/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp mig ind!!!!
Fra : dabj
Vist : 986 gange
200 point
Dato : 27-06-08 17:09

Barnebarnets pc er formodentlig fyldt op med "snavs".
Den har XP pro.
Maskinen blev efter sigende gradvis mere og mere langsom og alle mulige mærkelige popups dukkede op.
Til sidst var den helt ubrugelig og havnede så selvfølgelig hos mig.
Nu vil den starte op, men kommer ikke længere end til skrivebord-jeg kan ikke komme ind i kontrolpanel, alle programmer eller stifinder.
Har prøvet at reinstallere Windows--det ville den godt, men det hjalp ikke på problemet.
Jeg kan komme ind i bios, 1 device er sat til cd-rom.
Håber nogen kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Mr-Pullen

Dato : 27-06-08 17:17

den ska jeg lige ha igen :P

du kan godt komme ind på dit skrivebord ? men så fryser den .

og i BIOS kan du kun se et Cd Rom Drev ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-06-08 17:18

Prøv at overskrive HDD'en før du installerer,lowlevel format
http://dban.sourceforge.net/
Den kan kører fra usb stik/DVD/CD rom/diskette.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-08 17:19
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-06-08 17:19
Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 17:25

Hent en livecd...

http://www.comon.dk/news/ubuntu.8.04.klar.til.download_35788.html

Start maskinen med den og formater harddisken....

Derefter installeres Win igen.....

Husk at gemme alle drivere (men dem har du vel på cden til maskinen)....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-08 17:43

->valde
ccleaner er prøvet, hjalp ikke

->Mr-Pulle
Kan se alt i bios

->Manse9933
Prøver

->refi
Prøver i rækkefølge efter spisetid

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-08 17:57

->manse
For hulen, den fylder 742 Mb

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-06-08 18:01

når du gen instaler xp. så prøv lige at slet patrtion, der efter instalere, så sku den virke. ellers er der noget galt, enten xp disk. eller en hardware fejl

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-08 18:15

Der er ingen grund til at hente 742MB, formaterings værktøjet hedder GParted og kan hentes selvstændig, selvfølgelig gratis, du kan bruge den fra en usb hukommelse hvis computeren kan starte fra usb, ellers brændes den som en image fil ISO: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-08 18:22

Det var Refis forslag jeg kommenterede, værktøjet fra Manse9933 fylder ikke mere end 6,2MB

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 18:37

Nej....

Men den er nu rar at have - da du kan bruge den HELT selvstændigt....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-08 18:56

manses ide fandt 64 inficerede filer, men jeg kan ikke slette dem, da det kræver registrering og en tilsendt nøgle og jeg kan heller ikke komme på nettet med den

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-06-08 19:14

formater maskinen. og slet pationer. og start helt forfra.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-08 19:17

Brug GParted live CD, slet partionen og formater den som ntfs, husk at klikke Apply for hver funktion du sætter den til, genstart computeren og sæt så Windows XP CDen i drevet og installer XP igen, lad bare Windows CDen udføre en hurtig formatering den vil gerne, jeg bruger den metoden når jeg geninstallerer XP så jeg ved det virker

Accepteret svar
Fra : edison

Modtaget 200 point
Dato : 27-06-08 19:55

det er absulut ikke nødvendigt at bruge div programmer, det er kun for nørder. Bare brug det der kommer med windows. Når computeren starter på cd rom. slet partion, Formater "HURTIG" Instaler.. Slutdut.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-06-08 20:00

Gør som Edison skriver.
Formattering er ikke nok .
Du skal fjerne og genoprette partitioner.
Ellers kan snavs overleve

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 20:05

Citat
Har prøvet at reinstallere Windows--det ville den godt, men det hjalp ikke på problemet.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-06-08 20:25

Det er vel ikke sådan at du har flere hardiske i den pc. prøv at pill ledninger far alle diske undtaget cd/dvd og dit c drev og start forfra.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-06-08 20:27

der kan jo være flere instalatiner af windows. der får det hele til at gå i kluder.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 27-06-08 20:51

Der er kun 1 HD og kun 1 udgave af Windows.
Når min cd starter op er der følgende muligheder:
1 indstallere windows xp
2 installere valgfrie xp komponenter
3 udføre andre opgaver
4 kontrollere systemkompabilitet

Intet om partitionering eller formattering

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-06-08 20:56

Det kommer når du bruger nr1

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-06-08 20:58

Du får tilbudet om at fomatere hvis du vælger Installerer Windows, bare følg vejledningen på skærmen og tryk på det bogstav du vælger

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 27-06-08 23:29

Tak for svaret edison.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-06-08 06:33

Den fylerder kun 2.04 MB og skal ikke registrers og fjerner alt hvad en vireus kan efterlade,en almindelig formatering sletter kun de første 300 kb af hver cluster

almindelig formatering fjerner f.eks. ikke bootsektor virus
Kode
Boot sektor virus

Boot sektor virus er en virus der lægger sig i bootsektoren. Bootsektoren er et særligt sted på disken eller disketten, som BIOS læser som det første under opstart, virusen bliver så aktiveret inden OS (operativsystemet f.eks Windows) startes, på den måde bliver diske, diskettet og CD-rom (ved brænding) inficeret. En formatering af disken, fjerner ikke bootsektor virus, den vil ligge og vente til næste gang den startes, og inficere diske m.m. igen. Der findes heldigvis antivirusprogrammer

http://www.dataxpressen.dk/?pid=46&sub=25

Derfor edison.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-06-08 06:35

Citat
->manse
For hulen, den fylder 742 Mb

Det må være ubuntu som refi henviser til som du mener.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-06-08 06:36

virus o.s.v

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-06-08 06:42

og diskette versionen fylder ikke mere end 1.67 MB og kan være på en 1.44MB diskette når den er pakket ud.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-06-08 06:48

ups
og så kan det fjerne små overflade fejl på disken.