/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udlejning af bolig - skat
Fra : DaffyDuck2000
Vist : 430 gange
20 point
Dato : 26-06-08 21:29

hej alle

Når man lejer sin lejlighed ud, er der et bestemt beløb man som udlejer kan kræve af lejer uden at blive beskattet..

Spørgsmålene er så:
Hvis det er at man overskrider dette beløb, og ligefrem tjener på lejligheden, hvad er så egentlig mulighederne for at skattefar overhovedet kan finde dig (hvordan?), og i så fald bevise noget?

Hvis man intet tjener på lejligheden, skal man så stadig kontakte told&skat for at gøre opmærksom på at der er tale om et lejemål, eller skal man intet foretage sig - Bliver det automatisk registreret når parterne skifter adresse hos folkeregistret?

Mvh Daffy

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-08 21:38

Når du udlejer hele lejligheden, skal der laves en udvidet selvangivelse med regnskab for indtægter, udgifter. overskudet skal der betales skat af.

Citat
Når man lejer sin lejlighed ud, er der et bestemt beløb man som udlejer kan kræve af lejer uden at blive beskattet

Det er kun såfremt du også selv bor der, så det er en del af boligen du lejer ud.

Hvis du ikke selv skal bo der, er hele lejeindtægten skattepligtig, bortset fra, hvis du betaler udgifter til vedligeholdelse, visse faste udgifter o.s.v.....så kan det trækkes fra først, og så betales skat af overskuddet.

Citat
Bliver det automatisk registreret når parterne skifter adresse hos folkeregistret?

Den forstår jeg ikke helt hvor du vil hen med, for selvfølgelig registreres det på folkeregisteret når der er en der tilmelder sig en adresse.

Og såfremt lejeren evt. søger om boligydelse, skal vedkommende kunne fremvise en gyldig lejekontrakt med angivelse af den månedlige husleje.

Kommentar
Fra : DaffyDuck2000

Dato : 26-06-08 22:03

Hej Dova
Tak for svar, savner dog et mere præcist svar. Måske det skyldes mangelfuld information fra min side..?? :)

Det drejer sig mere nøjagtigt om fremleje..

Fra Told&skats hjemmeside er der tale om et bundfradrag på 2/3 af den samlede årlige husleje.. Så vel ikke hele lejeindtægten er skattepligtigt..

Har du mulighed for at svare mere konkret på spm 1? Hvis Told&skat ikke ved at et fremleje forhold finder sted.

Hvad jeg mener med spm 2 er at hvis man intet tjener på sin lejlighed, skal man så overhovedet fortælle nogle instanser om at fremleje forhold påbegyndes?

MVH
Daffy

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 30 point
Dato : 26-06-08 22:07

T&S har jo også - automatisk - adgang til folkerigistret, så de "ved" det.

Lad være med t tro, at du kan narre den.

I denne elektroniske tidsalder, så ved det - DET HELE.

"Middelalderen" er slut.

Godkendelse af svar
Fra : DaffyDuck2000

Dato : 26-06-08 22:22

Tak for svaret Bille1948.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-06-08 22:28

Tak for poimt :)