/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere HD med w2k
Fra : kloense
Vist : 184 gange
200 point
Dato : 08-03-03 01:07

Kan nogen mon hjælpe?

Jeg skal have formateret min harddisk (styresystem: Windows 2000 Pro, NFTS filsystem) for at geninstallere windows.
Går ud fra jeg skal anvende en boot-diskette (eller flere?), som jeg genstarter på. Det kan jeg bedst gøre ved at bruge min installations-cd-rom. Men den har jeg ikke ved hånden.
Hva' kan jeg så gøre?

Mvh. kloense

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-03-03 01:10

du kan ikke geninstallere uden din cd.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : kloense

Dato : 08-03-03 01:32

Ups!

Jeg glemte at nævne, at jeg havde tænkt mig at installere windows 98 i stedet for...
Kan jeg stadigvæk ikke formatere uden installations-cd-rom'en?

Kloense

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-03-03 01:39

joh men der skal du slette din partition og det kan du gøre ved at lægge dette lille prog på din win98 startdisk
http://www.russelltexas.com/delpart.htm
og så køre du fdisk og format bagefter

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 01:40

Hej Kloense
Hvis du har en windows98 cd,så kan det da fint lade sig gøre
Hvis ikke så nej.
MVH Brian

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-03-03 01:43

Hej Kloense!

Du skal have en CD med Windows 2000, Windows Xp eller Partion Magic for at omformatere din harddisk til FAT.

Der er bootdiske m.m. at finde på efterfølgende link:
http://www.bootdisk.com
Jeg ved ikke om det er muligt at omformatere fra nogle af de bootdiske som du kan hente der.

Men hvis du ikke lige kan låne en Windows 2000 eller XP CD - så var det vel værd at prøve!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-03-03 01:49

og bare for at vise en side mere med boot disk så se her
http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/disks.html

(og læg lige mærke til nr 3 fra bunden )

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-03-03 01:51

Hej igen!

>Technet - den kedte jeg ikke - meget smart og tak for det

>Brian - man kan ikke formatere en NTFS harddisk medmindre man kender et kneb a. la. ovennævnte

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : briani

Dato : 08-03-03 02:04

Hej Bjarne
Det var jeg ikke klar over
så fik jeg også det lært
ja man lære lidt hver dag,ved at være på Kandu
MVH og gonatter når den tid kommer
Brian

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-03-03 02:13

Hej Brian m.fl.!

Ja - vi skal lære så længe vi lever - jeg fik da også et par smarte kneb

Ja også gonat til og andre - det må vel snart være omkring denne tid; men tror lige jeg vil slappe af med et spil; men over and out herfra

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-03-03 02:24

bjarne du får lige et tip mere
for dette er meget spændende http://www.nu2.nu/bootdisk/network/

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 08-03-03 02:49

Hej Technet!

Mange tak den kendte jeg heller ikke, ser meget spænde ud, og dem du er kommet med her har jeg strks gemt under mine foretrukne og vil studere lidt nærmere ved lejlighed!

Så nu må det være tid til et spil inden sengetid

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-03-03 09:32

Til brianis måde ville jeg lige prøve:
1:)boot fra win98 cdrom eller startdisk til 98/me www.bootdisk.com vælg pk 3 start indst. fra cdrom
2:)se om indstallation programmet selv vil foreslåg at formatere det som en hel partition.
men du skal nok have en xp/w2k cd via dens indstallation program formatere
eller prøv det her program ???
http://www.tucows.com/system/preview/289015.html

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-03-03 10:38

Hejsa

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen, og den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

nu kan du kunne finde din(e) harddisk(e) og indstallere win x.

genstart så computeren med din win98 bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c: (dette kan ogås gøres fra
win9x cd'en)

OBS
du får sansynligvis nogle fejlmeddelser når du booter fra denne diskette,
dem skal du ikke tage dig af.

mvh.
Dk

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-03-03 10:45

og her er noget for de hårde drenge der vil ???

http://www.ranish.com/part/

Kommentar
Fra : Anco

Dato : 12-03-03 13:42

hvorfor fanden alt det besvær???
Du skal have lavet dig en bootdisk, ikke så skidesvært, men du skal have lagt programmet fra denne side: http://www.russelltexas.com/delpart.htm ind på den. Når så dette er gjort genstarter du computeren med denne i drevet og kører a:\delpart.exe og dernæst kører funktionen fdisk, hvor du skal installere de forskellige partitioner.
Så er det bare at indsætte din win 98 cd i drevet og skrive D:\install, hvis ellers dit cdrom drev ligger på d.
Følg instalationsvejledningen, sværere er det ikke.
Hvad skal alt det andet til for??

Kommentar
Fra : technet

Dato : 13-03-03 00:48

anco >>> prøv lige at se min første kommentar

Kommentar
Fra : Anco

Dato : 13-03-03 07:58

yes yes, jeg så den godt, men den er tydeligvis blevet overset, så jeg prøvede lige at trække muligheden frem i lyset igen.