peber på, pakke den ind i bagepapir og i ovne v 200 grader 30 min. Var lidt for hård, skulle nok have hafr 40 min, men ellers ok, og rigtig nem.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 19:38

ikke fore men fire

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 210 point
Dato : 27-06-08 19:39

og bag ikke steg.

Jeg trænger vist til weekend.

har lige bagt en ostekage; får gæster i morgen.
Nu vil jeg se Hit med sangen.

Lyder ellers lækkert med sådan en kasse

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-06-08 19:50

Denne her er nem og mums

Gratineret fennikel
4 pers.

4 små fennikelknolde
½ usprøjtet citron (saft og skræl)
1 bundt bredbladet persille
1 bundt dild
3 spsk. friskreven parmesan
1 ds. hakkede tomater
4 spsk. rasp
1 lille løg
2 fed hvidløg
6 spsk. olivenolie
groft salt og friskkværnet peber

1. Fennikelknolde halveres på langs, de yderste blade skrælles væk og hårde stængler fjernes.

2. 1 liter letsaltet vand bringes i kog med citronsaften og dild kviste. De halve fennikler koges i 10 min. Lad dem dryppe af og gem kogevandet og dildkvistene.

3. Ovnen forvarmes til 200 gr. En ildfast form gnides med 2 spsk. olivenolie. Tomaterne drypper af i en si og kommes i formen, saften bruges til noget andet. De halve fennikler lægges ovenpå de hakkede tomater, og der dryppes med ca. 1 1/4 dl af kogevandet. Det hele saltes og pebres kraftigt.

4. Persillen, dilden fra fenniklerne, løg og hvidløgsfed hakkes meget fint. 4 spsk. olivenolie varmes på en pande. Løg og hvidløg dampes let. Raspen røres i og ristes let gylden. Panden tages af varmen. Krydderurter og parmesan blandes med raspen og fordeles over fenniklerne. De bages i den forvarmede ovn 20 min.

Inspireret af: http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4672/Groensager-opskrifter/Gratineret-fennikel

Jeg har brugt denne opskrift mange gange - det smager virkelig godt som tilbehør til næsten alt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-08 20:05

Også god i salat, men ultratynde skiver da den er lidt sej.

Godkendelse af svar
Fra : Jasmin9

Dato : 27-06-08 20:20

Tak for svaret frieda.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 27-06-08 20:52

Velbekomme

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 28-06-08 16:50

Fennikel passer super til fisk. Jeg bruger den gerne i tilbehør som en slags sovs. Den skal skæres i små firkanter steges på panden, derefter tilsættes fint hakket løg og champignoner. Steg det mørt og kom hvidvin og lad det reducere, kom citron og hvidløg(vigtigt) i efter smag. I den fedende udgave sluttes med fløde, men det kan undværes.

Det er meget lækkert.

mvh
qfha