/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Solsorte unge, uden mor
Fra : crazy_freak
Vist : 1413 gange
50 point
Dato : 27-06-08 17:00

Hejsa

Min mors ungkat kom idag ind med en solsorte unge, og havde ikke skadet den på nogen måde.

Jeg tog den op, og ser at det er en unge, som endnu ikke er gammel nok til at flyve, og jeg ANER ikke hvor den kommer fra....

Da jeg er MEGET dyreven, KAN og VIL jeg ikke bare lade den lille i haven til skæbnen, og enten dø af sult eller blive spist/leget med af katten.. og jeg NÆGTER at slå den ihjel.. sådan noget KAN jeg bare ikke...

jeg har gravet orm op, og den spiser dem VÆLDIG... den åbner bare munden, jeg putter den i munden, og væk er den.. den spiser 3-4 (måske 5) orme, alt afhængig af størrelsen.. og jeg har nu fodret den 4 gange i løbet af eftermiddagen...

mit spørgsmål er så om jeg kan gøre andet??? skal jeg forsøge at give den noget vand med en engangssprøjte??

den opholder sig i mit drivhus (som har nogle smadrede ruder, så der ikke er for varmt) i en katte transport, hvor jeg har lagt visne grene og græs ind, for at lege "rede"...

er det "nok" det jeg gør?? kan jeg gøre andet???

kommentare om at jeg bare skal slå den ihjel, eller lukke den ud osv, frabedes...

det er selvfølgelig planen at når den en dag kan flyve selv, at den så slippes fri...

(hvis den overlever så længe.. jeg ved godt chancerne er små.. men chancen skal tages).....

hilsen sandie, og PIP

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-06-08 17:19

Hejsa Sandie - jeg er helt enig med dig!

Jeg aner bare ikke en disse om den slags.

Men jeg vil følge din kamp for lille Pip til det sidste!

Pøj pøj!

Hanne

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 27-06-08 17:24

Du er godtnok heldig !
Du har fået dig en ven, for livet.
Når jeg siger heldig er det fordig at den spiser, med en god appetit, nej der er ikke mere du kan gøre en orm er en saftig sag i sig selv,men et par fluger er vel heller ikke at foragte.
Har selv prøvet det en gang,blot med en gråspurv,fandt en svinestald hvor jeg kunne fylde en hel hånd med fluer i et hug, den blev hånd tam,så når jeg kaldte på Pylle kom den og satte sig på min hånd.
Du har mange gode oplevelser foran dig.
Pip pip Højris.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-06-08 17:25

Prøv lige at læse denne tidligere tråd om samme emne - mange gode råd
http://www.kandu.dk/spg15552.aspx

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-06-08 17:29

Jeg ved da heller ikke om der er vand nok i orm?
Er du sikker på at moderen ikke har set den, Jeg har mange gange set at solsortene fodrer de store unger der er faldet ud af reden, så klarer de sig. Har den fået fjer?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-06-08 18:24

Lad være med at give opblødt brød. Det er for nemt og det bliver for meget. Der skal dyr til. Regnorme, biller, fluer... Alt hvad du har af kryb.

Forældrene fodrer deres unger uafbrudt alle døgnets lyse timer... Det er ikke sært, at solsortene synger mest tidligt på sommeren, --før der kommer unger ud af æggene..

For det allermeste vil sådan en unge dø. Før eller siden. Når den begynder at virke sløv og uinteresseret i at spise, så må du gøre den den tjeneste at lade den dø hurtigt. Hvis du ikke kan gøre det selv, så tag den til dyrlægen. For det er ikke kærlighed at lade den dø en langsom og pinefuld død.

Men den tid, den sorg.. Største problem er om du har tiden til at fodre den lille unge hele tiden? Lige nu er det week-end, så hvis det er en stor -næsten flyvefærdig unge, så KAN de da være, at du kan nå at lære den at spise selv i løbet af week-enden..

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-08 19:58

og så kan du glemme alt om at sove og passe et arbejde indtil den er flyvefærdig. det er virkelig et fultidsjob du har anskaffet dig der.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-08 20:34

Og en tallerken vand, jeg ved ikke om den vil drikke af det, men den vil da så bruge sit instinkt til at bade.........husk at skifte det et par gange om dagen da det let rådner her i varmen.

Kommentar
Fra : crazy_freak

Dato : 27-06-08 21:44

hej igen

tak for alle jeres fine svar

den har fået fjer osv....

men er pludselig i tvivl om det er en solsort for den er faktisk mere brun... men nu får vi af se..

jeg ved godt at chancen for at den overlever måske ikke er så stor...

men jeg synes der er sket bedring... den sover selvfølgelig en hel del.. men pipper når jeg kommer, og var hoppet ud af kassen i aften da jeg kom fra fødselsdag... og spiser stadig gerne...

tiden er intet problem, da jeg går langtids sygemeldt på grund af piskesmæld

så nu har kæresten gravet en ordentlig bunke orme... og så vil jeg på jagt efter noget snegleværk, jeg kan hive ud af huset osv osv

Kommentar
Fra : crazy_freak

Dato : 27-06-08 21:45

den har forresten fjer ja... men ingen halefjer...

den har noget underlig "hævelse" af en art foran på brystet... som om der er en masse luft under huden...

gad vide hvad det kan være??

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-06-08 21:48

En solsortehun er brun.... såå måske, det er så'en.

God bedring!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-06-08 00:02

Hej til Plejemor Pip!
Her er mit råd.
Giv den også lidt æble, rosiner, opblødt franskbrød, kattedåsemad eller opblødte tørpiller til katte. Det hele skal moses sammen med lidt vand, helst regnvand. Fluer er ikke Solsorte-livret, men alle slags bløde smådyr fra havejorden.
Når ungen små småt er flyveklar, er det med at vise den hvordan, ligesom moderen gør, og dernæst fodre den i 2 - 3 uger, hvor den lærer af dig (reservemor) hvordan den finder føde.

Vi har mange fugle og specielt solsorte i vor have, som vi har fulgt lige fra æglægning til flyveklare unger, og har lagt mærke til hvad mødrene bringer med i næbet til fodring af deres unger.
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-06-08 00:11

PS. Solsorte unger er brunlige over det meste, og spættede på brystet. Det varer lidt, før de får den rigte farve og fjerdragt. Halefjerene vil komme med tiden, og den kan ikke flyve før disse er vokset ca. halvt ud.
Ja, solsorten elsker at bade, men jeg har aldrig set ungerne bade før de kan spise selv. Brug event. en forstøverflaske senere hen når ungen er i stand til at ryste vandet af sig. Badning holder utøj væk.
MVH Akle

Kommentar
Fra : crazy_freak

Dato : 28-06-08 08:05

øv øv

pip klarede ikke natten

den lagde sig ned og sov lige så stille ind...

forstår det dog ikke rigtig, for den virkede friskere sidst på dagen igår, og var begyndt at hoppe lidt rundt men den må have fejlet et eller andet trods dens fine appetit...

men jeg gjorde et forsøg i hvertfald... og det har min samvittighed det bedst med...

R.I.P lille pip

tak for alle jeres gode råd

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-06-08 08:55

Selvom det var en sørgelig slutning på hittebarnets liv , så blev resultatet alligevel bedst for alle parter.. Det er et meget svært og et mega stort arbejde at træde i naturens sted ála moder. Dog, du har gjort et forsøg på at redde liv, og så har man det bedre med sig selv bagefter. Havde du aflivet den lille, så vil jeg mene, du havde blevet ved med at spekulere om du trods alt kunne have reddet fugleungen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : crazy_freak

Dato : 28-06-08 10:38

ja hvis den var blevet aflivet, eller jeg bare havde ladet den ligge i haven, ville jeg længe have spekuleret på OM jeg kunne have gjort noget

øv lille pip

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-06-08 14:59

--Nu slipper den osse for et frustrerende liv som fremmedgjort solsort i haven... Det er slet ikke så let at undvære familiens rådgivning under opvæksten...

--Hvis et menneskebarn bliver opfostret hos dyr, så får det jo heller ikke noget sprog det kan bruge hvis barnet kommer tilbage til menneskefællesskabet..

--Så selv om lille pip ved et mirakel havde overlevet, så havde det ikke nødvendigvis været til et lykkeligt liv...